Solig hälsning

Vilket väder! Har varit ute och prommat med Danny och myst lite i solen. Han var lika snäll som en liten hund att gå med, nästan så jag började fundera på om det var något fel på honom haha :) Men han är överlag väldigt lätt att gå med, i alla fall om man jämför med Klas. Honom fick jag ge lugnande för att ens ta mig utanför stalldörren. Då är dom ändå ganska lika rent ridmässigt om man bara tänker på hur mycket motor/broms det är i båda. Men det är bara tacksamt att ha en som är snäll att gå med! Nog kan han hoppa till, men han är helt klart mottaglig för att lugna ner sig när jag säger till.
 
Nu ska jag iväg på lite saker ikväll, så tror inte att det blir någon mer update förrän senare i så fall. Det börjar förresten närma sig återbesök för Danny! Håller alla tummar för att han är fräsch och frisk, det visar sig.
 
 

Jag hoppas verkligen inte att du gav hästen lugnande för att kunna hantera den. Det finns jättemånga kunniga människor som kan hjälpa till om man behöver hjälp med att uppfostra hästen. Hoppas att det bara var så du "uttryckte" dig.

till anonym ovan tror jag frida isåfall syftar på när Klas va skadad och började få gå promenader..

Oavsett tolkning så tycker jag inte att man ska behöva ge hästen lugnande för att kontrolleras. Det är då bättre att ta hjälp med dominans/rangordnings problemen. Kan du inte hålla med om det?

självklart förespråkar jag inte att man ska droga hästen dagligen. självklart! men jag har samtidigt förståelse för dem som får problem.. men detta är inget att diskutera här, speciellt inte när Frida ens fått förklara hur situationen va!

Troligtvis har Frida en bra förklaring, det var därför jag skrev att jag hoppades att hon bara "uttryckte" sig så! Men nu måste jag påstå att denna diskussion är mer mellan oss, mer än vad den är mellan Frida och oss. Och självklart håller ju jag med om att man ska kunna ge hästarna lugnande om de behöver behandlas vid skada eller liknande. Alla vill vi hästarna väl, men tillvägagångssätten är olika och också därför diskuterbara!

Det jag inte förstår är varför vi inte kan diskutera här när du kommenterat det jag skrev? Det kändes som en inbjudan till diskussion eller i alla fall att du kanske förväntade dig en reaktion/ mot reaktion. Dock kan jag tänka mig att du inte ville att det här skulle mynna ut i en meningslös diskussion där någon av oss ska ha rätt, och det vill inte jag heller!

Svar: Precis som "Malin" skriver så fick han lugnande i samband med promenaderna han gick när han var senskadad. En senskadad häst får inte hoppa runt ett endaste steg vid promenerandet, så därför gavs lugnande medel.
Frida Hallgren

Inte ovanligt att de piggare hästarna drogas lätt vid igångsättning, fick själv precis hem en holländsk dressyrvalack som varit halt och stått på box i 5 veckor (2 h i hagen/dag).
Han är väldigt laddad och bockar. Reser sig och far iväg under ryttare. Mamma (veterinär) har stått beredd med sederingen ifall han blir värre.
Han är aldrig dum, men som Frida sa så är det för hästens eget bästa man kan behöva droga dem.

Till anonym: Nej jag borde kanske aldrig kommenterat din kommentar, för jag hade ingen större lust att gå djupare in på det just med tanke på att Frida inte fått förklara sig :) Jag skrev bara på ren impuls. Jag har följt Frida med hennes 3 senaste ponnyer/hästar och tänkte att " som jag förstått det" :)




Kom ihåg mig?