Dressyr för hela slanten

Idag var det dags för dubbla dressyrpass! Jag njuter i värmen. Hästarna var så himla fina båda två och när jag inte suttit i sadeln har jag solat med en tidning i handen. Är man ledig så är man!

Esco var först ut! Han har gått på kandar i en vecka nu. Man ska inte hålla på och "hoppa mellan huvudlagen" utan är det träns så är det träns ett tag och samma gäller för kandaret. Det gäller att renodla för hästen och göra det så enkelt som möjligt för dom att förstå vad vi vill dom i ridningen! Han gick i vilket fall på utebanan och idag var det programridning som stod på listan. Delar ur MSVC:2 reds igenom och det kändes som att det mesta var på sin plats. Öppnorna är bättre än slutorna som måste jobbas på lite till...

Danny gick i ridhuset och med honom hade jag en tydig plan för ridpasset. Idag var det lösgjörande jobb som stod på schemat! Stretcha ut ordentligt och bli mjuk och loss i kroppen. Detta innebär bara lättridning i traven och en lite lättare sits i galoppen - allt för att hålla ryggen fri. Travade på stora volter, långa skänkelvikningar och mycket ställningar utåt (åt fel håll) på långa linjer. Hela tiden i ett friskt tempo med långa steg. I galoppen lät jag honom galoppera på i sin stora mellangalopp och red långa linjer förvänd. Genom hela passet fick han gå i en rund och låg form och verkligen sträcka ut genom ryggen. Han kändes jättfin och det är ett privilegium att ha en häst som är så fin i handen. Han är så lätt och känslig!

Har nyligen börjat läsa din blogg, måste säga vad roligt och intressant den är, å så fina kort på er!

http://www.nattstad.se/matildawinter

använder din bild som header, och har den som omslagsbilds på sin fb. Tänkte du ville veta

Svar: Tusen tack för att du skickade detta.
Frida Hallgren




Kom ihåg mig?