Några snabbsvar

Har precis kommit ut duschen och ska strax börja fixa till mig inför restaurangmiddag med backenkollegorna. Tänkte dock hinna svara på några frågor från frågestunden så ni får något att läsa under tiden jag är borta ikväll.
 
Hur ofta/vid vilka tillfällen rider du på kandaret? Känns som att du gör det ganska ofta :)
Jag har nog kandaret på dom flesta gångerna när jag trimmar i ridhus/ridbana. Det är ingen större skillnad mot att rida på träns eller kandar på Danny, mer än att jag har lättare att korrigera med kandaret när han blir stark (halvhalt-eftergift). Alltid träns på ute i skogen.
 
Hur gör du de fina knopparna? :)
Jag syr!
 
 
Har en häst som gärna blir lite framtung och inte sätter under sig med bak, så vet du några bra övningar eller tips för att få hästen att sätta sig under bakbenen mer? :-)
Jag är inte så mycket för "övningar" utan det handlar mest om att arbeta med grundarbetet! Se till att halvhalter fungrar, rida tempoväxlingar. Mycket jobb med kvickheten och att hästen inte får rulla på i sitt eget tempo och bli tung framåt. Se till att du inte blir långsam och lite seg själv, utan rid med kvicka händer och skänklar. Blir hästen väldigt tung och dyker ner framåt får du ta ett uppresande tygeltag och driva på framåt!
 
Om man ska gå över till att rida på kandar, vad ska man tänka på för en som aldrig har ridit på kandar? :-)
Om du själv aldrig ridit på kandar kan det vara en bra idé att fästa ett par extra tyglar på ett vanligt tränsbett först och öva på själva tygelfattningen. Det är inte bara att hålla i två tyglar och är man ovan finns det risk att man råkar dra för mycket i stångtygeln första gångerna man rider på kandar - det är inte så snällt mot hästen. När man sedan rider med själva kandaret första gången kan det vara bra att ge sig ut i skogen och skritta runt och bara hålla i tyglarna. Släppa ner och ge lång tygel, plocka upp dom igen, släppa ner. Allt för att träna på själva handfattningen. När man sedan börjar rida på allvar med kandaret tycker jag att det kan vara klokt att ha med någon person som står från marken och kikar så man inte råkar hålla i stångtygeln istället för bridongtygeln - det  kan vara lätt hänt om man är ovan. Lycka till! Du kommer att få in snitsen.
 
Vad tycker dom om personer som dömer en efter en blogg? 
Hm, en blogg speglar ju en väldigt liten del av en bloggares liv - det finns så mycket man inte skriver om. Därför kanske det kan ge en felaktig bild av hur personen är, samtidigt som jag oftast tycker att mina bloggvänner är ungefär som hur dom skriver i bloggen.

Hur ser en vecka ut för dig och Danny? 
Olika beroende på hur jag jobbar! Men den innehåller ungefär samma saker bara det att det blir olika dagar olika veckor. Säg en 3-4 dagar i ridhus, 2 dagars vila och 2 dagars uteritt/promenad. 

Om du fick välja en häst i bloggvärlden att äga, förutom Danny, vilken häst skulle det vara då? 
Sanna Nilssons Go Dutch. 
 
Vilken sida beställde du premiera tränset och vilken modell är det du har? Kram på dig :D
Från hypostore.com och modellen heter Monaco!
 
 
 

Nu finns det även häst och ryttarutrustning i min bloppis! Allt är nytt från nerlagd butik!

Kim

Hej! Jag är själv väldigt sugen på att köpa tränset premiera Monaco från samma hemsida men hur mycket går frakten på osv?
Tacksam för svar!
MVH




Kom ihåg mig?