Behandling av equierapeuten Li

Eftersom min veterinär rekommenderade att Danny skulle behandlas för sitt sneda bäcken samt sitt onda kors tog jag kontakt med en sådan. Denna människa hade blivit lovordad av flera bekanta så det kändes tryggt!
 
Jag fick börja med att berätta vad det var för en häst, lite om hans behandlingar i framkotorna samt om det varit några problem i ridningen. Sedan kände hon igenom hela honom från topp till tå, berättade vad hon kände och lade till sist på ett magnettäcke för att få igång blodcirkulationen och "värma upp honom". Där fick han stå en stund och sedan använde hon även laser för att det verkligen skulle släppa i musklerna. Därefter knådade hon ordentligt på ryggen samt stretchade honom genom att få honom att höja/sänka ryggen i olika riktningar.
 
Denna bit kände jag ju igen sedan tidigare, jag har haft massör förrut. Hon använder också akupuntur och laser, så det var inte främmande. När det däremot blev dags för den biten jag inte sett förrut blev det väldigt intressant! Nämligen kiropraktiken. Danny fick lyfta bakbenen högt, han fick stretchas åt sidorna, böja halsen och hela kroppen "böjdes" igenom. När allt var klart satte hon akupunktur på ryggen och så fick han stå där en stund. Danny började gäspa och man märkte tydligt att han kände sig avslappnad. Dessutom satte hon ett par nålar som skulle stimulera njurarna och Danny som aldrig kissar på stallgången gjorde detta. Det lär ju vara något tecken på att det uppenbarligen fungerar?!
 
Till sist fick jag "hemläxa" och där ingår skritt över höga bommar samt lite stetching. Nu avvaktar vi återbesöket på kliniken och sedan ska Li förmodligen kika på honom en gång till, om en månad ungefär. Jag är jättenöjd!
 
 

Men vad "hittade" hon?

Mia

Spännande att se om du känner/märker någon skillnad sen :)

Skulle jag också behöva (till mig själv). Men inte det där njurstimulerande förstås. Skulle allt se ut det ;) Hoppas Danny har nytta av behandlingen.

Jag tänkte också på om hon sa att hon hittade något problem, eller om du bara valt att inte skriva det. Det är ju också ok. Eller så fanns det kanske inget mer än lite spänningar i muskler? Men det är ju lite lurigt med all dessa, ET, kiropraktorer, och allt vad de kallar sig.

Jag har haft ett par olika som tittat på min häst och fått svar som spänd i ryggen, stel i korset, och övningar att jobba med. Det har inte blivit märkvärt bättre. Sist tog jag ut en kiropraktor som samarbetar med en välkänd klinik. Då fick jag plötsligt besked på skev i nacken och bröstkorg, som hon rättade till. Jobbade lite på korset också, men där behövs ett återbesök. Sedan fick jag strechövningar och massagepunkter att jobba med till nästa besök. Så hon här var faktiskt den första som hittade något konkret och behandlade det. Har tagit kontakt för nästa återbesök och det ska bli spännade att se vad hon säger då. Men nu är vi äntligen på rätt väg....tror och hoppas jag :)

Lycka till med Danny. Han är verkligen superfin.

Skönt att ha fått en koll och saker fixade! Jag förlorade en hel del tid på en av mina gamla hästar för att han sparkade i väggen, slog hål på en planka och liksom ryckte ut hoven. han sträckte sig riktigt duktigt men det märktes inte alls i ridningen, så vi gjorde inget åt det först, han var hur fräsch och fin som helst, men eftersom han hade sträckt sig så gick han liksom och höll igen lite och musklade sig ojämnt. Vi hade en massör under hela tiden, hon var nog equiterapeut till och med, som sa ungefär "lite stel i bäckenet" och masserade lite, tills hon till slut sa att hon inte trodde att hon var stark nog att fixa det. Till slut hittade vi Håkan Lundell, som sa just att bäckenet var snett. Han lyckades rätta till hela alltet, och moder vilken skillnad det blev!

Nu blev det långt som vanligt, men summan är väl att det lönar sig alltid att kolla upp ordentligt på en gång!

Sa ju det att hon är super :) Blondie hade liknande "problem" som Danny och de blev sån skillnad. Li kommer ut på Söndag igen, längtar :) Blondie blev så avslappnad efter hennes behandling att hon fick stå o sova en timme i boxen innan hon kunde gå ut igen, ha ha! :)

Hejsan! Tycker om din stilrena design och då jag precis startat en egen dressyrblogg, behöver jag en design (och jag är verkligen inte bra på koder..) Hur har du gjort din? Du får gärna ta kontakt med mig på mail!

Svar: Hej! Jag skulle rekommendera Stina Olofsson som har gjort hela min design. Du kontaktar henne här: http://www.stinafoto.n.nu/
Frida Hallgren




Kom ihåg mig?