Men va...?

Startlistorna för Dyltabruk har kommit ut, och nu såg jag även Equipes nya "funktion" nämligen att det står allas personbästa resultat i klassen. Väldigt märkligt att visa detta i startlistan tycker jag, för det påverkar ju ganska rejält mentalt. Även jag med ganska högt resultat tänkte ju "oj! när jag såg ekipage med mycket högre personbästa.
 
Vad tycker ni om detta?
 
 

Håller med. Blir ju både konstigt om man har högt o lågt resultat. "press" om man har det högsta, och kanske inte så kul ifall man gjort ett lågt resultat. Ich frågan är ju om domarna också påverkas, och får en förutfattad bild??

Är det inte en risk att domarna dessutom tar till detta som en extra "hjälp" i bedömningen?

Jag är också lite rädd att domarna påverkas. Och jag vill faktiskt inte veta vad de i min klass har fått, påverkar mig mentalt iaf och det är nog inte till någon fördel att få se det. Så tummen ner för den funktionen!

Ida

Personligen skulle jag nog bli lite extra taggad, beror nog på vad man har för "tävlingsskalle". Vi vet ju alla att det är dagsformen som avgör. Man måste även utgå från att domarna är objektiva (även om fallet inte alltid är så). Samtidigt kanske det är en hint om hur man ligger till själv gentemot andra-hör man hemma i klassen eller inte? Både med höga eller låga procent.

Ja jag såg det nu när jag tävlade i helgen, jag tyckte det var skit störigt. (Jag hade inga dock, vilket var skönt) Men tänk de som ridit på 70%. Vilken press man måste känna då när det står så i listan. Lite skulle jag känna i alla fall. Och hade jag ridit på 56% hade det inte varit så kul att visa upp för alla "hur dålig man är".... Så nej jag gillar inte den funktionen men det finns säkert andra som gör :)

E

Jag tycker inte alls om det! Tycker bara det ökar pressen, jag vill inte veta vad andra har fått för procent tidigare. Vill jag veta vad andra har fått för resultat tidigare så finns ju redan funktionen att man kan kolla det snabbt och lätt för de som vill. Tycker risken att bli bedömd på förhand är alldeles för stor!

Dåligt! Jag är rädd att domarna påverkas, och jag själv tycker inte alls att det känns roligt, vad är anledningen till det?

Gillar det inte känns som att det redan är avgjort innan start oavsett om domaren har tittat eller inte så det svårt att inte bli påverkad. Nä bort med den funktionen. Har inte hört många som tyckt om den så hoppas att det lyssnar och tar bort den...

Equipe skrev precis på sin facebook sida att de tar bort funktionen pga all negativ kritik de har fått för den.

De ska ta bort funktionen igen, pga för mycket klagomål!

Nu är det borta :)

Det blir mer publikvänligt.
Jättebra grej tycker jag och inom t ex friidrotten är det här vanligt. I ganska många idrotter faktiskt.
Domarna SKA INTE påverkas av detta och bara att det antyds visar ju vilket förtroende vi har för dem? Kanske ngt att se över?

Men såg tyvärr på fejjan att det tagits bort pga allt gnäll. Det är ju inte så att era resultat är hemliga...

De där kommer ju inte ens upp när jag kikar, vart ser man sådant? Eller äre bara vissa som kan se? :)

Anna, de har tagit bort funktionen nu :)

Julianna: Friidrott är ingen bedömningssport. Stor skillnad alltså.

Nä domarna ska inte påverkas. Men det är ju i teorin! Hur man än vänder och vrider på det så är ju domarna bara människor de med och jag tror att det är omöjligt att var 100% opartisk och objektiv. Det ökar ju bara risken för att det ska bli ännu mer opartiskt med den nya funktionen (som nu är borttagen igen) det skulle dessutom vara otroligt svårt att bevisa att en domare favoriserar någon/några.

Jag tycker också det kändes löjligt.. det sätter onödig press på ekipagen, både dom duktiga och dom som kanske inte är riktigt redo än.. Klart domarna påverkas på något sätt dom är ju bara mänskliga.. men däremot vet jag att dom inte får kolla under pågående klass. Men innan start kan dom ju det så.. tycker det var bra att det togs bort!

Rackemarie: nä, det är sant.
Men rent teoretiskt så ska det ju inte spela roll och personligen tycker jag att det vore en toppengrej.

Men jag har ju märkt att det verkar som att många menar att domarna dömer lite som de vill. Jag har ingen erfarenhet då jag bara dressyrat upp till La och på den låga nivån är det väl knappast så...eller så är jag blåögd.

Men det här med onödigt press hit o dit vet jag inte om jag tror på...oftast vet man ju redan vad man själv presterat (hoppas jag) och man brukar även ha bra koll på konkurrenterna.

Personligen tycker jag det vart såå töntigt att ta bort funktionen. Så himla typiskt dressyrryttare att klaga över något sådant här.. Tycker det vart en rolig funktion, se över sina motståndare.




Kom ihåg mig?