Planering inför tävling

Nu när jag är hemma igen är det dags att börja planera ordentligt inför nästa helg, då är det nämligen dags för tävling med Escritor. Jag jobbar för fullt och kommer därmed att få prioritera bort Danny litegrann - självklart kommer han att ridas som vanligt men vissa dagar kanske Esco kommer att gå före.

Jag är inte den som slaviskt sätter upp ett schema om hur hästen ska ridas varje dag, istället känner jag lite "dag för dag" hur hästen känns. Givetvis är det bra att ha en plan, men risken finns att man får lite panik om planen rubbas på något vis (hästen tappar en sko, ridhuset var bokat etc.).

Inför tävling rider jag mycket program, både delar och hela programmen. Det är viktigt att kunna allt utan och innan, innan det är dags för tävlingsstart! Jag försöker även att rida utomhus någon dag veckan innan tävling, för att både häst och ryttare ska få slappna av ordentligt och rida helt utan press någon dag innan tävling.

En vecka innan tävling skulle kunna se ut ungefär såhär:

♥ Måndag: Dressyr ridbana/ridhus, checka program

♥ Tisdag: Vila

♥ Onsdag: Dressyr ridbana/ridhus, lösgjörande pass

♥ Torsdag: Lugn uteritt

♥ Fredag: Dressyr ridbana/ridhus, checka programdelar

♥ Lördag: Lugnt ridpass ridhus/ridbana, checka alla gångarter och sedan får man vara nöjd!

♥ Söndag: TÄVLING





Kom ihåg mig?