Varför Esco alltid har knoppar när vi filmar eller fotar...

 




Eftersom han inte är min häst är det ägaren Petras val av man-frisyr. Hon gillar lång man och jag suckar och skrattar! Men han är faktiskt lite söt i sin långa kalufs..

Det är ju totalförbud på att rycka/klippa manen på vissa raser där bland PRE :P Har själv en haflingerhingst med massor av man så jag vet haha. Ganska jobbigt när man ska träna och tävla dock. Hade det varit en valack hade nog manen rykt :)

Tycker det är snyggt med lång man på vissa hästar, och det är ju lite annorlunda bland dressyrhästar så varför inte sticka ut lite? ;)

Ida

Hag blev lite nyfiken på det Emelie Slrev ovan om att om hon haft en valack skulle manen varit kort istället för lång. Är det någon så där oskriven men allmänt känd sak? Inget kritiskt alltså utan jag blev bara nyfiken o tänkte se om jag kan lära mig ngt nytt:)

Det är rasförräderi att klippa av manen så hon gör helt rätt som behåller den!

Speciellt eftersom att det är en karl och ingen tös, De ska ju stubbas i stället.

Skulle fortfarande vara intressant och få se film och/eller bilder på hur du knoppar en sådan lång man. =)

det förklarar ju det hela :) haha jag hade nog velat kapa den men som sagt är det ju alltid ägaren som bestämmer. Verkar ju som om personer här ovan har lite kunskap i området också, verkar som man inte får klippa manen på vissa hästar ;)

Grejen att jag inte kapar manen på min hingst är att han är verkar i aveln och det då tas massa bilder och filmer i reklamsyfte = mycket man = rastypisk, vacker på bild mm. Nu har jag bara hingstar och ston och manarna är långa på alla. Ibland friserar dom sig själva i hagen och då får man ju göra det bästa av det :) Svansarna där emot klipps alltid i dressyrlängd och benen klipps:)




Kom ihåg mig?