Att analysera efter ett "dåligt pass"

Ja tack och lov var den svackan över på en dag och vad som hände igår är verkligen ett frågetecken. Nog för att det kan komma orena byten ibland, men igår var vi verkligen tillbaka på nivån han var innan han åkte till Jeanna. Så vimsigt var det. Har funderat lite på vad som hände och kommit fram till att 1. han vilade dagen innan. Med Danny gäller att ju fler dagar han tränar byten i rad - desto bättre blir dom. Vi brukar alltid tappa lite dagen efter han har ridits ut eller vilat. Han blir väldigt trygg när han får följa sina rutiner, värmas upp på samma sätt och vara lugn i vad vi tränar på (exempelvis byten några dagar i rad). Dagen efter han har vilat/ridits ut så är han ofta lite ivrig, spänd och vill alldeles för mycket. 
 
Fundering 2 är om jag inte själv blev lite ivrig i att ge för mycket hjälp åt honom. Än så länge är inte bytena på hjälpen, utan han får byta själv. Dock är det inte så att han bestämmer när han ska byta utan det blir mer att jag säger "vänta, vänta, varsågod" och så byter han. Igår ville jag gärna trycka lite mer skänkeln, ge hjälp och "grejade" lite för mycket med honom innan bytena. Då blir han automatiskt lite fundersam och osäker på om jag verkligen menar byte och då kommer dom orena/explosions-bytena som ett brev på posten. 
 
Idag hade jag sedan innan bestämt att inte greja något innan bytena. Bara rida in på diagonalen, hålla honom rak och låta honom sköta bytet själv. Tänk så bra det blev! Det är precis som att när jag låter honom vara så blir han lugn, tänker till lite extra vad det är han ska göra med alla fyra fötter och då kommer det luftiga och riktigt fina byten. Ger jag en "byteshjälp" enligt skolboken eller börjar greja så blir det lite kortslutning i huvudet på honom och då blir det fel. 
 
Tänk så mycket lite funderingar kan göra! Jag är glad att jag hade mamma att bolla idéer med igår och även att jag själv faktiskt rannsakade mig själv och försökte klura ut en lösning. När man sedan prövar sin lösning och det blir fullträff kan man inte annat än le! Med dagens ridpass i ryggen med rena och härliga byten hela passet igenom kan jag nu sova gott i natt, och förmodligen Danny också efter allt beröm han fick. Både skritt och trav kändes även väldigt bra och vi fick "godkänt" av Marika som höll träning för ett annat ekipage i ridhuset samtidigt.
 
Glad Dannyman som fick skritta ut en härlig skrittrunda efter träningen! 
 

Måste vara skönt att ha mamma att bolla med precis som du skriver! :) Härligt att det gick så bra!

Tycker det är roligt att läsa dina tankar efter träningar, oavsett om de gått bra eller dåligt! Du har bra resonemang :)




Kom ihåg mig?