Hoppsan

Ja man ska inte rida för länge utan tränarhjälp och tre veckors "hemmabygge" hade visst satt sina spår haha... Började rida fram med en väldigt bra känsla i galoppen, tyckte jag. Det fick ett abrupt slut när Marika direkt sa att han var alldeles för låg och öppen i formen, nästan i lite framvikt. Wops! Det hade jag inte räknat med att hon skulle säga, så det fick jag ändra direkt. Upp i formen, lite mer "ostbågenacke" och näsan på plats. Några varv senare hade hon fått ordning på oss igen och vi började med bytena. Från vänster till höger var alla rena och från andra hållet kom ett par orena, men där såg Marika direkt att jag inte red honom tillräckligt rak innan bytet - och när jag ändrade på det så blev alla rena. Tänk så lätt det blir när man har skicklig hjälp från marken som säger vad man ska göra!
 
Vi arbetade även med lite piruettjobb och fick till några riktigt fina språng! Han är inte speciellt stark i den riktigt samlade galoppen - men det är ju därför vi tränar. Red in på linjerna som dom ligger i PSG men vände runt hela varv istället eftersom han gör dom ganska stora ännu. Styrketräning helt enkelt! Måste filma piruetterna någon dag för dom börjar minsann ta sig.
 
Därefter tog vi trav och HERREGUD vad han travade! Mamma som stod bredvid tappade hakan ner i ridhusspånet och jag log från öra till öra - men Marika bara skakade på huvudet hahah... Nog för att det var galet mycket tryck i honom men det var egentligen bara en jättestor trav med massa framben, ingen direkt samling. "Nu är det MSVB ni ska rida inte MSVC och då måste du samla!!" Fick bromsa tempot och tänka mer passage-trav än framåt. Det var lätt på rakt spår men genom kortsidorna hade han gärna tagit den linjen på två steg om han fick välja - vi flög genom hörnen haha! En otrolig känsla och även om Marika skakade på huvudet så skrattade hon allt åt hans iver och stora trav. Lite mer tillbaka och mer upp i luften - då börjar vi närma oss högre klasser. För rent krasst så kan man susa igenom en MSVC i mellantrav och domarna jublar (det har vi gjort hittills), men nu är det dags för lite högre krav och mer samling annars plockar vi inga poäng framöver. 
 
I det stora hela gick passet i alla fall väldigt bra och jag hade en suverän känsla. Bad om att få en ny träningstid på torsdag eller lördag och jag hoppas att det går i lås någon av dagarna så vi kan arbeta vidare! 
 

Det är verkligen en fantastisk häst. Åh du har utvecklat honom något helt otroligt mycket på så kort tid som ni varit ett ekipage. Lycka till !

Vad roligt att träningen gick bra=) Jag håller med dig om att det är ett stort steg att rida en medelsvår C och medelsvår B. Det krävs ganska mycket mer av både häst och ryttare. Sen när man ska ta ännu ett steg vidare krävs det snäppet samling till =) Men det är verkligen kul att göra denna utvecklingen tillsammans med sin häst. Och jag tror att du och Danny om ett tag till kan börja kvala till medelsvår A också =) Jag hoppas själv kunna debutera i år med min sjuåring men bara om allt känns bra. Annars blir det till våren istället. Lycka till med din fina häst!

Just nu är din blogg så kul att följa :) Hoppas på att bytena sitter till MVSB-debuten.




Kom ihåg mig?