Lite tankar och dagens genrep

Började som sagt dagen med hästloppisen, men sedan åkte jag rask tillbaka till Falu RK eftersom jag skulle vara domarsekreterare i LA:P1 och Lagtävlan för ponnyallsvenskan-programmet. Satt tillsammans med en jättetrevlig domare som berättade mycket om vad hon gillade hos vissa ponnyer och vad hon tyckte sämre om. Överlag var det några riktiga toppar och några riktiga dalar bland ponnyerna. Måste buga åt den lilla B-ponnyn Tornado som kammade hem vinst i LB:1 på 75% och vinst i Lagtävlan på 70% och den var med råge värd sina fina poäng. Vilken ponny! En sån skulle man ha haft när man var 10 år gammal....
 
"Min" domare berättade även att hon på den här lägre nivån inte är rädd för att ge riktigt höga poäng, samtidigt som hon håller rejält i poängen på dom som inte når upp till nivån heller. Det krävs ju faktiskt inte enormt mycket för att få en 7:a eller 8:a på något moment i LB-LAprogrammen, och då ska dom som är riktigt bra också få poäng. Var mycket spännande att höra hennes resonemang och ett tag satt jag och gissade poängen på varje rörelse, det var väldigt blandat om jag hamnade rätt (ibland höll jag högre, ibland lägre) men vissa gånger träffade jag helt rätt. Sen handlar det såklart också om smak och tycke, även om jag inte är outbildad domare.
 
Ganska direkt efter tävlingarna så red jag Danny. Var faktiskt ensam i ridhuset och dressyrstaketen och domarbordet stod kvar, vilket var perfekt träning inför morgondagen. Danny brydde sig dock inte nämnvärt utan travade på som vanligt. Mamma var med och hjälpte mig lite och han kändes väldigt trevlig. Framåt, loss och spänstig. Red igenom programmet och även den förvända linjen blev riktigt kalas, så nu är vi redo. Efter ridpasset skrittade jag av honom ordentligt och sedan schamponerade jag honom. Nu står han med två tjocka fleecetäcken och ett termo ovanpå, så jag tror inte han ska frysa även om vi har riktigt kallt idag! 
 
Ska åka tillbaka ikväll och byta täcke samt plocka ihop det sista inför morgondagen. Håll alla tummar!
 
Vyn från domarbordet...
 

Tror knappast han kommer frysa även fast du tar bort två av täckena...

Svar: Skämtar du? En nybadad häst i kallstall?
Frida Hallgren

Jag måste nog hålla med Annica angående den punkten. Tappade hakan lite när jag läste hur många täcken du krängt på honom xD Men han dör ju inte av att få på sig alla de täckena häller, men lite små kul tyckte jag nog att det var ;)

Nej skämtade inte,han klarar mer än du tror, ge han grovfoder så klarar han sig...

Svar: Du tycker alltså att jag ska bada hästen, sätta på den ett fleecetäcke (!), sedan ställa in den i ett kallstall (med fönster öppna i hela taket) och sedan förvänta mig att den ska prestera på tävling dagen efter? Kan ju säga att jag inte delar den teorin....
Frida Hallgren

(Ska också tävla imorgon), min häst blev bara badad i svansen och på benen. Hon har ett termo täcke på sig och vi har inget kallstall om vi säger så. Så tror du gör rätt! Bättre för varm en för kall! Lycka till imorgon Frida!

Menade att du inte behöver ha tre!! täcken på...Förstår inte varför du badar honom så ofta, så mkt som du borstar borde han ju glänsa ändå.
Massera honom med rykt så blir han go och varm i musklerna. Vi behöver inte ha samma åsikt, din häst du gör som du vill, ville bara lägga min åsikt.

Håller med Annica. Om det är SÅ kallt som det verkar så kanske man inte ska tvätta hästen heller ;)

Dubbla fleecetäcken för att suga upp fukt och ett termo för värmen låter helt ok för mig i ett kallt stall. Blöt och kall vill väl ingen vara. Speciellt inte en häst med alla muskler som ska hållas varma och mjuka. Sen tror inte jag att mina hästar någonsin kommer att få bada så ofta som din, Frida:))) Undantaget vår lille vite förstås, som bara var tvungen att badas jämt.

Då hann du inte se något av LA:1an? Min gamla ponny startade där!

Ida

Tror Frida vet vad hon gör! Dessutom bada ofta?! Har ni tänkt på att elitryttarna (många av dem) duschar och fixar inför varje tävling vilket ofta är varje helg? Och mycket sköljning efter tävlingar!




Kom ihåg mig?