Reflexdax

Nu börjar det bli riktigt mörkt på kvällarna och det är dags att plocka fram lådorna med reflexer.. Rider man utomhus är det för mig självklart att man slänger på rejält med reflexer när det börjar skymma! Tänker ofta på att "om jag ramlar av, har även hästen reflexer?". För ett vanligt misstag är att man sätter på reflexväst och ett skritt-täcke som man knäpper ovanpå sina egna ben för att det ska vara lite extra varmt. Men ramlar man då av och hästen kommer lös kanske den knappt har en enda reflex?
 
I hagen har jag faktiskt aldrig haft några reflexer eftersom dom bara är ute dagtid när det är ljust - men börjar  känna att det vore trevligt med något litet även där om dom kanske kommer lös en tidig morgon (mörkt). Kikade lite på öks och fann en reflexgrimma, det var ju smidigt och enkelt i alla fall!
 
Tänkte även höra med er för att få tips. Hur ser ni ut under följande situationer:
 
1. Uteritt, det är rejält mörkt och du ska rida en bit på en trafikerad väg där det kan komma bilar! Vilka reflexer använder du? (både på dig själv och hästen)
 
2. I hagen. Din häst går ut tidigt på morgonen när det är mörkt och lite dimmigt. Hagarna går i närheten av en trafikerad väg så vid extremt otur kan en häst komma upp på vägen om den kommer lös. Menar exempelvis om hästen blir rädd och kastar sig när den leds till/från hagen. Har den reflexer på sig? I vilken form då? (täcke, påsydda reflexdetaljer, grimma, benskydd?)
 
 

För mig är reflexer otroligt viktigt vid uteritt då min häst inte är helt trafiksäker. Hon blev skrämd av en lastbil som liten och börjar nu kunna gå på väg med vanliga bilar som inte är så stora, inte har släp och när det är torrt på vägen osv... bilar på släp, bussar, lastbilar och stora bilar/skåpbilar måste vi flytta oss för, antingen ut på en åker eller någon annanstans. Därför är reflexer viktigt och min häst har alltid när jag rider ut i mörker: ländtäcke, brösta, reflex på alla fyra ben och på pannbandet. Jag har själv en reflexväst och ibland reflex på hjälmen. Ser ingen anledning till att skippa reflexerna då det är väldigt enkelt att sätta på och inte är ivägen. :) Dessvärre har hon inga reflexer i hagen men ska kanske köpa en reflexgrimma.. hon har ingen grimma på sig i hagen så det skulle i såna fall endast hjälpa vid ut-/intag, men det är alltid något! :)

På den första svarar jag ländtäcke, en på varje ben samt lampa på hjälmen.
och på andra frågan blir mitt svar ingen, då jag inte skulle släppa min häst i den hagen.

Jag är generellt ingen reflexmänniska dumt nog. Utan har oftast lampor av olika slag. Hunden är dock varje säsong full av reflexer både i täckesform och halsband + koppel samt hänge med lampa i halsbandet. Men som ryttare vistas jag sällan i den miljön där det behövs.

1. På hästen brukar jag ha reflex på alla fyra ben, brösta, nosgrimma och täcke med reflex. På mig själv reflexväst och något på hjälmen, pannlampa är bra som man kan ställa in så den blinkar. (Hade även ett reflex-spö förr, bra att röra på när bilarna kommer, så syns man bättre)

2. På många av mina täcken sitter det reflexer på lappen som går ner över svansen och så brukar jag sätta reflex på grimman.

vid uteritter så ser vi ut som en julgran, reflexbrösta, 4 benreflexer, ridtäcke med svanslapp med reflex, väst på mig + pannlampa..

Jag har fina rambotäcken med reflexer på. dock så är risken att våra hästar kommer lös extremt liten då samtliga har en stor respekt för tråden och inte ens om dom fick panik skulle dom springa genom tråden, det är väldigt skönt!

1. Uteritt: Jag: Reflexjacka, hjälmreflex, pannlampa, ev, något på benen. Häst: Ländtäcke, fram benskydd, fram boots, reflexband över baksydden, svansreflex, tränsreflex, brösta. Var nog allt? Hehe.

2. I hagen: Mina hästar går aldrig bredvid en trafikerad väg, men om de skulle hade de fått ha på sig reflexgrimma och täcke med reflexer på.

Hagen: Mina har Rambo täcken(=reflexer på täcket)
Ridning: reflexer runt alla fyra benen, ganska lite jag vet. men brukar försöka att inte ge mig ut när det är allt för mörkt, då blir det ridhuset istället:)

1. Jag har rätt mycket reflexer på, för att både trafikanterna och jägarna ska se oss ordentligt. Blir då reflexband runt hjälmen, väst, ländtäcke, brösta och vanliga benreflexer (på hästen). Då syns vi från alla håll ;)

2. Min häst går inte precis intill trafikerad väg och skulle han på något sätt komma ut ur hagen/slita sig på väg dit så är hela området inhängnat. Så ut kommer han inte. Tror jag hade satt på en reflexgrimma om fallet varit så som du beskrev, kanske även benreflexer :)

Brukar ta på hur många reflexer som helst (alla ben, brösta, stigbyglar, länd/skrittäcke, svans, hjälm, väst, armar, pannlampa, tyglar, träns, vantar, spö och löst hängande. Har även haft som satt runt mina ben men det var inte så praktiskt), även om jag har tänkt att komma tillbaka innan det börjar bli mörkt. Viktigt att både jag och hästen är välreflekterande om vi skulle komma isär på något sätt. Verkar inte vara så kul att ligga halvdöd i en mörk skog utan chans att bli hittad... Höhö :)

Har inte haft anledning att ha reflexer i hagen direkt, men det borde man kanske ha även om risken är minimal att hästen hamnar på en trafikerad väg. Jag tycker att det är viktigt att vara förberedd på allt. Därför borde jag kanske sy fast några reflexer på täcket och skaffa en reflexgrimma. Skulle hästen haft något på benen i hagen så hade de också klätts i reflexer :)

Haha åh, när jag va lite kallades jag o mina två bästa vänner för dom vandrande julgranarna när vi kom skuttandes på Russen :) Vi hade ALLA tänkbara reflexer + pannlampa från ÖB som då hade MILITÄRGREJER. så man hade en dosa i fickan, en sladd upp till hjälmen där man kunde fästa en liten lampa. Självklart va allt i militärgrönt. minns att efter något år eller två började lampan glappa i lättridningen så vi blinkade fram i trav haha ååh underbara ponnyminnen!

Min går också i hage precis vid vägen (förvisso extremt lite trafik, men de som kör där kör ganks fort..), och när det är mörkt under hans timmar ute så kommer han få gå med reflexgrimma och reflexbenskydd!
Jag rider aldrig ut när det är mörkt, så det blir aldrig ngt problem för min del :P

UTERITT; Reflexländtäcke, en blinkande röd lampa vid svansen, reflexer på alla benen, reflex fast på tränset (ska köpa en vit blinkande lampa). Jag har reflexväst och pannlampa (ska skaffa en som har röd lampa bakåt). Man har skyldighet att ha rött lyse bak, vitt fram och reflexer på sidan om man ska vistas i trafiken har jag hört:)

HAGEN; Alla mina utetäcken har mer eller mindre reflexdetaljer på sig.

Uteritt: Horze reflextäcke med framdel. Reflexstrykkappor på alla fyra. Reflexboots fram. Jag själv har en varseljacka på mig.
Hage: Gärna reflexgrimma och ett reflexband på täcket.

Jag tycker det är jätte viktigt med reflexer. Kanske inte ute i hagen men absolut när man rider ut. Felet som många gör är att de syns jätte bra bakifrån med skrittäcke och reflexväst men de använder ingenting framtill. Jag använde alltid reflexväst, skrittäcke och brösta! Benreflexerna tycker jag inte hjälper så mycket men om jag ska ut på en ordentligt trafikerad väg som vi har till vårat ridhus åker även de på! Jag använder även reflexer nu mitt på dagen när det börjar gå mot hösten, varför inte liksom! Det är en billig livförsäkring!

Rebecka

Har visserligen ingen häst att rida på nu, men när jag hade det så såg vi ut som en vandrade julgran när vi var ute. Reflexländtäcke, reflexskydd (eller ett vanligt reflexband runt benskydden), reflexbrösta, och vid rejält mörker även reflexer på tränset. Jag själv hade antingen reflexväst eller Hööks reflexjacka (längre modellen). Reflex runt hjälmen och ett brett reflexband strax nedanför vaderna. Brukade också ha ett spö med en påsydd reflex längst ner som jag höll ut en bit ifrån oss för att markera för bilarna att inte köra så jävla nära -.-

Hästen jag red stod nära en väg, hans täcken fick nya fina kanter med reflexband ;) Han hade också reflexgrimma, supersmart för när han hade tappat den var det bara att lysa runt lite i hagen med ficklampa och så hittade man den!

Här där jag bor blev en tjej och hennes lovande tävlingsponny påkörda för några år sen trots att dom hade mängder med reflexer på sig (och red på en raksträcka rakt över en åker). Sen dess vågar jag inte rida längs trafikerade vägar, jag hade nämligen ridit på samma väg bara någon timme innan och fastän det är några år sen sitter det fortfarande kvar i huvudet att det kunde varit jag och min medryttarhäst. Lite mer respekt från bilisterna hade behövts!

1. Min häst har reflextäcke och benreflexer runt om. Jag har reflexväst och pannlampa.
2. Om min häst hade gått vid en stor väg hade hon fått ha täcke med reflexer på sig och troligtvis en reflexgrimma.

Jag är verkligen superdålig på det där med reflexer, jag har enbart en reflexväst när jag rider ut på kvällarna. Men jag ska skaffa benskyddsreflexer och pannlampa!

Benreflex på alla fyra. Svans reflex. Skulle vilja ha ett reflexschabrak med.och en reflexbrösta. Jag har vit pannlampa fram och röd bak. Reflexväst sam reflexer på armar och ben.

Reflexer på täcket annars inte men våra hästar bor långt ifrån trafikerad väg. Och de gånger dt kommit lös har det stått och ätit ensilage framför stallet så nöjda så.

Ett bra reflextips när man rider ut är att man ska vara synlig både fram- och bakifrån!!




Kom ihåg mig?