När går ni upp i klasserna?

Ett intressat ämne tycker jag är när man ska gå upp en klass eller inte. Fick dels en kommentar här som löd ungefär "Såg att Danny var anmäld till fler msvc-starter framöver, du funderar inte på att gå upp en klass? Känns som att har man gjort ett par starter över 68% med placeringar/vinst kanske man ska fundera på att byta klass".
Sedan så diskuterade jag även saken med en kompis som också tävlar och vi tyckte ungefär lika, men inte helt.
 
Till kommentaren jag fick vill jag ge svaret att vi är LÅNGT i från klara med MSVC. Danny är riktigt grön i dessa klasser och bytena är dessutom inte befästa. Han är bara 7 år och vi har inte bråttom! Nu kommer fokus givetvis bli att sätta bytena så han kan upp i MSVB till hösten, men än så länge kommer han att få snurra på i dom klasser vi behärskar. Jag har ju inställningen att jag inte startar en klass om jag inte vet att vi bör bli placerade, förutsatt att allt går som det ska. Nu kan det finnas tusen anledningar till att man ändå inte blir placerad, kanske överladdad häst, för många missar eller något annat - men i grund och botten tycker jag att man ska rida klasser som man behärskar.
 
Många delar inte den uppfattningen med mig, dom tycker att efter några placeringar i någon klass är det dags att gå vidare mot nya utmaningar. Ja absolut, men inte förrän man behärskar "nästa steg". Jag har så svårt att förstå varför man vill sitta och harva i klasser som man inte riktigt platsar i, ständigt rida på 60-61% och ligga mitt i resultatlistan. Vad är det roliga med detta? Då hade jag tusen gånger hellre gått ner en klass. Är det för att kunna säga att "jag rider den och den klassen" eller varför gör man så? 
 
Sedan strävar jag givetvis högre och högre med Danny, men se på honom - han gick LB förra året med vinster. Då var det flera som undrade vad han gjorde i dom klasserna, men han var inte redo för något annat just då. Nu går han MSVC och vi har inte kommit så långt att vi är redo för något högre ännu - men det kommer snart. 
 
Det jag är nyfiken på nu är vilken inställning ni har till när det är dags att gå upp en klass? Är det efter några placeringar, efter någon viss procent eller något helt annat? Berätta!
 

Jag tycker som du, hästen ska vara mogen för arbetet och kunna behärska rörelserna. Sedan ska man inte stressa, det är ingen brådska tycker jag :)

Jag rider la fastän jag som ryttare egentligen inte riktigt fixar det. Min häst klarar alla rörelserna men jag kan inte rida ihop honom. Anledningen? Lc och lb är så grymt tråkigt att rida o min häst går ännu sämre eftersom det inte händer någonting ;)

Håller helt med dig! Varför stressa med klasserna? Det är väl ändå mycket roligare att tävla om man känner att man faktiskt kan grejerna och inte är osäker! Stressar man blir det motsatt effekt och det blir för stor press på att man ska tävla högt och samtidigt göra bra resultat, bättre att vänta och göra det bra!

Ida

När man rider över 70% är det dags att byta klass, tycker jag. Att gå från MSV C (f.d lätt klass) till MSVB är en ganska stort hopp. Det krävs mer samling etc. Så rid på i MSVC tills ni är redo. Sen behöver man ju inte känna att man behöver rida på 70% för att kunna börja rida en klass. Du kanske kan ha msvc som uppvärmning och gå in och nosa kravlöst på msvb snart.

När den klassen man rider i känns FÖR lätt är det dags att byta/gå upp/rida en svårare klass parallellt med den lättare (MSV C och MSV B eller MSV B och MSV A). Det är inte kul att tävla när det känns för lätt och som att det inte är någon utmaning, men samtidigt kan det vara bra att gå ned från den svåra klassen ibland och göra det lätt för hästens skull. Så resonerar jag i alla fall. Sedan tar det ju också tid att rida in sig i högre klasser, när man kommer upp i MSV A/PSG är det inte lätt att få till det på tävling, och det kräver massor med rutin, därför rider jag det fastän vi kanske inte kan rida på 70% ÄN, för vi skulle inte utvecklas något om jag fortsatte harva i MSV B. :)

Föresten så tycker jag att du gör rätt i att vänta med MSV B start tills bytena sitter åtminstone på träning, för du har ingen anledning att stressa. Han är så grön, och det är viktigt att hans uppgift på tävlingsbanan inte blir för svår, utan det ska vara positivt och kul att gå innanför de vita staketen!

Jag håller med dig, man ska inte gå upp en klass förrän man känner sig redo. Jag tänker så att när det känns lätt att rida "sin" klass kan man gå upp till nästa klass. Jag har en femåring som jag red först två LC på med två andra placeringar och sedan i år har jag ridit två LB:2 med en tredje plac och en andra plac på 76,83%. Så nu tänker jag inte rida mer LB utan gå upp till LA. En del tycker att det är tidigt. Men samtidigt, har man en häst som gör allt i LB lätt och dessutom är väldigt stabil i huvudet varför ska man då sitta och harva runt i dem klasserna i flera månader? Var och en känner sin egen häst bäst!

Jag har haft mitt 8-åriga sto i snart tre månader och gjort några starter i Msv C med placeringar på upp till 68%. Vi ska snart gå ut i Msv B trots att vi har en liten bit kvar, varken jag eller min häst har varit där tidigare och bytena är relativt nya för oss även om hon i regel byter rent. Anledningen till att vi inte rider kvar på Msv C ett par månader till är för att om vi ska ha någon chans att kvala till Junior SM (mitt sista år som junior) måste vi få rutin i Msv B. Jag kommer dock att rida Msv C parallellt med B ett tag till för att det känns enkelt och kul. Det viktigaste är trots allt att ha roligt, oavsett vilken klass man rider! :)

Man kan ha olika sätt att se vad tävlingar är till för. Jag förstår att du inte går upp och pressar på Danny i en MSVB ännu, speciellt inte om bytena inte är befästa på träning. Han är ju fortfarande ung och verkar vara otroligt ambitiös så det är nog din uppgift att hejda hans iver så att han håller i längden. Men jag håller inte med dig om att man inte kan gå upp i klasser som man inte har chans att placera sig i. Tycker generellt att man ska tävla de klasser som man klarat kvalen till. Tror att det är det som är mest utvecklande. Att ligga kvar i en egentligen för lätt klass bara för att plocka rosetter skulle jag inte se någon mening med. Ligger man stadigt runt 65 % i en klass tycker jag gott man kan gå upp och testa en högre.

Oj, jag glömde mina uppgifter!

Hej!

Jag behöver enkätsvar från bloggläsare av hästbloggar.

Enkäten handlar om uppfattning av produktplacering och marknadsföring på hästbloggar.

Vill Du delta i enkätundersökningen? Klicka på direktlänken nedan:
https://www.surveymonkey.com/s/hastbloggundersokning

Jag håller med dig, man går upp i klasserna när man är redo, både ryttaren & hästen ska vara redo för nya klasser. Man kan inte rida i en klass "för många gånger" tycker jag. Det är ju bättre att man känner sig säker i den klassen man rider i vare sig de gäller dressyr, hoppning eller någon annan tävlingsgren.

Håller fullständigt med dig, jag går inte upp i klasserna förrän jag vet att vi kan klara av det. Det finns risk att om man går högre upp i klasserna för fort, så kan hela tävlingssituationen bli en negativ upplevelse!

Tanker som du. Jag vill helst kunna bli placerad om allt gar som det ska, om jag ska anmala mig till en klass. Om jag borjar rida runt 70% varje gang jag tavlar sa byter jag klass, men bara om hasten klarar av allt utan tvekan i den hogre klassen.
Nu sitter jag iforsig i LC LB trasket och det ar mojligt att jag provar LA i slutet av aret aven om vi inte fatt 70% i LB an, bara for att det ar sa trakigt att rida LC/LB.

Om man har an hast som kanske inte ar sa flashig och far lagre poang pga av det, men anda klarar av alla rorelser i programmen hade jag kanske tank annorlunda. Da hade jag kanske nojt mig med mindre % bara for att fa prova de hogre klasserna och komma vidare.

Jag hade gärna gått upp en klass för att känna att JAG kommer vidare men då min ponny är utan rutin och har ganska mycket egna åsikter så rider vi enbart LC och inte ens det på godkänd nivå men för mig är det då omöjligt att gå ner en klass. Sen kan jag tycka att dom som rider högre och sedan går ner för att få rosetter kanske ska tänka om. Jag tävlade klubb LB mot en som har ridit SM i dressyr på ponnyn hon red och då undrar man såklart hur hon tänkte där.

Jag tycker det beror på vilken andlening man har för att tävla. Jag gick upp en till Msv c fast jag hade ridit på som bäst 60% i LA. Det var för att det var tråkigt att rida LA. Vi behärskade rörelserna i MSV C men hade inte riktigt styrkan. Det kändes som att vi kunde utvecklas mer i Msv C och framförallt att det var roligare även om jag visste att vi skulle få skitresultat i början. Tycker man kan göra som man själva känner för bara man har sina egna klara för sig själv.

För mig beror det lite på vilken häst jag sitter på. Jag hade två samtidigt varav en hade gått Int I-II och kunde allt fastän jag var liteb skakig, och en som var 8 år yngre och gick MSVB när jag fick honom. Jag var väl på MSVBnivå själv. Så när jag var redo kunde jag starta PSG med den äldre, den yngre fick starta PSG när seriebytena satt och piruetterna inte var för stora. Första året låg vi väl på sådär 57-60, främst för att jag var grön, men andra året vann vi PSG på 65% sådär så det var rätt att gå upp innan vi var helt klara, det behövdes lite rutin för mig och träning för den yngre hästen. Men jag skulle inte starta om jag visste att vi inte kunde serierna och piruetterna åtminstone ok.

Kan väl tillägga att den yngre hästen inte låg på konstanta höga procent i MSVB heller eftersom han kunde flyga i luften ibland så det var svårt att bedöma hans nivå baserat på resultat.

Jag tycker faktiskt att man får göra precis som man vill. Sen kan jag självklart ha svårt att förstå varför vissa ryttare väljer att stanna i samma klass år efter år när dom tydligen behärskar den nivån genom att ofta vinna eller placera sig. Men samtidigt vet jag inte bakgrunden till varför den ryttaren rider klasserna som dom rider.
Jag själv har tex startat 6 msvc klasser och fått placeringar i 5 av starterna. Jag anser inte att jag bör gå upp en klass redan men jag siktar självklart mot att göra det snart om vi kan få till allt som ingår i msvb på träning.
Tycker helt klart du gör rätt i att vänta tills bytena sitter.

Okej nu är jag en sådan person som jag själv hatar, det vill säga en bitter och tråkig person. Och JA denna kommentar grundar sig i avundsjuka, du rider väldigt bra och har en superfin häst - men jag känner att det faktiskt är läge att säga ifrån.

Du kan ju inte säga att man inte "platsar i en klass" om man får 61%?? Det är ju ett godkänt program?! Fattar om du skulle skrivit 50% men du vet att när man börjar tävla och inte har en välutbildad dressyrhäst, finns det inte så mycket alternativ till LB (och någon LC men det finns nästan aldrig i Stockholmsområdet). Om man då börjar där och får kanske 55%, ska man bara lägga ambitioner att bl bättre på hyllan då för att man inte "platsar" enligt dig?

Nu kanske du tänker: åh, kul att jag fick så många kommentarer när jag provocerade lite (omedvetet?) - men tänk såhär: du gjorde faktiskt mig ledsen.

Svar: Fast hade jag ständigt ridit på 60-61% i en klass hade jag aldrig stannat kvar i klassen. Att samla på sig en massa oplaceringar och i mitt tycke "dåliga" resultat är ingenting jag vill, då går jag hellre ner en klass.
Frida Hallgren

Håller med Karin! Visst får alla göra som de själva vill, och det är inget fel i ditt tänk att inte gå för snabbt upp i klasserna. Men att säga att 61% i en klass är dåligt och att man inte platsar där, det är ju bara galet.

Dessutom kan man ju tävla för att få rutin, och även när man går upp ett snäpp i klassen kan det ju krävas några starter innan man blir säker. Om man alltid skulle vara stensäker innan man går upp i en klass- då skulle ju alla fastna i "låga" klasser!
Sen förstår jag ju som att du vill vara säker på bytena hemma innan du ens försöker, det är ju inte konstigt!

Jag rider bara på klubbnivå och håller mig mestadels till lc då inte avsaktningarna till trav sitter riktigt än. Men jag har även testat på lb för skojs skull när det ändå är på min förra ridskola. Ett mindre ställe där alla känner alla och det inte gör så himla mycket om det blir lite fel här och där. Skulle jag däremot ha en annan häst och satsa på dressyren "på riktigt" så hade jag nog inte ridit i svårare klasser än vad jag skulle klara av.

Jag tycker att man alltid ska ha lite utmaningar. Däremot så känner ju alla sina hästar bäst själv! Trots att man klarat ett program flera gånger så behöver det inte innebära att man direkt kan hoppa upp till en högre klass, däremot så är jag för att det annars är väldigt kul att pröva på, bara för att! Jag går också efter min tränares ord: "va hellre den sämsta av dom bästa, än att vara bäst bland de sämsta." (Ta det inte bara fel haha!) :)

Jag har precis börjat tävla dressyr så just nu vill jag bara ut och få rutin, men antar att jag kommer gå upp i klasserna när jag känner att vi skulle kunna göra momenten som ingår i det svårare dressyrprogrammet på ett bra sätt.

Min häst får betydligt sämre i LC klasser än i LA klasser, hon är väldigt nervig och det måste hända mycket i programmet, då ser jag ingen anledning till att rida LC bara för att komma upp i procent när vi får mycket bättre i högre klasser, men folk kanske tycker olika..:)

Vi tävlade LA-MSV C, men våra enkla byten är inte så bra, dock placerade vi oss i princip alltid, nu startar vi MSV B för att byte i språnget är mycket lättare och eftersom min häst är "lärd rätt" från början så byter hon aldrig orent :) jag bryr mig inte så mycket vad andra tävlar, bara man är nöjd med sin egen prestation så spelar det ingen roll vilken klass man rider :)

Håller med dig helt och fullt. Går aldrig upp en klass förrens jag är stabil på 67-70% förutsatt att det går iallafall bra. Det krävs så mycket av en själv och hästen när man rider högre klasser och beroende på vilka ambitioner man har kan det bli ännu jobbigare om man inte är helt redo.

Jag tycker det är dags att gå upp en klass när man känner att man är klar på den nivån man för tillfället är och att man kan göra alla rörelser i den nya svårighetsgraden utan problem! Jag anser att det inte är någon idé att åka till en tävling och veta att ens häst inte kan göra tex rena byten, det är inte schysst för varken hästen eller dig själv. När jag går upp en nivå vill jag veta att jag kan känna nu säker på att kunna utföra alla moment, sen kan det ju naturligtvis hända oväntade saker på tävlingen, men då vet jag iallafall att det är något vi klarar på hemmaplan.

Allting är ju individuellt, man kliver upp i en klass när man vill/ känner sig redo. Dock kan jag tycka att om man rider en klass på 67-70% flera tävlingar rad är det nog dags att ta nästa steg. Jag personligen red msv c förra året och låg då på 60-62% och kände inte för att gå ner. De gäller ju att träna på det som är sämre & sedan kämpa tills man behärskar klassen, för hur kul är det att ständigt rida en klass och alltid veta att man blir placerad? Det är nog faktiskt inte det viktigaste när det gäller tävling, men visst alla tycker olika.. Sen beror det också såklart på vilka klasser som man ligger mellan!

Jag tänker som så, att det vi inte fixar på träning, det fixar vi inte på tävling heller. Sitter det inte när vi tränar, då ska jag inte utsätta min häst för att inte fixa det på banan heller. Där ska allt vara en positiv upplevelse varje gång. Jag vill veta att vi kan utföra alla rörelser i det programmet vi startar, om vi sedan inte klarar alla rörelser när det väl gäller gör inget. Men vi ska iaf kunna göra allt hemma. Jag vill inte rida runt samma klass hela livet, men innan jag går upp vill jag känna att vi som ekipage är redo för klassen. Vill inte att min häst ska göra en dålig ritt, vill att vi alltid ska gå ut från banan och vara nöjda med det vi utfört. För han ska alltid få en positiv upplevelse innanför de vita staketen, utan att jag kräver något som vi ändå inte klarar just då. Så jag håller med dig, Frida!

Jag tycker att tävling ska vara en utmaning sedan är det jus faktiskt så att det ÄR roligt att stå på prispallen. Jag har dock lite emot att stanna i en klass för länge. Det är väl roligare att avancera i svårighetsgrad och testa sina och hästens vingar?

Jag själv har en häst som behärskar MSV B rörelser, hemma. På tävling är det så otroligt spänt och som ivåras: ena tävlingen rider vi LC på 56% och nästa rider vi MSV C på 58%. Det ger mig inget att "harva runt" i LC utan jag hittar min utmaning i att hålla hästen lugn vilket jag lika gärna kan göra i ett roligare program ( MSV C) än ett LC-program...

Jag tycker att man ska delta i klasser man känner att hästen och en själv som ryttare platsar i, man ska inte stressa någonstans utan ta det i sin egna takt. Man känner väl sin häst allra bäst själv och vet vad den klarar av. Dock är det tråkigt med de ryttare som ständigt rider i samma klass, trots kapacitet för mer, bara för att plocka vinst efter vinst efter vinst. Tyvärr finns det ryttare som bara ser prisrosetten, och fortsätter i samma klass därför.

Jag tycker det beror på anledningen till reslutaten man får. Jag tycker absolut att man ska ta det lugnt upp i klasserna med en ung häst. Inte stressa upp bara för att man ska kunna säga att man rider höga klasser. Men däremot tycker jag absolut att man kan utmana sig själv och gå upp i klasserna om man beärskar det bra, även om man inte får toppresultat.

Min förra ponny t ex. Gjorde enkelt skolor, bakdelsvändningar, samling osv. Vi tränade tom på lite arbetspiruetter och liknande. Däremot hade hon inte gångarterna som krävs för att kunna få jättehögt resultat i mer än LC/LB. Och hur kul vore det att stanna på den nivån när vi tränade mycket högre för att gå på bra procent? Jag tävlar för att ta mig högt, inte få många rosetter. Hon gick som bäst i dom lägsta klasserna placeringsmässigt men var definitivt redo för FEI.

Jag håller med dig, självklart tävlar man för att vinna. Och då rider man den klass där man är säker på 65-70%.

Dock så är det ganska stor skillnad mellan msvc och msvb, jämfört med lc-lb-la. Det går snabbare att klättra i lätta klasser.

Bara onödigt att gå upp en klass och hästen inte är färdig, jag tycker att det är vi som ryttare som har till uppgift att göra tävling till en bra upplevelse för hästen

...

"Fast hade jag ständigt ridit på 60-61% i en klass hade jag aldrig stannat kvar i klassen. Att samla på sig en massa oplaceringar och i mitt tycke "dåliga" resultat är ingenting jag vill, då går jag hellre ner en klass."

Och om man rider sin unghäst i en LC:1 på typ 55-57 proc? ska jag sluta tävla och lägga hjälmen på hyllan tycker du, så jag inte skämmer ut mig av alla "oplaceringar"? ;)

Tydligen gällde inte samma resonemang med Esco för trots någon placering var ni ju långt från segrarna i MsvC?
Det blir väldigt svart/vitt när du skriver ett sånt här inlägg, det finns många anledningar till att rida klasser man inte vinner för tillfället... För det mesta utveckling!
Du får nog svårt att tävla GP om du inte accepterar att rida klasser längs vägen där du faktiskt varken har hästen, kapaciteten eller ridningen för att segra?

Svar på ditt svar, Frida:

Ditt svar: Fast hade jag ständigt ridit på 60-61% i en klass hade jag aldrig stannat kvar i klassen. Att samla på sig en massa oplaceringar och i mitt tycke "dåliga" resultat är ingenting jag vill, då går jag hellre ner en klass.
Frida Hallgren

Alla är vi barn i början, och som jag skrev: om det inte finns en klass att gå ner till, vad gör man då? Uppfinner LF? Trots att hästen mycket väl har kapacitet för LA men kokar över på tävling?

Tycker det beror på så mkt när man bör gå upp i klasserna. I ditt fall hade jag resonerat som du, hästen måste så klart kunna grejerna som ingår och några starter i MsvC är inte mkt, hästen måste ha rutin också det är ett stort hopp till MsvB det handlar inte bara om att bytena sitter. Men säg att du har en lite sämre häst med ordinära gångarter osv och det bästa du presterar i tex LA är runt 60-63% ska man sitta runt och harva kvar i LB då? Och om hästen är mogen för MsvC men inte kan konkurera där utan även där hamnara runt 60% ska man inte starta det då? Beroende på vad man har för mål kan man resonera olika, chansen att någon gång få till det lite bättre och kanske knipa en rosett är större i LA och då kanske det är roligare? Eller har man högre mål så kanske en start i högre klasser ger lite erfarenhet att ta med till nästa häst som förhoppningsvis är bättre? Har man inte möjlighet att byta häst i nuläget så får man ju göra det bästa av det man har. Detta var bara ett exempel, finns många sätt att resonera och kan inte säga att ngt är direkt fel, det är så många faktorer som spelar in när det gäller hästar. En regel har jag dock och det är att man ska kolla va med sin tränare och föra en diskussion med denne för att komma fram till rätt klass att rida....

Jag resonerar som du, jag rider en klass som jag behärskar. FAST, jag tycker inte definitionen i om jag behärskar klassen eller ej sitter i om jag blir placerad eller ej. Det sitter i om jag fixar alla momenten, med ett bra flow och känsla. Placering har inget med saken att göra i sig. Däremot, när jag tävlade första, och enda gången än så länge, så drog jag på mig en andraplacering och en tredje, alltså, har jag kanske krav på mig än andra. Tidigare hade jag inte känt att vi varit redo för den klassen öht.

Jag håller med dig! I dressyr går jag upp en klass när jag känner att vi är redo för det, att gå efter procent tycker jag inte riktigt fungerar eftersom domare dömer så olika och procenten inte alltid speglar prestationen. I fälttävlan går jag upp en klass när det känns lite "tråkigt" (i terrängen), för då är det inte någon utmaning kvar i den klassen och det är därför dags att gå vidare efter nya utmaningar. :)

Man byter när man känner sig redo. Jag tycker det kvittar om man rider Lc på 51% och sedan byter till Lb för man bör variera sig och inte tragga samma program hela hela tiden! Jag tycker väl dock 62% är lagom att byta men jag tycker det är fel att man skulle behöva lyssna på dig och tragga tragga hela tiden... Så jag tycker du har fel och att man byter när man kännder för det!

Bästa tipset programträningar! Resultaten finns inte med i tdb och när hästen är trygg, då är det dags för riktig tävling. Istället för dåliga resultat på tävling, som alltid finns kvar för hästen. Detta menar jag för de hästar som ligger på under 59%i de lätta klasserna. Det som inte funkar på träning, funkar inte på tävling. Allt behöver inte vara 100, men det mesta ska vara befäst innan man tävlar.




Kom ihåg mig?