Svar på frågestunden del 2

Vart är "hur man lindar benen på en häst" videon? :P
Opsi, ej tillverkad ännu. Ska fixa!
 
Kan inte du förklara hur du tränar byten på Danny? Hur man ska tänka osv. Jag ska nämligen börja få min häst att förstå hur man byter men det är inte så lätt så tänkte om du hade något tips ;)
Har hästen "lätt för att byta"? Det vill säga, slår den om från förvänd eller i andra situationer där den hamnar ur balans? I så fall, be någon stå på backen och hojta så fort det blir ett rent byte. Då, beröm! Sedan kan man börja kombinera det med byteshjälp och snart ska du se att hästen förstår fint.
 
Vad har Danny tävlat för klasser och vad har han för resultat som bäst? Hur gammal är han?
Han har gått MSVC med bästa resultat på 68,5% Han blir 7 år nu under 2013.
 
Vad använder du för hårprodukter till ditt hår? Allt från schampo till gel osv? :)
Typ schampoo och balsam? Nåt för torrt hår från Wella. Inga produkter... Plattar håret så håller det sig fint sen.
 
Vad förväntar du dig för resultat i MSVC under 2013? För antar att du ska fortsätta tävla det tills han gör bytena.
Jag hoppas att han ska gå stadigt över 65% i MSVC med placeringar. Ja jag kommer inte att debutera MSVB förrän han är redo och kan sina byten.
 
Vad får Danny för foder? (kraft, hö osv) hur mkt av allt? Menar när han är i full träning.
Fri tillgång på hö. Vid full träning cirka 3 kg kraft. 2 kg groov 125, 1 kg muskel. Olja och salt
 
vad anser du om tränare som vill börja med att lösgöra hästen på innertygeln?
På innertygeln? Jo men det gör nog jag med...? Ställer och leder med den, så det lär ju räknas som lösgjörande.
 
Hur gjorde du när du vande D med kandar? Tog det lång tid och finns det något speciellt man ska tänka på? :)
Jag började med att skritta ut i skogen på långa tyglar. Då fick han "provsmaka" kandaret i lugn och ro. Därefter började jag rida lite lätta pass i ridhuset med ganska lös stångtygel och eftersom han inte tyckte att det var några konstigheter kunde jag ganska snart rida på som vanligt. Tog inte så lång tid!
 
Syr du dina knoppar eller hur gör du? Kanske kan göra en video? :)
Ja jag syr! Kan göra en video framåt sommaren när man inte fryser ihjäl av att stå utan handskar.
 
Hur gör du för att komma i form/gå ner i vikt hälsosamt? Alltså hur ser dina måltider ut och tränar du någonting annat utöver ridningen eller hur funkar det för dig? Kram :)
Jadu... Försöker att inte äta för många "mellanmål" utan äta riktig mat så man håller sig mätt länge. Jag kan inte utesluta något (så som godis, pasta, bröd etc.) för det skulle jag aldrig klara, men käkar lite mindre av allting istället. Promenerar massor! Powerwalk är perfekt.
 



Kom ihåg mig?