Lite djupt om frågorna på frågestunden

Jag märkte när jag började svara på frågorna från minifrågestunden att många frågor krävde engagerade och långa svar. Jag har därför valt att dela upp dom tio frågorna på två delar, med fem svar i varje. Jag hoppas att ni läser igenom mina svar och kommentera gärna.
 
Det har ju varit en massa skriverier angående att importera hästar eller ej, hållbarhet osv på dressyrmupparna. Vad tycker du om detta? Har du haft någon importerad häst?
Svar: Jag kan tycka att Linn blir lite fientlig mot kommentarer om svenska vs. importerade hästar. Att hon anser att importerade hästar på något sätt skulle vara bättre, men så är inte fallet. En häst är en häst, oavsett om den är importerad eller ej. Hållbarheten beror till stor del på stam (finns det några ärftliga skador i släkten?), hur den är uppfödd och hur den ridits den senaste tiden. En häst som är uppfödd på svenska villkor med stora marker att ströva på och bra kvalite på foder får en god förutsättning för att vara hållbar resten av livet, medan en häst som kanske kommer från stall utomlands med mindre ytor (ej hagvistelse) blir mindre hållbar. Men! Många stall utomlands har samma ytor som vi i Sverige och dessa hästar får naturligtvis då samma villkor som en svensk häst.
 
Jag har ridit fyra stycken svenska hästar (Herkules, Cashmir, Fidolina, Norma) och tre stycken importerade. First Class "Klas" importerade vi själva från Tyskland, Danny importerades från Danmark och Esco är från Spanien. De fördelar jag ser med att köpa häst utomlands är att hästarna har något lägre pris (men samtidigt kostar transport till Sverige) och att man har fler fina hästar att välja på. Nackdelarna är att man måste vara extremt noga med vem man köper av och att det kan smusslas rejält mycket när godtrogna svenskar kommer för att köpa häst. Man ska alltid kräva helt nya röntgenbilder och alltid ta blodprov för att se så att det inte finns smärtstillande i blodet vid böjprov. Var mina hästar än har besiktigats har röntgenbilder och besiktningsintyg skickats till min egen veternär som har granskat allting.
 
 
Vi antar att du ska åka och provrida några hästar. Vad är det du tittar efter? Vad får dig att välja just DEN hästen?
Svar: Innan jag ens åker och tittar på en häst så vill jag alltid se en video först. Många hästar förskönas rejält och jag vill inte kasta bort tid i onödan genom att åka och titta på hästar som inte ens skulle varit ett alternativ. Jag brukar även fundera på följande saker; Vilken ålder bör hästen vara i (max och minimiålder), vad är tanken med hästen (utbildningsnivå), hur hög får den vara och andra specifika krav. När jag hittat några att provrida som stämmer in på mina krav åker jag dit och tar med mig mamma. Någon måste filma och det är skönt att ha någon att "bolla med" på vägen hem. 
 
Jag vill sedan se hästen visad för mig i skritt, trav och galopp. Se lite tempoväxlingar och samling. Rörelser visas utifrån hur utbildad hästen är. När jag har sett detta sitter och själv upp och känner lite på hästen. Rider i alla gångarter och några rörelser, men mest känner jag hur hästen är rent ridmässigt. Stark? Het? För långsam? Känns det som när jag provred Danny sitter jag sedan av med ett stort, brett leende :) Jag vill även se hästen i stallgången. Klämma igenom ben, rygg och titta i hovarna. Göra en allmän bedömning av hur hästen verkar vara i humöret och om det är en häst med "det" brukar jag känna det ganska direkt. Åker sedan hem och kikar på filmen, funderar några dagar och vid några tveksamheter åker jag dit och provar en gång till.
 
Hur många hästar har du haft? Både sånna som du ägt och sånna som typ esco som du ridit på heltid liksom :P
Svar: Om man räknar "heltidshästar" har jag haft 7 hästar. Herkules, Cashmir, Köhls Fidolina, First Class, Norma, Escritor och Danny. Jag har även haft några fler hästar på halvfoder.
 
Hoppar du någon gång med dina hästar?:)
Svar: Nej. För det jag pysslar med i hinderväg kan aldrig kallas för "hoppning" haha. Jag kravlar mig över små, små hinder som står framme ibland men det är ingenting som jag gör regelbundet. Kan dock tycka att det är superroligt med småhinder men tycker att allt över 80 cm är vrålhögt och absolut ingenting jag skulle styra mot haha!
 
Beskriv en vanlig dag i Dannys liv!! :) Allt från tid han fodras, går i hagen osv.
Svar: Svarar med klockslag, det är enklast. Självklart kan det vara olika från dag till dag, men detta är en väldigt normal dag:
07.00 - Morgonfodring, hö + kraftfoder. Matte är oftast där och lindar av stallbandage eller byter täcke
07.30 - Ut i hage! Danny går ensam. Med sig ut i hagen har han med sig en höpåse "haghö" som räcker hela förmiddagen 
12.00-  Lunchfodring ute i hagen
15.00 - Intag. Han får kraftfoder och hö inne i boxen
ca 18-tiden - Matte kommer och ryktar honom ordentligt. Oljar hovar, lindar på stallbandage etc. På med kvällstäcke och sedan promeneras han utomhus
20-21.00 - Kvällsfodring, hö + kraftfoder
 
Sedan rider jag någon gång när det passar. Ibland direkt på morgonen och ibland mitt på dagen. 
 

Kul att du svarar så engagerat på mini frågorna:)
Tänkte bara på em sak som jag reagerade på, det stod att du lindade och pysslade med danny och sen promenerade, du är inte rädd isf att det kommer in ev sten /smuts el grus under lindorna? Det händer nämligen när jag promenerar mins hästar att det kommer in barkbitar ifrån underlaget under lindorna- så jag sätter aldrig in en lindad häst i boxen om den varit ute, utan att linda om den igen. Bara ett litet tips!

Svar: Jag är bara ute och går på plan mark.. Grus/asfalt. Det har aldrig kommit in grus under lindorna och i skritt har jag svårt att tro att det kan skvätta upp någonting som kommer in under lindorna :-) Är ju inte så att jag lindar, rider ett träningspass på mjukt underlag och sedan ställer den i boxen, för det är en annan sak.
Frida Hallgren

"Klas" var en fantastiskt vacker häst! Det är svårt att inte smälta för en vacker och muskulös "svarta hingsten" som honom. Själv har jag också en hingst, fast han är fortfarande en ung kille. :)

Men terese vart är du ute och går med dina hästar? Herregud på tävling är man ju ute och går med dom flera gånger med lindor på. Jag har haft häst i 15 års tid och aldrig varit med om att något har kommit in under lindorna. Men som sagt det handlar väl säkert om vart man är ute och går och inte minst hur man lindar skulle jag tro:)

Oj det blev nog en missuppfattning ang lindorna:) Självklart kan man Promenera dem flera gånger på tävling/hemma utan att linda om den, MEN när de varit ute sista gången och sedan ska stå i boxen över natten skulle jag aldrig sätta in dem utan att linda om dem igen. Det har inte hänt så många gånger att det kommit in ngt, men OM det nu skulle göra det, är det kanske inte så kul att komma på morgonen efter och upptäcka det.. Jag ville bara tipsa Frida, eftersom jag får intrycket att hon är Supernoga med Danny, liksom jag är med våra tävlingshästar:)




Kom ihåg mig?