Sliter mitt hår

Vilket dåligt pass vi lyckades med i morse. Det började helt fantastiskt, han satte byte efter byte. Klockrena på diagonalen, luftiga och rena. Åt båda håll och inte ett enda orent. Avslutade ganska snabbt då jag inte ville nöta när det gick så bra! Man ska ju sluta när det går som bäst...
 
Började istället göra lite galoppjobb med lite slutor och samlingsarbete, sedan skulle vi ta den förvända galoppen och här börjar det strula. Danny är så inne i "bytes-tänket" att han byter hejvilt från förvända, inte en enda kortsida kunde han vara kvar i förvänd. Jag envisades med att fortsätta till han tagit några linjer i förvänd, och till slut gick det. Dock var så gott som alla ofrivilliga byten från förvänd orena så jag ville ju inte avsluta i ett läge där han inte gjort rena byten. Jag tänkte att jag tar ett byte åt varje håll så får det vara bra sedan! Trodde jag ja... Nej, inledningen med rena byten i början av passet var som bortblåst och nu gick han in i ett läge där han inte gjorde ett enda rent byte. Det var orent, orent, orent, spänt och studsigt. Åt båda håll. Åh !!!! Men jag vägrade att sluta på det viset så det var bara att fortsätta. Till slut, efter att både jag och Danny var riktigt frustrerade lyckades vi få till ett rent åt varje håll, efter varandra. Massor av beröm och sedan slutade vi.
 
Nu vet jag i alla fall att han inte är mogen att jobba både byten och förvänd galopp på samma pass, så det blir dagens läxa. Antingen jobbar jag med bytena, ELLER förvända än så länge. Om jag bara hade tagit trav direkt efter alla rena byten hade vi haft ett pass med klockrena byten rätt igenom - så ska det vara! Menmen, nu vet jag det och jag hoppas att nästa pass börjar lika bra som detta gjorde - då gör vi om, och gör rätt. Blä.
 

Åh detdär känner man ju igen.. ;) hade jag varit du hade jag kanske struntat lite i förvända helt tills bytena sitter lite mer.. både för han och din skull :) behöver ju inte va så länge men tills du känner att det är lite säkrare. Alternativet är ju att börja med den förvända.. :)

Var Marika med?

Eftersom du för mindre än en vecka sedan (förra tisdagen) skrev citat:
"Jag ska bara rida byten om jag har min hemmatränare på marken (Marika) och får inte nöta något själv." så antar jag att din tränare var med idag.
Hur resonerade ni kring att både träna byten och förvänd galopp under ett och samma pass så kort tid efter Jeanna-vistelsen?
Min erfarenhet är att det som hände är väldigt vanligt om man inte håller sig till antingen det ena eller det andra så jag tycker inte alls att det var konstigt men undrar som sagt hur ni resonerade.
Jag vet att du inte har för vana att svara på frågor ur kommentarsfältet men hoppas du tar dig tid då detta är en intressant dressyrträningsfråga tycker jag och det är här många gånger man får problem (vid inlärning av byten).

Svar: Nej hon var inte med, enda anledningen till att jag inte skulle byta själv hemma på honom var för att vi inte trodde att speglarna skulle räcka till för att se om dom var rena, men det har gått hur bra som helst. Så länge jag antingen har någon på marken som säger om det är rent eller inte, eller jag ser själv i spegel så ska bytena tränas varje pass.
Frida Hallgren

Det kan ju ibland bli så att hästen byter "hej vilt" innan bytena blivit riktigt befästa hos både ryttaren och hästen. Om jag vore du skulle jag inte tävla de MsvC du planerat in utan bytesträna i stället. Du är ju kvalad till MsvB redan.

J

Jag hade nog hållt mig till det ena eller det andra ett tag, att blanda byten och omvänd i samma pass för en häst där det inte sitter 100% än är bara onödigt förvirrande för hästen.

Börja inte tänka träna byten på ett pass, utan rid alltid först förvänd galopp och sitter den förvända, så då kan man rida byten på samma pass, börjar man tvärtom brukar det sällan bli bra på en orutinerad häst. Sedan är det väldigt viktigt att tänka lite på ställningen på hästen, överställ den i den förvända och gör en tydlig omställning inför ett byte, då brukar dom inte blanda ihop det lika lätt.

Allvarligt dressyrteamet?? Har du kollat på dina egna filmer?? Det ser ju rent förskräckligt ut..

J

Allvarligt Monika?! Dressyrteamet ger bara några tips, vad är det som är fel med det? Oavsett så är det ju Frida som får sortera och se om det är något hon har nytta av eller ej. Att hoppa på någon så där däremot "rent förskräckligt". Hennes videor visar faktiskt väldigt trevlig ridning om jag får lov att tycka...




Kom ihåg mig?