Ryttargalan 2012

Nu var jag inte där, men jag läste som många andra om det i tidningen! Nedan följer årets pristagare samt en liten text om vad jag tycker om det:
 
Årets bragd - Sara Algotsson Ostholt, fälttävlan
Givetvis är detta den som mest förtjänade denna utmärkelse! OS-silver säger allt.
 
Årets initiativ - gick till Tina Lundin som startade facebookinsamlingen så Sara Algotsson Ostholt kunde köpa Mrs Medicott.
Jag har inte tyckt så mycket om själva facebookinsamlingen här, men jag kan väl säga att jag hellre hade sett att pengarna hade gått till cancerfonden eller något liknande istället för att Sara ska kunna behålla en häst. En häst! Tänk om pengarna hade varit skillnad mellan liv och död för ett barn. Men grattis till Tina som dock gjorde en jätteinsatts.
 
Till Årets komet har Ridsports läsare röstat fram Oscar Eriksson (fälttävlan)
Här får jag erkänna mig helt okunnig inom fälttävlan. Vet inte vem denna Oscar är eller vad han har presterat. Själv röstade jag på Emilie Nyreröd! Stort grattis till Oscar i alla fall!
 
Morgondagens stjärna i dressyr blev Michelle Hagman
Jätteroligt! Har läst om hennes framångssaga men lite synd att hon inte är stationerad i Sverige så man kunde få se henne live på tävlingsbanorna.
 
Morgondagens häst i dressyr blev Zircoon Spring Flower
En fantastisk häst riden av Jennie Larsson. Ser fram emot att följa den! 
 
Alla övriga nomineringar och pristagare finner ni här: http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2012/11/Dags-for-Ryttargalan/
 
 
 
 
Foto: Peter Zachrisson, Tidningen Ridsport
 
E

Haha Kittel ser inklippt ut!

Håller med om dina synpunkter. Ang. Mrs Medicott så får väl alla göra som de vill med sina pengar, men det är synd att det inte blir samma pådrag när massvis med människor dör i akut torka och liknande...

Jag har också svårt att se varför så många engagerar sig och lägger pengar på en framtida häst till Sara. Inte ens OS-hästen utan en påläggskalv... Finns väl massor av duktiga ryttare som inte kan köpa hästar på vilken prisnivå det än gäller, så är det ju och inte mer med det. Vill inte förringa Saras OS-insats eller Tinas goda hjärta utan känner mig mest frågande till hur folk orkar engagera sig. Själv rankar jag andra behjärtansvärda insamlingar högre, Cancerfonden, mobbade barn, svältande barn ja allt där människor (eller djur) faktiskt lider... Men alla är olika och får ju självklart lägga sina pengar och engagemang på det som känns bäst. Sedan utesluter ju inte det ena det andra, förstås.

Det är nog ingen som rankar det högre än barn osv. Att jämföra är bara dumt och detta är småpengar jämfört med vad de tvsända galorna drar in eller hur mycket svenska folket skänker till välgörenhet varje år.

Fast ärligt talat.. om du satt in pengarna för dina stövlar, din nya sadel, din häst, din Jeanna vecka till cancerfonden istället så kanske ett barn hade överlevt. Har du tänkt på det, eller är det en annan sak?




Kom ihåg mig?