Dagen från början!

Helt allvarligt så ringde väckarklockan 03.30 i morse, eller i natt kanske man mer säger. Men måste erkänna att jag var som ett barn på julafton, så efter några minuters snoozande hoppade jag upp ur sängen och drog på mig som vita ridbrallorna. Vilken känsla! Vid 04.15 var jag på plats i stallet och slängde åt Danny lite mat, den största anledningen till att jag var uppe tidigt var för att han skulle hinna stå i lugn och ro och äta frukost som vanligt. Under tiden plockade jag ihop lite saker i transporten och vid 05.00 började jag knoppa (sydde). Danny stod som ett ljus!
 
06.00 lastade vi på och började vår färd mot Smedjebacken. En mysig tävlingsplats med framridning ute och tävlingsbanan inne i ridhuset. Framridningen inför klass MSVC:1 och även själva starten vill jag dock förtränga och glömma. Framridningen bestod av serier av luftsprång och han blev sådär svårt att nå och påverka. Så spänd och laddad att han glömmer att andas, och då går det inte att rida. Håller jag om med skänklarna exploderar han och det bästa är nästan att bara "åka" lite häst tills han har lugnat sig. Då jag tyvärr inte fick honom att coola ner sig och bli påverkbar till det var dags för start fick jag välja att styra runt honom helt utan "ridning". Bara rida vägarna och ha skänklarna hängandes fritt utan att röra honom. Då blir det givetvis lite "tomgång" och det ger inga poäng. Några missar som fel galopp och annat och resultatet blev 63,5% och första utanför placering. Ett helt OK resultat för en helt värdelös ritt.
 
I klass två var det som att sitta på en annan häst på framridningen. Han hade lugnat ner sig, andades och var framförallt helt påverkbar. Med dom förutsättningarna var det bara att starta motorn och så var turbo-Danny igång! Det blir onekligen lättare när man kan använda skänklarna utan att få en explosion i luften. En fantastisk framridningskänsla, lösgjord, lugn och explosiv. Inne på banan fortsatte han i samma fina stil och ångade på genom  programmet utan några större missar. Ett litet missförstånd i ett enkelt byte där han gjorde en fin övergång men sedan trodde att jag menade halt, men i övrigt inga större missar. Samma domare i denna klass som i första och hon blev lite mer övertygad nu. 68,6% och rätt upp i topp! Det resultatet höll sig genom hela klassen och mamma fick springa och hämta guldbootsen (som faktiskt var nerpackade! Go for gold eller något haha). 
 
Är det förresten nytt att man får dela ut halva poäng nu även i MSVC? Har inte varit med om det tidigare i alla fall. Fick i andra klassen ihop 7,5 poäng på vänster öppna,första halvcirklarna, samlad galopp, ökad galopp, övergång till samlad trav och Dannys gångarter. Vi fick även 8:or på andra halvcirklarna och höger öppna!
 
Domare Christina Strand skrev: "Underbar häst m. naturlig lätthet! Mycket bättre i denna klass! Blir fin i sin framdel när du får formen rätt. Lycka till! Kommer att bli så bra." Sista meningen gjorde mig alldeles varm i hjärtat. Bästa bästa Danny!
 

Halvpoängen finns numera i alla klasser (nytt för 2013), redan från LC :)

Grattis! :) han är jättefin. Hon är så bra Christina Strand, vi köpte vår Prada av henne.

Missade första klassen du red, men i den andra klassen var du på en annan division mot de andra! Jävlar vad snygg han (och du) är :)

Håller med föregående, halvpoäng finns i alla klasser från och med detta året! Super tycker jag! Stort grattis, och vad fin Danny har blivit! :)

Vilken härlig dag du måste haft:)
Fråga: Hur gör du med de andra hästarna i stallet när du kommer så tidigt? Fodrar du alla eller vad har ni för rutiner?

Svar: Nej jag fodrade bara Danny, eftersom det var så otroligt tidigt så smög jag in påsen åt honom utan att dom andra märkte och lät stallet vara nedsläckt (vi har separat stallgång som är upplyst). Så dom andra hästarna märkte faktiskt ingenting haha :) Hade klockan varit framåt 06-07 hade jag fodrat hö till allihopa.
Frida Hallgren




Kom ihåg mig?