SuperDanny

Jo men vilket suveränt träningspass! Men för att ta det från början: Det blev tidig uppstidning (05.00) för att äta frukost och sedan cykla hem till mina föräldrar, hämta bil (tack för lånet!), koppla på släp och sedan på plats i stallet vid 06.30. Danny fick även han äta frukost i lugn och ro innan jag ställde ut honom på stallgången och gjorde honom transportredo. Någon undrade hur jag gjorde med lindor/transportskydd när jag åker och tränar och han lindas med vanliga träningslindor, sedan på med transportboots och transportskydd över dessa. Riktigt inpackad blir han. På vägen hem så tar jag av träningslindorna där, sedan bara på med transportskydd och boots!
 
Transportklar och ganska otålig Dannyman - nu vill jag åka!
 
 
Danny stod sedan lugnt hela vägen till Enköping och det tog sin lilla tid att rulla dit, vi hade otur att hamna bakom traktorer och lite annat men eftersom vi var ute i god tid gjorde det ingenting. 2,5 h senare lastade vi av på Segerstas stallplan. Elin som föjde med som groom och sällskap var där för första gången idag och det blir som alltid ett litet "woow" när man svänger in vid deras fantastiskt vackra byggnader (ridhus, stallar, herrgård). 
 
Elin groomar Danny som härjade lagom mycket med henne, taggad på träning!!
 
 
Jag hade egentligen tänkt rida inne i ridhuset men där stod det vattenspridare i full gång, så Jeanna tyckte att jag kunde rida ute på ridbanan. "Men där ser jag ju inte om bytena är rena!" (syftade på speglar som fattades). Fick svar att jag helt enkelt fick lita på henne... Okej då!
 
Ut på ridbanan och skrittade fram Danny. Han kändes lugn och härligt avspänd trots att det blåste lite i öronen på honom. Sedan dags för "warm up" och genast var Jeanna på mig om hörnpasseringarna. För gent, för mycket susande igenom hörnen och för lite böjning. Här ska det ridas ut i hörnen, böjas och samlas! Därefter började vi med bytena och jag hade innan ridpasset sagt att 9 av 10 byten är rena. Vi arbetade på diagonalerna, sedan red jag V-linjen som ligger i MSVB:4 med enkelt byte in, sedan ett galoppombyte ut på nästa diagonal. Väldigt nyttigt för Danny som gärna tycker att alla diagonaler ska bytas på nuförtiden. Efter att vi avslutat bytesjobbet sa Jeanna att "Du det är allt 10 av 10 byten rena idag, vilken utveckling!". När jag fick hem Danny från Segersta efter hans bytesträning var det kanske 5 av 10 byten som var rena, så det har gått fort. Hon lade grunden och jag kunde fortsätta på hennes arbete - med kanonresultat. Utan hennes hjälp under dom tre veckorna tror jag dock inte att det hade blivit några byten alls, så hennes jobb är absolut byggstenen för var vi är idag.
 
Därefter tog vi piruettarbete och även där var hon imponerad över att han har utvecklats så fort. Vi fick arbeta mycket på volt och sedan samla i piruettgalopp, men inte gå in och vända i själva piruetten. Massor av stärkande arbete ska han arbetas i! Jeanna tyckte att jag skulle variera mellan att rida in och göra vändningar, kontra sitta på volt och bara rida piruettgalopp utan att vända. 
 
Sist men inte minst tog vi traven. Jag klagade lite över mina 5:or på öppnorna sist på tävlingen eftersom dom sällan fått poäng under 7 tidigare. Med kofficient 2 så tappade vi poäng på detta och det kändes onödigt. Fick dock bekräftat att öppnorna var lika bra som vanligt så jag antar att det är en smaksak från domare till domare hur mycket böjning dom vill se. Jag fick kommentaren "förböjd" i MSVB:2an sist, och Jeanna sa att eventuellt lite väl böjd i vänster öppna, medan höger var väldigt lagom. Traven kändes bra, mycket tryck! Däremot så tappar vi lite trav i diagonalslutorna och där ville Jeanna se MYCKET MER TRAV. Ojoj så jag fick rida i slutorna, här ska det tväras mer och kliven åt sidan måste bli rörligare och större. Hon tyckte att kan han trava så fint rakt fram måste vi kunna göra det i slutorna också. Sist men inte minst tog vi lite jobb med tänk åt passage och det var svårt tyckte både jag och Danny. Men, några steg med mycket luft under magen fick vi till och då blev Jeanna nöjd!
 
Överlag massor av bra tips och råd för framtiden. Galoppen som har blivit lite platt efter all bytesträning där han har gått i den korta stampiga galoppen ska tillbaka till där den var förrut, stor, rund och luftig. Eftersom jag fortfarande ska byta ur den korta galoppen måste jag vara jättenoga att jag rider alla linjer som inte är byten i den stora galoppen. Lika mycket tryck som jag har i traven ska det vara i galoppen! Power, power,power!
 
Så glad över denna dag, det gav massor. Slänger upp ett par filmer så snart dom har laddat klart.
 
 
 
Det viktigaste av allt var givetvis med... Fikakorgen!! Ingen utflykt utan fika :D 
 
 

Åh vad kul, blir riktigt träningssugen nu ^^

Jag blir så glad när jag kikar in är. Fy tusan vad duktiga ni är och vad roligt ni verkar ha tillsammans du och Danny :D

Älskar när du förklarar bild efter bild! Kul att det gick bra! :)

Du är en riktig inspiration!!
Läste din blogg för första gången idag och du är riktigt duktig! Jag ska precis sätta igång mitt halvblod efter en senskada och jag bara kämpar efter att tävla och utvecklas och bli hälften duktig som dig!
Jag har precis fått tillbaks hästandan efter min första häst som jag haft i 6 år dog i somras! :)




Kom ihåg mig?