Nejdå, han är kvar

Klart inte bästa är såld! Han står kvar i sin box, nöjd och glad. Trimmade program i ridhuset och var helt ensam då alla red på utebanan. Eftersom det var fint väder hade jag gärna varit ute jag med, men nu var fokus programdelar och då fungerar det inte med en ridbana á fel mått utan bokstäver. 
 
Danny var HET. I början bockade han som en dåre och så fort jag lättade på tygeln for han i luften. Krävdes ett långt galoppjobb innan jag började känna att han andades och inte tog alla chanser att flänga runt i krumsprång. Öronen spikrakt fram som vanligt och den där extrembusiga glimten i ögat - man kan inte bli arg haha. Dock var det ganska svårt att trimma för han var så het att det räckte med att jag lättare en halv centimeter på tygeln så ökade han farten oavsett gångart. Det ledde till att jag fick sitta och tjuvhålla/bromsa konstant under hela passet, vilket visserligen är ett lyxproblem. Hellre för mycket turbo än tvärtom! Red i alla fall igenom MSVC:2 och det kändes mycket bra. Öppnorna är lite vingliga men slutorna bra. Eftersom jag hade glömt hur det andra programmet gick så fick det bara bli "C-tvåan" igenomriden idag.
 
Avslutade med ett kort jobb där jag maxade traven, red mycket framåt och sedan tog tillbaka och letade efter den luftiga kadensen istället. Kändes fantastiskt! Sedan skrittade vi av ordentligt utomhus i det fina vädret 
 

Ett tips om han är sådär galet het (har också haft en sån, herre!) är att istället för att bromsa hela tiden jobba mycket sidvärts, skänkelvikningar, öppnor och slutor. då får du fortfarande använda skänklarna och han kan inte skjuta på framåt så mycket, samtidigt som du inte dödar framåtbjudningen med att ständigt bromsa. Även en galet het häst måste kunna ta skänkeln och gå ärligt fram för den. Min gamla kunde vara RIKTIGT eldig och flög i luften eller drog iväg, men aktiverade man honom på det sättet var han tvungen att lyssna. Satt man bara och höll blev han bara stark till slut. Nu har jag aldrig suttit på Danny men känner igen symptomen, tänkte bara slänga in det tipset! (Tror Nina Rademaekers skrev om i princip samma sak på sin blogg också!)

Ida

Vad fin han är i pälsen trots klippning x flera i höstas! Kan det bero på klippmaskinen och fodret, tror du?




Kom ihåg mig?