Handbromsen ur

Säga vad ni vill, men idag blir det mobilbilder från början till slut! Systemkameran följer med på helgens meeting, så då kan ni räkna med riktiga bilder :) Alla bilder från idag kommer i ett separat inlägg.
 
Började i alla fall dagen tidigt i stallet. Har fått tillbaka rutinen att åka dit på morgonen och har glömt hur mycket jag älskar det! Brukar försöka vara i stallet vid 07-tiden och då gör jag i ordning honom och rider direkt. Det är alltid lugnt i stallet, man är för det mesta ensam i ridhuset och sedan blir han alltid så lugn och duktig i hagen efter att ha jobbat ordentligt på morgonen. En harmonisk häst helt enkelt! 
 
Dagens ridpass hade några riktiga toppar men även några dalar. Började med galoppjobb och lite förvänd och enkla byten, suveräna. Inga ofrivilliga byten (hjälp, tänk så har han glömt hur man gör byten!) och riktigt fina övergångar galopp-skritt-galopp. Sedan tog vi en skrittpaus och efter det kom dalen. Började jobba traven som normat sätt är "enkel" att rida, men när jag lade på skänkeln för att sätta tryck hände ingenting. Verkligen ingenting. GUD FÖRBJUDE! Att mina hästar svarar för skänken direkt är för mig en självklarhet, det ska vara reaktion framåt på en mikrosekund. Gav en kraftigare hjälp, fick reaktion och sedan travade han på ordentligt ett par varv. Arbetade med lite rörelser men med en konstant känsla av att handbromsen var i fick Danny en rejäl påminnelse om att matte inte acceterar ett läge där han backar av för skänkeln. Jag tar mycket hellre en ordentlig varning om att det inte är OK att bromsa, än att sitta och "nöta" med skänkel/peta lite med spö/smacka som jag vet att många gör.
 
Danny är väldigt känslig för rösthjälper, så med ett spö i handen, en kraftig skänkel och en matte som röt "Nu går du FRAM" blev han så upprörd att han nästan hoppade in i sargen. Därefter travade han på, så elektrisk att det blev "bromsa, bromsa" resten av ridpasset. Dessutom med en trav där känslan var ungefär att nu är frambenen uppe vid mulen! Eller jaja, nästan i alla fall :) Massor av beröm och sedan var vi tillfreds och nöjda med varandra igen. Avslutade med två riktigt bra skrittpiruetter och nu känner vi oss redo för helgen! Imorgon ska han faktiskt bara skrittas då han ska gå tre klasser på två dagar i Dylta, det är mer än han brukar gå och det är även hans första meeting. Vi vilar oss i form inför detta och jag är inte orolig eftersom dagens ridpass slutade bra.
 
 
 



Kom ihåg mig?