Tips mot bogskav

Ja nu är det säsong för täcken och nyrakade hästar och då kommer ibland bogskav som ett brev på posten. När jag fick hem Danny hade han hemskt mycket skav och jag var riktigt arg över att man låtit honom få så mycket utan att göra något åt det. Eftersom det var såpass illa när han kom så tog det sin lilla tid att växa ut igen, men efter lite kämpande så blev det till slut bra igen.
 
Ser man att sin häst är påväg att få bogskav finns det massor man kan göra år det:
 
✓ Först och främst, byt täcke! Märker du att det är ett speciellt täcke som hästen får skav av så ska du givetvis försöka använda ett annat täcke. Låt gärna hästen stå så mycket utan täcke som den kan.
 
✓ Spraya pälsglans på bogskavet. Ett klassiskt tips! Hårstråna blir mjuka och "glatta" så täcket glider lättare ovanpå. Spraya varje dag.
 
✓ Använd bogskydd, finns att köpa billigt på ex. Hööks. Se till att hitta ett i rätt storlek som sitter bra.
 
✓ Använd bara täcken med glansig insida. 
 
✓ Smörj in skavet med lite babyolja, det gör både huden och pälsen mjuk.
 
✓ Ge hästen extra olja, det förbättrar pälskvaliten 
 
 
 

Att byta täcke gör verkligen susen! Blanka insidor och inte sömmar vid ställen där det rör sig mycket. Det är därför jag ibland tycker att bogvecken sitter så konstigt, de orsakar ju nästan skav istället för att förhindra dem! Min lilla fick jättemycket skav överallt första vintern jag hade honom, men nu har jag bättre täcken och det blir inte ett krökt hår på honom..

Bra inlägg Frida! Tycker precis som dig emily. Vilka täcken är det bogveck på? Jo på billiga täcken som från början har dålig passform som tillverkarna försöker kompensera med att sätta bogveck där. Har horseware bogveck på sina liksom? Nej. Och de flesta(iallafallrambo) har nyloninsida. Då behöver du varken pälsglans el dyligt. Tycker faktiskt att det är rätt märkligt att många hästfolk verkar lägga mer pengar på ridutrustning och matchande "set" med lindor o schabrak än riktigt bra täcken.:(

*kompensera en dålig passform med att sätta bokveck där. Ska det såklart vara:)

N

Kom å tänka på en sak :) Du hade ju inlägg om hur du förbereder dig för tävling men jag undrar om hur din tävlings "outfit" ser ut :)

Fast B vitamin har inget alls att göra med hästens päls!! Det är en myt pga att B vitamin är viktigt för människors hår och naglar och hud, men hästar använder inte vitaminen för 5 öre till päls.
B vitamin kan du tillsätta om hästen har störningar i tarmen, tex kolik eller diarre.

Annars bra tips! Men jag tycker att det är viktigt att rätt information sprids och inte tvärtom.

Svar: Intressant!! Var tvungen att googla upp detta och du har helt rätt.
Frida Hallgren

IDA

vad för olja ger du? :)

Svar: Rapsolja!
Frida Hallgren




Kom ihåg mig?