Läsarfråga

Trivs du på ditt jobb? Har jag förstått det rätt om ditt jobb innebär att du jobbar med psykiskt/fysiskt sjuka människor på ett gruppboende (för visst är det det som LSS innebär)?. Kan du inte skriva hur en vanlig dag ser ut på ditt jobb :)
 
Svar: Ja ungefär så skulle man kunna säga. LSS betyder Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade. Arbetar helt enkelt med människor som behöver ha hjälp av en personlig assistent dygnet runt. Jag arbetar på ett gruppboende och människorna som bor där är helt olika, alla med olika behov av hjälp så det är svårt att säga hur "en vanlig dag" ser ut. Det skiljer sig även lite beroende på vilken avdelning jag arbetar på eftersom boendet är delat på två. Det är väldigt skönt och ingen dag är den andra lik eftersom det varierar vilken person jag arbetar med just för dagen.
 
Men skulle man rent generellt dra hur en vanlig dag ser ut så börjar den med att jag gör i ordning frukost till "min" brukare. Serverar medicin och ser till att det sätts på rätt kläder efter väder. Sedan sker lite olika saker under dagen, kanske åker man iväg och handlar och så finns det olika aktiviteter som utförs (daglig verksamhet, brodera, pratstunder, promenader etc.) Jag har även lite koll på att alla husliga uppgifter utförs och ser till att kläder blir tvättade, att det lagas mat och städas hos de boende. Dom lever så vanliga liv som möjligt och det är min uppgift att stödja i alla aktiviteter som sker. Det är ett väldigt trevligt jobb med både "ups and downs" beorende på hur brukarna mår för dagen. Jag trivs kanon!
 
Vet inte om det finns så mycket mer att förklara men har ni någon fråga kan ni alltid ställa den i kommentarsfältet!
 

Min mamma jobbar på ett liknande ställe, men då är hon själv i princip hela tiden med 6-7 stycken (förstod det på din text att ni är flera i jobb?) Hon verkar trivas eftersom hon har jobbat där i nästan 15 år nu ;)

Svar: Det beror nog helt på hur pass mycket hjälp och stöd personerna behöver :) Varje brukare på vårat boende har sin egen personal under dagen, men alla kräver så pass mycket hjälp att dom inte skulle kunna klara att dela personal med någon annan.
Frida Hallgren




Kom ihåg mig?