Lite närmare

Piaffen har inte riktigt landat hos Danny ännu, men eftersom vi fick läxa av Jeanna att verkligen ta tag i piaffarbetet så har vi börjat. Idag var ett stort kliv framåt! Skrittade med spö i båda händerna och Danny blängde lite misstänksamt.. Smackade sedan igång honom som jag gör i passagen och han blev lite upprörd, hoppade lite upp och ner men sedan kom två riktiga tramp - bra! Massa beröm. Om det är något som Danny lyssnar till extra mycket så är det beröm, han blir väldigt glad och vill genast göra rätt igen. Nytt försök - nu kom ett par tramp nästan direkt! Eftersom han inte varit i närheten av att sätta fötterna i rätt ordning tidigare blev detta en väldig vändpunkt. Antingen har han trampat enbart med bakbenen, eller med frambenen eller inget alls tidigare. Nu var alla fyra fötter i samarbete! Vilken rolig känsla och jag blev både förvånad och jätteglad när jag såg honom i spegeln. 
 
Passagen tog också lite tid innan det landade hos honom - men så snart han förstod satt den som en smäck. Hoppas att piaffen ska bli lite likadan. Det har egentligen varit lite så i alla rörelser han har lärt in och jag vet när vi höll på med den förvända galoppen, puuh... Han bytte, bytte, bytte och fattade inte alls att man skulle gå i "fel" galopp. Inga linjer gick, han höll inte förvända en sekund. Men så plötsligt förstod han vad vi menade och efter det satt förvända varje ridpass. Det enda som inte har blivit på detta sätt är bytena som fortfarande kan bli lite osäkra efter att han exempel har vilat och är extra het.
 
 
 
 



Kom ihåg mig?