Lös häst (igen) och Marikaträning

Idag var det dags för träning igen och det började väl sådär.. Jag tappade Danny. Hade kommit in i ridhuset och han var så grymt laddad att jag bestämde mig för att skritta honom för hand några varv innan jag skulle sitta upp. Efter 1,5 varv i ridhuset med en häst som verkligen gått på tårna exploderade Danny. Han dök ner med huvudet och bockade runt mig som en galning. Eftersom det var hästben precis överallt blev jag tillslut tvungen att släppa honom för att inte komma till skada själv.

Danny bockade sig genom hela ridhuset med tyglarna hängandes farligt nära frambenen och jag trodde att jag skulle svimma. Efter en långsida stannade han och tittade upp på mig, ungefär "släppte du mig?!". Jag ropade lågt "Dannyyyy" och döm om min förvåning när hästen faktiskt vänder och travar med spänstiga steg genom hela ridhuset fram till mig. Puha!!!! Konstaterade att han såg hel ut och gick något varv innan jag satt upp.

Väl uppe i sadeln var räven tillbaka bakom Dannys öra och det hade nog räckt att en mus krupit upp långs sargen för att jag skulle legat på ridhusbotten. Sedan kom Marika in till vår räddning och jag beklagade mig lite över Dannys påhitt. Fick svaret att "äsch, han kommer att lugna ner sig... kanske innan han är 10 år om du har tur". Haha!

Träningen i sig var faktiskt en riktig höjdare när Danny väl hade börjat andas igen! Lugn, spänstig och suverän i handen. Mycket roligt!

Danny verkar vara en riktig vilde! Det är faktiskt roligt att läsa att allt inte går hur bra som helst jämnt, du skriver så att det känns mer verkligt- vilket är positivt! Det är kul att se att han har så mycket personlighet, det lönar sig inne på banan när han lärt sig att ta ut den på rätt sätt och inte uppåt i små blandade hopp;) du skulle kunna skriva mer om vad du gör med Danny i helhet, jag läser gärna allt om honom då han är så härlig med alla sina små bus!

haha buse! har du någon film från träningen? :)

Låter nästan lite farligt! Kan säga att vi hade lite samma problem med Dancer ett tag, när han var lite överladdad i vissa lägen. Han fick gå ner till ridhuset INSPÄND och longerades sedan innan uppsittning (också inspänd). Detta tonårsbeteende försvann sedan efter ett par månader och han blev sitt snälla jag igen. Tror att det kan vara lite så att när de kommer i bra kondition bara sprätter det i kroppen och de vet inte riktigt hur de ska hantera den nya kraften. Kan kanske vara värt att testa:)

ja mer filmer vill vi se och kul att han är så busig tycker jag ;)!!




Kom ihåg mig?