Hur hittar man rätt häst?

Madelene S: Hej! Jag ska ju snart (förhoppningsvis) köpa ny häst och jag är så nyfiken på hur du hittade Danny, och även din föredetta häst, Klas. Annonser, kontakter osv. Hur hittade du dem liksom? För jag förstår inte hur jag ska kunna hitta någon ny häst. Har kollat på hästnet och det finns ju inte särskilt många fina hästar där faktiskt. Så jag är lite orolig inför framtiden och skulle verkligen uppskatta om jag fick några bra tips hur man hittar en ny häst! Om du har några :)

Svar:

Hej Madelene! Så roligt att du ska leta efter en ny häst!

Att finna den rätta hästen är verkligen ett riktigt projekt i en snårig djungel. Att leta häst på annons är vad jag anser svårast, då många förskönar sina hästar ganska rejält. En punkt som bör följas när du letar häst:

- Åk aldrig och titta på en häst som du inte har sett video på innan!

Detta gör att du slipper bli besviken och vet betydligt mer om vad du kommer att prova i förväg. En bild räcker inte, utan att se film på hästen i alla gångarter innan man sätter sig i bilen och lägger dyrbar tid och pengar på att titta på en häst. En annan viktig sak är att sätta sig ner, skriva upp allt man letar efter hos en häst och sedan sålla bort annonser. Vad har man för prisklass? Vilken ålder letar man efter? Utbildningsnivå?

Det kanske inte är många hästar som matchar dina krav, men de som gör det är förmodligen väldigt värda att provrida!

Köhls Fidolina köpte vi via annons, hon hade det vi letade efter helt enkelt. Klas, min första storhäst köpte vi via kontakter! Jag fick höra av en konatkt att det fanns en häst som matchade det vi sökte och fick en videolänk. Vi gillade det vi såg och efter det tog vi kontakt direkt med den tyska ägaren och åkte ner och provred. Klas importerade vi alltså från Hamburg i Tyskland.

Nu när vi skulle leta häst igen sökte jag både via annonser, kontakter och hade dessutom ute en köpesannons. Första dagen jag lade ut min köpesannons hade jag över 70 mailsvar (!) och dessutom en stor mängd telefonsamtal. Jag tror att via en välskriven köpesannons finner man otroligt mycket hästar! En stor del av de svar jag fick på köpesannonsen var hästar som inte fanns på annons.



Som du ser har vi i annonsen skrivit med alla våra kriterier. Detta gör att man inte får en massa onödiga svar om hästar som är för stora, för gamla etc.

Sen gäller det att åka och provrida! Att finna rätt häst som man klickar med är inte det lättaste. Eftersom Klas var väldigt stark och egentligen lite för svår för mig hade vi bestämt från början att nästa häst skulle vara både lättriden och fin i munnen. Det skulle inte vara något "projekt" utan en häst som kändes helt rätt från början.

Danny hittade vi via en annons och efter 20 minuters provridning var jag såld. Han hade allt vi letat efter!

Hej Frida. Tror faktiskt att jag var en av dem som svarade via mail på din annons. Jag som säljare kan säga att det känns bra att få leta upp, en som man tror, lämplig köpare i stället för att få telefonsamtal från mer eller mindre seriösa spekulanter. Vår tilltänkte köpare hittade jag på en "önskas köpa-annons" på Hästnet och vi kommer att göra en egen när det blir dags för nytt köp. Tror som du att det är vettigt att verkligen lista vad man vill ha innan man börjar leta. Sedan det där med videolänkar: Kan vara lite lurigt: En del visar VÄLDIGT korta sekvenser och då kan man ju undra vad hästen hittade på däremellan:)

Tycket din annons var ganska bra Frida förutom det där med att du stod utan häst "pga tragiska omständigheter". Det har ingen som helst relevans menar jag.



Annars instämmer jag i det mesta även om man, precis som föregående bloggkommentator också skriver, inte kan lita alltför blint på en videolänk.



Såg nyligen en länk på en hopphäst som hoppade ETT SPRÅNG, länken var....12 sekunder lång (på fullt allvar).



Men visst...lite ser man i alla fall och är filmen urkass så kan man ju för all del sortera bort den- det är ju upp till den som gör filmen hur seriöst den vill filma och öka sina chanser till en försäljning.

Annonserade själv med när jag letade häst förra våren. Fick hur mycket svar som helst -både relevanta och helskumma. Även om jag hade, precis som du, specificerat viktiga kriterier -som tex att hästen skulle vara inriden (letade 4-6 åring) så kom det svar gällande 10 månaders föl :p



Nu hittade jag min häst på annat sätt men annonsera själv kan vara en bra idé :)

Hur gör man när man importerar hästar? Är det några extra kostnader som tillkommer? (alltså förutom frakten för det förstår jag givetvis att det kostar) Är dne någon "tull" liksom?

Hej! Det var jag som skickade in frågan, men missade att du hade svarat och googlade på hur ska jag hitta en häst och då kom jag hit! Lite komiskt. För övrigt letar jag för fullt efter en häst då Sessan har blivit såld för en månad sen. Men det ser mörkt ut. Än så länge har jag inte hittat någon häst. Men jag har annons ute och hoppas att någon nappar på den snart. Det är verkligen otroligt svårt att hitta någon ny häst. Men tusen tack för ditt svar! Även om jag hittade det lite sent, men bättre sent än aldrig! Ha det bra! :)




Kom ihåg mig?