Esco på tömkörning

Igår var vi som sagt iväg på tömkörningskurs för Anders Eriksson! Esco blev finryktad och lindades på och sedan lastade vi och åkte till Svedens ridhus där träningen var. Väl på plats kikade vi lite på den som tränade innan oss och sedan lastade vi ur och satte på tömkörningsgjorden.

Det var alltså Petra som höll i tömmarna och jag stod i hörnet och lyssnade. Anders var så lugn och full av kunskap, häftigt! Han förklarade lite hur man skulle tänka gällande upplägget av ett tömkörningspss och han tyckte att man skulle jobba honom. Någonstans här måste jag åka!! Så himla tråkigt! Hade verkligen velat vara kvar men hade tider att passa och sedan till jobbet. Men Petra ringde mig och berättade var de hade gjort efter jag åkt så har hyffsad koll ändå.

Anders har sett Esco en gång innan och tyckte att det var stor skillnad - kul! Han visade Petra hur hon skulle slappna av i axlarna och flytta honom med hjälp av kroppen. Hon fick även hjälp med hur man kunde fästa tömmarna för att komma åt honom på olika sätt.

Tömkörning är himla häftigt och ett riktigt bra komplement till ridningen! Jag är värdelös på sånt men det är så roligt att se Petra jobba Esco. Klas kunde jag dock ha på töm om jag gick runt fyrkantsspåret i ridhuset utan att mixtra för mycket med att svänga och så.. Han var inlärd piaff på töm och det var bara att klicka till med spöet så började han trampa - hur häftigt som helst!

Esco, Anders och Petra idag!

Herregud vad snygg den hästen är!

Är inte Petra gravid?

Din blogg är superbra! :)



Btw: Älskar hästen, så maffig och snygg!! :D

SVAR: Nej Petra är inte gravid, hon fick en liten flicka för några månader sedan :)

Anders var på våran ridklubb för någon vecka sedan, så himla duktig är han! Verkligen jättekul att se :)




Kom ihåg mig?