Svar på frågestund Avalanche

Stort grattis till både dig och din mamma! Det ska bli jätteroligt att se vad det blir av honom :) Hur mycket unghästvana har ni, hur mycket tror du att du/ni kommer att klara av att göra själv(a) och vad tror du att ni eventuellt behöver hjälp med? Nyfiken!

Tack så mycket! Vi kommer nog göra allt själva, lite beroende på hur han beter sig när vi närmar oss inridning. Han är väldigt okomplicerad och snäll i dagsläget så det hoppas jag håller i sig.

Hur har arbetet börjat? är han 2 år? tömkör du? har han träns på sig? När börjar du med sånt? 

Han är bara 1,5 år, blir 2 år under 2014. Han kommer att börja tömköras lite under våren (eller snarare träna på "styrning" mer än arbetas). Han har haft träns, täcke och benskydd på sig än så länge. Står snällt på stallgången och är väldigt vänlig och snäll. 

 
Vad har ni för mål de kommande åren?
Att han ska vara en trevlig häst till min mamma och att han ska gå unghästchampionaten med bra resultat med mig.
 
Är det din mamma som äger honom? Ska hon rida in han och allt själv? 
Det är min mamma som äger honom och således hennes lilla prins. Vi kommer att hjälpas åt med allt från inlärning av tömkörning, sadel och inridning
 
Är det du som ska rida in honom? 
Ska din mamma också rida? 
Hur gjorde ni med röntgen när ni köpte en så ung häst(är det ens idé att röntga när de har så mkt kvar att växa)? Ska bli jättekul att få läsa om hans utveckling! Så jag hoppas du fortsätter blogga massa om honom. Spännande:)
Ja det är planen att jag ska rida in honom, men framöver ska han fungera som en trevlig häst till min mamma samt förhoppningsvis en påläggskalv till tävling för mig. Han är röntgad för att utesluta lösa benbitar.
 
Du skriver att det är din mammas häst och att du gärna vill rida championaten. Betyder detta att du har en så grym mamma att ni hoppas att hon ska utbilda och kvala honom till championaten och att du sedan ska starta championaten? Eller har hon köpt honom till dig så att du ska utbilda och tävla honom? Kul annars om du har en så duktig mamma men har inte fått den uppfattningen genom bloggen tidigare. Hur som helst, Lycka till!!!
Mamma har inget tävlingsintresse, men förhoppningvis ska Avalanche kunna fungera både för henne och mig på samma gång. Om han blir så bra som jag tror att han blir så är målsättningen att han går championaten framöver, i olika åldrar. Då med mig på ryggen eftersom mamma nog hellre hejar på honom från marken än tävlar själv. Avalanche är hennes häst, så han är inte köpt "till mig". Däremot hoppas jag såklart få ta del av denna fina häst!
 
Är han hingst och i sådana fall ska han fortsätta vara det?
Nej, han är kastrerad.
 
Berätta gärna om hur han har fötts upp. 
Vad är planen i framtiden, behålla båda eller sälja en av dem? 
Vilka svagheter/styrkor har han? Både psykiskt och fysiskt. 
Största skillnaderna mellan aval och danny? 
Hur lägger du och din mamma upp utbildningssystemet för honom. 
Han kommer från samma uppfödare som Danny och har gått på lösdrift. Planer i framtiden håller jag lite på... Svagheter och styrkor är svårt att avgöra ännu, men han är en otroligt vänlig själ och väldigt snäll. Skrittar i dagsläget ännu bättre än Danny (som även han har en bra skritt) och jag hoppas att han behåller detta även efter att han vuxit. Vi hanterar honom varje dag och kommer att hjälpas åt framöver med tömkörning, sadelvana och inridning. 
 
Han är underbar! Stort grattis till din mamma och såklart även till dig som får chans att se honom varje dag :) Du skrev att Avalanche kom från samma uppfödare som Danny, köpte ni Danny från danmark också? Hur gör man då med köpeavtal och så? På engelska?
Tack! Både Danny och Avalanche kommer från Danmark och det är samma uppfödare. Med Danny har vi ett svenskt och ett danskt köpeavtal, med Avalanche har vi ett danskt. 
 

Hur kommer 2014 se ut för Avals del? 
Ska ni börja tömköra och sådant i vår eller tar ni allt i höst? 
Han ser lite sen ut i kroppen eller är det bara bilderna? 
Jag vill se en gångartsfilm!! :D 

Han kommer att börja så smått med tömkörning i vår, sedan blir det bete hela sommaren och under hösten börjar vi "insittning". Han är 1,5 år, då är man inte direkt färdig i kroppen... :) Danny växte mycket mellan 5-6 år, kanske blir det lite lika med denna. Film kommer.

Jag vet att du vid något tillfälle har skrivit om att din mamma har skrittat ut Danny men rider hon regelbundet i dagsläget? Har hon ridit länge?

Undrar som ngn skrev, men som du inte svarade på, om ni/du har någon vana av att rida in hästar?

Svar: När jag jobbade i Tyskland hade jag enbart hand om unga hästar, det var allt från sadelträning till 3-4 åringar.
Frida Hallgren

Glömde: är Danny och Avalanche helsyskon?

Svar: Ja dom är helsyskon!
Frida Hallgren

Vill du inte säga namnet på stället dom kommer ifrån?

Svar: Det är en privatperson som föder upp enstaka hästar - inget stuteri. Finns därför inget namn?
Frida Hallgren

Hur länge jobbade du i tyskland? :) Kan du inte berätta mer om det!

Hej:)
Fin blogg du har. Hade ingen aning om att du jobbat i Tyskland. Har inte läst din blogg så länge så har missat det. Var var du någonstans? Kan du inte berätta lite om det?

Hej! Jag skulle gärna vilja veta vem ni köpte era hästar ifrån, har haft 2 dressyrare och är nu ute efter min nästa :) Gillar att de är ambitiösa och arbetsvilliga individer, A och D :) kram




Kom ihåg mig?