Svar på minifrågestund

Kör lite svar på en gång. FYLLER PÅ ALLT EFTERSOM DET KOMMER FLER FRÅGOR :)
 
Har danny på sig broddar nu? Boots inne?
Svar: Japp! Låga brodd på alla fyra. Inga boots inne.
 
Har du funderat på att söka någon högskoleutbildning, i så fall vilken?
Svar: Nej, inte än. Jag är inte redo att gå tillbaka till skolbänken riktigt ännu... Men har funderat på att läsa till lärare, eller kanske gå socionom. Vi får se.

Hade du som ponny/juniorryttare ambitioner att vara med i landslaget? Om du hade det, har du det fortfarande eller tänker du mer långsiktigt?
Svar: Nej, inte på ponny eftersom vi köpte Fidolina när jag redan hunnit bli 15 år. På storhäst, ja. Klas var tänkt för min juniortid. Nu är jag snart senior, så nej.

Har du en plan gällande Danny, tex att han under 2013 ska gå MsvB på xx%? Har du tankar på att sälja om han inte motsvarar de förväntningarna?
Svar: Ja jag har en plan, men den beror lite på hur det går med bytena. Avvaktar därför med att skriva ut så länge :) Han motsvarar mina förväntingar, så jag har inga planer på att sälja inom dom närmsta åren.

Umgås du med andra hästbloggare?
Svar: Beror på om du syftar på någon speciell? Jag känner Matilda Holmström väl.
 
Jag undrar vad som hände med Klas? Jag har läst igenom hela din blogg (som jag förövrigt älskar, du är kick ass och levererar sjukt mycket inspiration!) men har inte hittat exakt vad som hände honom. Så mycket vet jag att det var en senskada, men hur uppkom den? Var han skadad redan innan ni köpte honom eller skadade han sig hos dig, i hagen eller under ridning?
Kanske jobbig fråga men det är nåt jag undrat över, jag har själv haft en häst som fick en senskada under ridning och det gick många år innan jag slutade skylla på mig själv.. Så jag undrar hur andra tänker.


Tack på förhand och fortsätt med det du gör för du gör det väldigt bra!
Svar: Det stämmer att han fick en allvarlig senskada som inte läkte till ett friskt ben. Han var frisk när jag köpte honom, så skadan kom hos mig. Jag red honom på kvällen innan det hände, och då kändes han väldigt fin. På morgonen när jag kom var han toksvullen i benet, så antingen hände det i boxen eller under kvällens träning. Har dock svårt att tro att det hände något under träningen, för när han slog upp senskadan en gång under en träning så gick han från ren till tvärhalt mitt i en travsluta. Tredje gången han fick tillbaka skadan yttrade den sig på samma vis, så jag tror faktiskt att någonting hände i boxen under natten. Kanske sparkade han sig själv, rullade fast eller något annat.
 
Kör du hästtransport själv eller gör dina föräldrar det? Och vad har ni för dragbil? Tack för en grym blogg som ger mig enorm inspiration :)
Svar: Beror på var vi ska! Ska jag tävla föredrar jag att någon annan kör så jag kan koncentrera mig på att jobba mentalt i bilen innan tävling. Ska vi och träna, då kör jag själv! Vi har en Audi A4 Quattro.
 
Vem är din förebild inom ridsporten och varför?
Svar: Min kompis Lina Andersson, för att hon bara kör på och är så, ursäkta, jäkla bra på att rida.
 
Här kommer några random frågor:
1. Tycker du man kan köra trailer i alla väder? Hoppas du förstod frågan :)
Svar: Nja, jag skulle inte ge mig ut i snöstorm eller blixthalka. Men mycket handlar om hur lugnt man kör!
 
2. Har du haft en ätstörning?
Svar: Ja det kan man säga.
 
3. Har du haft pojkvän?
Svar: Japp.
 
4. Vad hände egentligen på din senaste utgång?
Svar: Jag tog en drink inne på nattklubben som antingen var starkare än jag beställde, eller så la någon något i den. Efter det minns jag inte så mycket, men jag spydde massor och till slut var jag så full att jag inte kunde gå själv. Mamma kom och hämtade mig efter att några hjälpt mig ut från Etage. Sedan fick hon stuva in sin hjälplösa dotter i bilen!

5. Kan du åka slalom/snowboard?
Svar: Jag åker skidor och åker ganska mycket.

Tack för en bra och inspirerande blogg! :)
 
Ha en häst som bara kan ridas ut med, alltså vägrar gå framåt så fort man går in i paddocken/ridhuset eller Ha en häst som bara kan ridas i paddocken/ridhuset, alltså vägrar så fort man rider ut?
Svar: Haha givetvis en häst som bara kan ridas i ridhuset!

- Använder du back on tracks produkter?
Svar: Nja. Har paddar men använder dom inte så ofta.

- liniment? isåfall vilka och hur ofta?
Svar: Nej, inte på Danny än så länge i alla fall. Han är ung och mjuk i kroppen :)

- lägger du upp veckoplaneringar eller blir det lite "hur som helst"
Svar: Det blir "hur som helst" eftersom jag har oregelbundet jobbschema. Dock lägger jag alltid in uteritter eller vilor efter många träningsdagar.

- hur ofta Tränar du/rider dressyr/rider ut?
Svar: Rider ut någon gång i veckan, han vilar kanske två dagar och resten är träning.

- brukar du avända dig av bommar, hinder?
Svar: Nej

Tack för bra blogg som sagt ! mvh Sanna
 
Vad anser du om sk. "unghästtrots"? Hur anser du att man ska hantera det?
Svar: Vet inte, har aldrig haft en unghäst som varit trotsig. Förmidligen hantera det med bestämdhet.

Hur gör du när Danny protesterar eller inte lyssnar fullt ut?
Svar: Han protesterar aldrig. Om han inte är tillräckligt kvick för skänkeln ger jag honom en liten kick med sporren. Rider med ganska små hjälper på honom då han blir lite smågalen om man trycker för mycket med skänkeln haha.

Är du nöjd med bootsen med fårskinnet som du köpte i Globen?
Svar: JA! Jag älskar älskar älskar dom. Använder varje träning!

Vad har du för paddar under lindorna?
Svar: Vanliga ribbade, tror dom är från Hööks eller nåt sånt!
 
Ska du söka till de där Young riders Academy?
Svar: Det vet jag inte vad det är för något.

Du va väl med i något "utvecklings team Dalarna"? Hur kom du med där, vilka kriterier fanns, hur blev du med där?, är du fortfarande me? Typ lite fakta om de helt enkelt :)
Svar: Det var längesedan. Var väl dom fyra främsta ponnyekipagen i dalarna, dom fyra främsta juniorerna och YR eller något sådant. Kommer inte riktigt ihåg. Vet att det "spårade" efter ett tag och dom släppte in vilka ekipage som helst i teamet, då blev det inte lika roligt och jag hoppade av.
 
 

bra svar! :) skulle du kunna skriva mer om din ätstörning? om du vill alltså, tror det kan va fler som skulle behöva det kanske som hjälp till sig själv att bli frisk?

Hehe, du "missade" ju min fråga om Linus ;)

http://youngridersacademy.se/ om du vill veta vad de är :) Verkar rätt kul, tror jag ska söka :)

Anonym, har hon inte för många starter i MSV för det? *Hoppas verkligen inte det, för det hade varit jättekul att följa er där* ;)

Anonym, hon har väl inte startat msvb? :) eller har du det Frida? ;)

Nej, men Msv C, vet inte om det räknas, då det bara stod Msv..

Nää, max tre starter i MsvB ;) haha var tvungen att kolla upp de annars hade jag inte fått vara med :P

Aha, okej, sån tur!;)




Kom ihåg mig?