Klas LA:4 från April 2011

Många har velat se en film på Klas och efter många om och men bestämde jag mig för att klippa ihop en film från våren 2011. Jag har inte öppnat videomapparna sedan vi tog bort honom och det gör så ont att se oss tillsammans. Jag kommer ihåg varenda tygeltag, jag vet hur svårt allting var. Att rida honom på tränsbett var bland det svåraste man kunde göra. Han kunde bli så stark i handen att man kände sig som en liten fluga uppe på ryggen. Med kandaret gick det lättare, men envis som jag var ville jag att han skulle kunna ridas på tränset.
 
Jag tränade, det var svårt och filmen nedan visar så tydligt hur han drar mig ur sadeln. Men vilka ekipage har inte någon svaghet? Han lärde mig så mycket. Han kunde passage, han kunde byten var tredje, vartannat, i varje. Men chansen att få lära sig allt det där på honom rann ur händerna efter alla skador, och mot slutet gick det inte längre. Hur ont det än gjorde så kunde jag inte ha en häst som jag visste kunde alla rörelser, kunde lära mig allt men inte höll för att rida på. Han skulle gå sönder så fort vi ens kom i närheten av någon samling. Han skulle få ont, stå på boxvila, promeneras och behandlas. Om och om och om igen. Det är inget liv för en häst, han ville ridas, gå i hage, få röra på sig som en frisk häst.
 
Filmen visar en LA:4 från en av dom tre tävlingarna jag red på honom. Det är inte perfekt, han drog mig ur sadeln och efter att han bröt av förvända höll jag på att inte få stopp på honom. Men det är oss, med alla våra brister. Vi vann på 65%. Våran sista rosett. 
 
Video: http://www.videofy.me/x9a0pstu/626427
 
 

Jag rider också en ganska stor hingst och är ganska liten själv. Även om min hingst nu är många år yngre och inte kan ALLT så förstår jag precis vad du menar med styrkan dom har men man lär sig såååå mycket och förstår helt plötsligt innebörden att alltid ha dom inom ramen. Han var superfin din Klas!

Så himla vacker han är att se på! Ni två tillsammans var vackra tillsammans! Verkligen en sago häst. Förstår du tycker det är jobbigt, men kom ihåg att det är okej att gråta också. Styrke kramar frida!!

Åh vad sorgligt! Ni var verkligen fina tsm. Vissa hästar är så grymt personliga och speciella. Jag förstår att du saknar honom, vågar inte tänka på om jag skulle förlora mon guldklimp.
Kram

gud vilken vacker häst!

Börjar nästan gråta, det är så hemskt :(

Ni är så fina tillsammans!

Vad fick han för skador och vad berodde de på? Du hade honom så kort tid. Vilken veterinär hade ni?

Svar: Min veterinär är Antonio Gerbino - den bästa veterinär man kan ha. Han fick en allvarlig senskada som återkom tre gånger. Hade honom i 2,5 år.
Frida Hallgren

IDA

så fina ni var och så sorgligt och orättvist..

Så orättvist!! :( Men ni var verkligen jätte fina tillsammans!!

Klarar inte ens av att se hela videon, blir så känslosamt med låten + din text och när man förstår hur mycket du älskade honom. Är så nära till tårar, det du skriver är så starkt! Bävar för när jag måste möta den dagen med mitt fyrbenta hjärta :(

Du & Danny verkar iaf väldigt fina tsm, hos honom kan du nog alltid finna tröst när livet känns som hårdast! Stor kram!!

Vad fin han är ! Förstår att det gör ont att inte ha han vid din sida längre. Vad heter första låten ?

Svar: Låten heter Read all about it med Emeli Sande..
Frida Hallgren

Sannerligen som en sagohäst! Blir också starkt berörd och jag är så imponerad över att du kämpade vidare och dessutom tillåter dig själv att släppa in din nya vän i hjärtat! Kram!

Okej. Jag har dåliga erfarenheter av Nino dock inte ang senskador.

Svar: Haha då är du nog en av dom första nånsin. Jag har anlitat honom i 7 år och vet precis vad han går för. Jag har ett 20-tal personer i min närhet som också har honom och ingen har någonsin blivit besviken.
Frida Hallgren

Otroligt fin häst.. Lider verkligen med dig som har förlorat en sån fin vän!

Usch då :( inte kul att mista en vän... vad heter låten?

den andra låten*




Kom ihåg mig?