Stark som en oxe

Herregud. Att en så spenslig häst som Danny kan bli så vansinnigt stark som han var idag är helt otroligt. Red som sagt för min tränare Marika så hon kunde tack och lov hjälpa mig.

Det var egentligen mot andra halvan av passet han började bli längre och längre i halsen. Danny tryckte fram näsan och blev sådär "halvt på tygeln" istället för att böja ihop sig. Sedan blev det sämre och sämre och till slut var han tametusan opåverkbar. Stark som tusan och jag fick mer och mer ont i armarna. Gjorde halt och fick fram "VAD SKA JAG GÖRA...?"

Lite diskussion och sedan fick jag ta ett spö. Jag rider inte med spö i vanliga fall men dagens ridpass var i lite "krisläge". För egentligen är det givetvis inte munnen som är stum utan det är hela kroppen ner till bakbenen som man känner i händerna. Ett varv med spö och sedan var finkänslan tillbaka. Massor av power och sedan var det fart på bakbenen. För första gången i samlingarna i traven trampade han till på riktigt och blev som Marika sa "25 cm kortare" haha..

Även om inte hela ridpasset var så lyckat kändes det ändå som att vi kom åt det på slutet. För att skylla på någonting så har jag väldigt svårt att sitta ned i sadeln och det problemet är förhoppningsvis löst så snart jag får hem min måttbeställda. Ska försöka träna massor för Marika nu och komma över denna tröskel!

Typiskt exempel på den öppna formen..

åhå, sådär är min gangster för tillfället. Han gör sig opåverkbar (bara hård och stum) och bara gasar runt. Idag höll jag på att bli knäpp, han gick inte att galoppera rakt fram utan stack nästan så fort man rätade ut honom på rakt spår.

Till hans försvar så tror jag att han är i växtperiod igen och att huvudet är "fullt" (inte lätt att vara bäbis på 4 år), men nu åker han på bete i övermorgon och ska få vila upp både kropp och själ.

Hej! Har samma "problem" med min herre att han blir lite öppen, är förvisso äldre än din pålle men han är igångsatt efter en längre skadeperiod. Jag föredrar nog ändå det framför att de släpper helt i handen och knäpper av. Det kommer att bli bra när hästen får mer styrka och orkar bära sig! Skönt att det är fler än en själv som har lite problem emellanåt annars hade man ju inte haft nåt att kämpa för. Lycka till! :)

OJ, vad danny ser annorlunda ut nu! Haha, ramlade in på de äldre delarna i ditt arkiv och var tvungen att kolla flera gånger för att se så att det verkligen var Danny på bilden! Gud vad roligt med så fin utveckling!




Kom ihåg mig?