Kaos

Idag fick det bära eller brista. Danny har varit tokig att rida och efter en dags vila vågade jag inte chansa och sitta upp, men risk för att ramla av och slå mig rejält när han exploderar.

Så jag bestämde mig för att ta honom på lina och longera. Visste redan innan att det här kommer att gå så in i helvete fort och det kommer att vara ben överallt, så jag som aldrig någonsin haft något på huvudet när jag longerar tog hjälm. Att longera en häst som man vet kommer bete sig på ett sådant sätt är en grym skaderisk för både häst och människa, men i dagsläget kände jag att rider jag kommer han förr eller senare dunka ner mig i ridhusbotten och då kommer 1. jag att slå mig, 2. han kommer lös = skaderisk det med.

Så sagt och gjort, jag tog ut honom på volten och han hann nog inte skritta mer än 3-4 steg innan explosionen kom. För att citera en tjej i stallet; "Han såg ut som en såndär rodeohäst man ser på youtube". Det gick fort, han vansinnesbockade och jag vågade knappt titta. Efter 15 minuters helvete och galenskap gick luften ur honom och han saktade av till skritt när jag bad honom.

Efter skritten var han lugn. Inga bockningar, inga ryck i galopp utan helt med på noterna. Jag hoppas att han är avrastad för någon dag framöver nu..

Filmade lite när han var relativt lugn. När han är som värst precis i början skulle jag inte komma på tanken att börja fippla med mobiltelefonen, så det behöver ni inte bekymra er om.

hehe är det där när han är lugn? :P

jätte fin blogg!



följa varandra via bloglovin? :)

aijabaija var är handskarna?;) kan bli illa brännsår:D

Spänn in honom mer så han inte får chans att bralla och låt honom bara tänka framåt hela tiden så får han ingen chans att bralla. Han måste ju lära sig att man som dressyrhäst inte ska beté sig så. Haft samma med min häst..

Mycket krut i pållen din. Blir nog bra när han lärt sig använda energin på rätt sätt. Kanske skulle du under en period dra ner lite på kraftfodret eller byta sort. Till Dancer bytte vi till havrefritt Spillers Blå, med magnesium, just för att få lite mer lugn men med bidehållen energi. Tycker nog det gav effekt:) Värt att pröva på ditt krutpaket kanske?

Tycker det är bra att du gör som du gör, dumt att riskera sig själv! Brukar också longera min femåring om hon har vilat en-två dagar, hon koncentrerar sig bättre på ridning sen! Den anonyma kommentaren ovan som tycker att hästar ska "lära sig" att inte bralla förstår jag inte hur hen resonerar? En ung häst med livsglädje får bralla lite, särskilt under longering tycker jag!

Inte för att lägga mig i eller ifrågasätta dig på något vis men tror du inte att han skulle bli lite lugnare av att få vara ute mer i en större hage så att han får göra över med den värsta överskottsenergin där i stället för när du sitter på?

till cornelia: du kan välja att tolka min kommentar om att han ska lära sig att uppföra sig som negativ- men det var inte så jag menade! Han brallar ju inte enbart under longering så det var så jag resonerade. Det är inte konstigt i sig- som jag skrev min häst är/har varit likadan.




Kom ihåg mig?