Hökris

Hur ser det ut hos er i övriga län? Här i Dalarna råder fullkomlig hökris och panik. Eftersom sommaren har regnat bort så är det jättesvårt att få helt torra partier hö = många har fått dåliga balar. Just nu handlar det mest om att få ett hö av bra hygien, inte så mycket om näringsvärden... 
 
Jag ska i alla fall åka och hämta mer hö idag. Hämtade ett helt lass förra veckan men vågar inte chansa, bättre att lagra lite mer av ett hö som jag vet är bra. Tänkte nog dessutom vaccinera honom mot botulism för säkerhets skull, om man måste använda hösilage i vår...

Finns inget bra hö häromkring i Stockholm heller.

Beställde precis silage för 20 000 kr till mina hästar. Skitroligt. Inte.

Svar: Åh fy fan...
Frida Hallgren

I Skåne finns det gott om hö, bara åkrar överallt ;) I min stallhyra ingår egenproducerat hö från gården. Bästa kvalitén jag någonsin har haft i fri tillgång = lyx :)

Det är bara att flytta till skåna ;) Här finns det gott om fint hö och fantastisk halm! :)

K

Vi köpte några ton hö i våras, så vi har alltså fint fjolårshö. Hoppas bara de har hållet sig uppe på logen, många säger att fukten letat sig in överallt och även sånt här hö har blivit dåligt...

Jotack, å andra sidan så räcker det troligtvis i 10 månader till mina små. Men rolig klumpsumma att lägga ut på gräs...

Emma; 20.000?? :O Vad är det för kg pris då? Och TS? Låter fruktansvärt dyrt. :/
Är problem här i Bohuslän också, men vi får från vår fasta leverantör. Alltför mkt socker egt men annars jättefint. Han har det löst i hötorken och pressar vid leverans så det torkar ordentligt.

Hö är ju alltid vanskligt och svårt att förvara . Även fint hö kan va dåligt 3 mån senare på skullen beroende på väder och fukt osv . Silage är så mkt enklare .

Vi har eget hö från gården(östergötland), relativt bra värden på analysen. Vi fick så pass bra skörd trots regnet att det blev en hel del över som till och med ska säljas.

Dock vet jag inte hur det ser ut i övrigt i östergötland eftersom vi har eget och inte behöver köpa in.

Maria, Det kostar runt 3,5 kr per kg.

Måste ha lite socker, hög kvot och i småbal på 40 kg. Då får man vackert betala. Fångsto med föl vid sidan.

det finns en del hö här men silaget är väl sådär! Fast vi har hö nu i det nya stallet som tur är!




Kom ihåg mig?