Danny nyklippt

Och ganska duktig var han! Eftersom jag fick honom i vår/vintras och han då redan var klippt blev det premiär med klippmaskinen nu. Han får VG för klippning av mage/bakdel och G+ för klippning av hals/huvud/ben. Lite spänd och spooky men när matte matade honom mer morötter gick det bättre. Therese Eld hjälpte mig att klippa med hennes supermaskin som vanligt, hon är en pärla. Klipper helt otroligt snyggt, jämnt och lämnar inga spår efter sig. 
 
Valde som vanligt att klippa precis hela hästen. Klipper hela ganscherna och lämnar inga linjer i ansiktet, hela kroppen + benen. Lämnade inte heller någon ruta på ryggen, det gör jag väldigt sällan. Anledningen till att man lämnar en ruta där är för att en del hästar kan bli lite extra skavkänsliga på vintern och man då vill ha lite hår att "ta av", men jag lägger hellre ett fårskinnsludd i så fall. En del påstår att det är för att tryckutjämna för sadeln men med tanke på att hästen har kort päls hela sommaren är det konstigt om den plötsligt måste ha "extra mjukt" vintertid.. En bra sadel och ett tjockt kvalitetsschabrak behöver ingen extra päls under.
 
Några bilder! Han blev faktiskt väldigt glansig och snygg direkt, ser nästan inte klippt ut.
 

Kan du inte förklara igen hur du klipper huvudet? :) Förstod inte riktigt, haha :)

Det är å andra sidan skillnad på avhuggna hårstrån och vanliga pälssrrån. Det är ju den skillnaden som ger skav , de oklippta stråna rör sig med rörelse , de avhuggna fastnar och orsakar friktion /skav .

Svar: Fast jag har aldrig varit med om att en häst fått skav av sadeln, trots att mina hästar alltid är klippta såhär?
Frida Hallgren

Men gud! Varför bor ni så långt bort, hade lätt åkt med min pålle dit och fått honom klippt haha :) jättefint!

Att du sluppit det innebär ju inte att problemet är vanligt och inte handlar om passande utrustning . Rådet är existerande av legitim anledning . Därav vände jag mig emot ditt förpassande av deter legitima rådet .

Klipper också alltid bort håret på ryggen.. Här i stallet är det ingen dom sparar det :p

Han blev superfin :)

Första klippningen brukar de bli jätteblanka är min erfarenhet.

Tyvärr brukar den inte hålla i sig så länge.

mia

Man brukar väl säga att om man rider ute mycket ute ska man lämna på ryggen för att rygg och njurar inte ska bli så nerkylda?

mia

Man brukar väl säga att om man rider ute mycket ute ska man lämna på ryggen för att rygg och njurar inte ska bli så nerkylda?




Kom ihåg mig?