Ett litet experiment...

Några dagar innan Danny skulle tävla nu i helgen hängde jag in en vattenhink i boxen. Han drack ju ur hink hela veckan vi var hos Jeanna och eftersom han dricker MYCKET när han tränas tyckte jag att det var bra att han hade extra vatten i boxen innan tävling. 
 
Nu är han visserligen van vid att dricka ur vattenkopp och Falu RK har moderna bra koppar. Bra vattenflöde och stor yta att dricka på. Men, jag har faktiskt ändå aldrig varit med om en häst som valt bort vattenhinken. Tror många hästar tycker att det är lättare att dricka ur en hink där det är mycket vatten som man lätt kan sörpla i sig helt enkelt. Tror ni Danny var undantaget? Japp! Jag provade i 5 dagar och han rörde inte vattenhinken. Istället stod han och sörplade gott vatten ur sin vattenkopp precis som vanligt...
 
Hur fungerar era hästar? Vad dricker dom ur om dom får välja? Ni som har vattenkoppar, använder ni hink också? Fördelen med hink tycker jag är att man har koll på hur mycket dom dricker (om dom nu inte väljer bort den som Danny haha).
 
EDIT: Hehe oops.. Kryssade av misstag i "tillåt ej andra att kommentera" när jag publicerade detta. Nu har jag ändrat!
 
 
 
 
 
Mia

Har du provat att ge varmvatten? Hästar gillar ju egentligen, precis som kor, inte att dricka kallvatten. :)

Calle får vatten i hink + en extra balja i boxen. Han har en vattenkopp men använder den inte. Han dricker mycket så det är bra att ha koll på hur mycket han får i sig.

min häst föredrar hink men har inga problem att dricka ur kopp om bara det finns :)

Min häst gillar vattenkoppen bättre, ibland står han och leker med den :)

Vi har vattenkoppar i stallet, även våra med väldigt bra flöde. Min häst har inte riktigt förstått hur vattenkoppar funkar, så han har en stor vattenbalja inne i boxen han kan dricka ur. Trycker jag upp vatten i koppen dricker han ofta upp det (varenda droppe...) men trycker aldrig ut något nytt, haha!

Våra hästar dricker ut vattenkoppar som fyller på sig själva så det slipper trycka funkar kanon :)

Ida

Min häst väljer hink före vattenkopp, så de var några månader sist som hon använde den haha. Sen väljer hon hink från golvet framför upphängd hink :)

Vi har fyrkantiga självpåfyllande vattenkoppar som säkert rymmer minst 5 liter gissar jag. Verkligen PERFEKTA.
Tycker att det är ett bök med spann som jag gärna slipper.

Min tjej dricker alltid ur spann, så hon har två spänner i boxen. Då har jag koll på hur mycket hon dricker.

Min spanjor dricker inte ut vattenkopp över huvud taget, han vet inte hur man gör, så vi hinkar på varje dag :) Föredrar helt klart ljummet vatten framför kallt som någon redan nämnt.

Min har både vattenkopp och hink men dricker ur båda men mer från hinken tror jag. Sen ger jag honom även betforvatten varje dag, det tycker han är toppen och vet precis när han ska få, haha. Började ge honom det efter att han buköppnades i mars, han fick kolik antagligen pga att han druckit dåligt. Efter det har det känts som en trygghet för mig att se att han dricker när jag bjuder på betforvattnet så därför fortsätter jag :)

Det första min pärla gör om jag hänger in en vattenhink är att skita i den... ;)

Svar: Hahaha
Frida Hallgren

Mina föredrar hink. Den lilla älskar dock att leka med vattenkoppar.. han "mular" dem som jag brukar säga, drar mulen fram och tillbaka jättefort så det sprutar vatten överallt.. det tycker han är jätteskoj när han är på besök på ridskolan och får låna box med vattenkopp haha!

Min pärla har två hinkar i boxen, båda är nåsta tomma på morgonen, då blöt lägger jag änd¨b¨de havre och lucern med överflödigt med vatten på kvällen

oj, skulle stå beyfor inte havre, haha

Min plutt hade alltid hink och vattenkopp innan med, men det slutade med att vi fick sätta en hink under vattenkoppen istället, som var tom då han bara drcker ut vattenkoppen och dessutom leker med den så mycket att det brukar sluta i halvt översvämning av boxen...
När han inte vill dricka mer står han alltså bara och trycker så vattnet rinner över.. Så ja, vattenhinken har aldrig varit riktigt lika intressant! ;)

Åh hud en av mina ponnyer borde nog haft bara hink, han brukade roa sig med att trycka på knappen men inte dricka upp det, översvämning! Mängden blöt strösocker jag skottade ur när jag hade honom... Dock drack han även ur koppen när han var törstig.

Åh men iPhone! Strö, inte strösocker... Herregud.

Mina hästar genom åren har alltid haft båda men valt hinken, dock om hinken tar slut drack de såklart ut koppen. Men idag har jag faktiskt en häst som inte äter sitt hö om han inte har vattenhink att doppa det i först...




Kom ihåg mig?