Dagens Esco + fler tävlingsbilder

Idag red jag Esco för första gången på två dagar då han fick vila efter tävlingen. Dagens fokus låg på:

- Mer engagemang, lugnare takt
- Kvickare för skänkeln
- Bättre övergångar


Att få mer engagemang och samtidigt få en lugnare takt är svårt! Oftast hastar han bara iväg istället för att vila på steget. Idag tog jag faktiskt ett spö i handen en kortare stund, något som jag aldrig har annars. Red små travsteg i en lugn takt och "hjälpte" honom sedan att vinkla till bakbenen med en dutt av spöet.

I galoppen gjorde jag samma arbete, samla --> stora språng --> samla. Fick dutta till med spöet några gånger för att få honom att behålla rundheten i galoppen även när man samlade ihop honom.

Mot slutet hade jag ett magiskt tryck i traven och lade ifrån mig spöet. Red sedan skänkelvikningar som var helt super! Aldrig har han flutit på så fint åt sidan. I ren nyfikenhet tog jag även öppnor och sedan slutor på diagonalen. Jösses, han överaskade även där! Travslutorna flöt och han var mjukt ställd i rätt riktning utan att bli stark.

Nedan kommer några tävlingsbilder som Anna skickade till mig idag. Hennes Martin tog bilderna när vi var och tävlade i helgen!











fio

Hemligheten ligger i att ha fungerande halvhalter och att man är kvick i sin timing.

Har du några tips på övningar som man kan träna hästen att få den mer framåt för skänkeln?




Kom ihåg mig?