Dannys fördelar och nackdelar

Ja allas hästar är ju guld i sin ägares ögon, men är man tävlingsryttare och vill framåt så får man även se det lite realistiskt. Vad har min häst för fördelar? Vad har den för nackdelar? Ta sig en funderare på vad den har lätt för, och vad den behöver träna mer på. Är den tillräckligt bra för att ta sig dit du vill?
 
Jag har Danny. En häst som just nu är helt perfekt för mig och mina mål. Han är korrekt exteriört och har tre väldigt jämna gångarter. Skrittar taktmässigt och med bra övertramp, men lite smygande. Helst skulle han skritta mer genom kroppen för att få högre poäng. Traven är väldigt rörlig både framåt och bakåt. Han kan länga otroligt stort med Jeanna som får mer tryck i honom än mig. Hänget i traven har vi däremot letat efter många gånger och eftersom han nästan kan bli för kvick i fötterna så har vi trott att passagen låg långt inne. Samlingen där han vilar mer på steget och blir luftig har saknats så skulle jag ha beskrivit honom för en månad sedan hade jag sagt att det kanske blir svårt att hitta passage på honom.
 
Det kan jag inte längre säga efter förra veckan, när passagen helt plötsligt föll på plats och det med besked! På träningarna efter det har samlingen legat väldigt nära och han har ett helt annat lugn i traven. I samma veva började han böja av betydligt mer i framknäna och då försvann även den andra kritiken jag hade tänkt lägga på honom, nämligen att han har travat med lite raka framben. När han kom till mig var han väldigt rak, men nu böjer han av jättefint. Fortsätter han såhär travar han väl som en PRE snart hehe..
 
Två klipp som visar att han har många fina växlar i traven, både framåt och bakåt!
  
  
 
Galoppen är riktigt bra sålänge han får gå med stora språng, för då blir det en riktig uppförsbacke. Han plockar alltid höga poäng på ökad galopp och mellangalopp. I arbetsgaloppen blir kvalitén lite sämre. Jag hade önskat lite mer luft och lite mer rundhet i sprången. Däremot har han visat ganska god talang för samlingen, även om han inte är så stark ännu.
 
Här är ett klipp som visar hur jag kan sitta och arbeta honom på en liten volt och rida små vändingar, utan att göra själva piruetten. På just detta klipp rider jag i lite friskare tempo än jag brukar då han tenderade till att backa av och sluta galoppera i arbetet precis innan detta. Ska försöka filma några vändningar där jag verkligen ber honom samla och galoppera långsamt, men då krävs det att han hela tiden har tänkt "galopp, galopp" innan.
  
 
Den allra bästa egenskapen hos Danny är dock arbetsviljan. Hans oändiga motor framåt och att han vill vara till lags 100%. Han skulle aldrig gå emot mig, aldrig sparka mot skänkeln eller visa ovilja till att göra något jag ber honom om, hur jobbigt det än är. Däremot kan han bli olycklig när han inte förstår vad jag menar och då brukar han svara med att gasa tills jag inte har någon stoppknapp - för det är det enda han vet att det är alltid bra. "Gasar jag blir matte nöjd", så även om jag bett om samling och han inte förstod - så går det framåt. Inte alltid så lyckat, men nog ger det mig ett leende på läpparna. En annan bra egenskap är att han alltid är som bäst på tävling. Han är visserligen mer vild än tam, men han gör det absolut inte för att vara dum. Det kryper helt enkelt i kroppen av bus och lite spänning. Men det finns så otroligt mycket att "ta av" på tävling. Han blir lite extra showig, alltid laddad och går in på banan med stort självförtroende.  
 
Sen har Danny en nackdel som är lite mer påtaglig och det är att han är stresskänslig. Inte lite, utan väldigt. Att ha med honom på tävling är ett kapitel i sig innan han har gått första klassen (han blir alltid lugn när han har fått jobba) och samma sak vid miljöombyten. Nu när vi bytte stall var det hemskt att se honom första dagarna för han var så otroligt stressad över sin nya miljö, hur lugn och trygg den än var. Men som allt annat så ger det sig och nu är han mer harmonisk än någonsin på sin nya anläggning. Det är just när rutinerna kring honom bryts som han tycker att det är otroligt jobbigt. För att hela tiden underlätta för honom försöker vi att göra samma rutiner var vi än är, att han fodras på samma tider och att rutinerna kring ridning är på samma sätt etc. 
 
Det var lite om min Dannyman! Har ni några frågor, funderingar eller tyckanden så får ni gärna skriva dom nedan så svarar jag på det i ett separat inlägg.

Kul att läsa om Danny Frida! Och visst har han stor potencial! Bara att gratulera till en väldigt fin häst!

Kan du inte lägga upp de första videosarna du lagt upp på honom tidigare från när du precis fick honom igen? Hade varit kul att jämföra o se utvecklingen :)

Kan du inte lägga upp de första videosarna du lagt upp på honom tidigare från när du precis fick honom igen? Hade varit kul att jämföra o se utvecklingen :)

Vilket bra inlägg. Jag tror många som tävlar och vill utvecklas verkligen ska fundera på dessa punkter för att uppnå realistiska mål. Jag ska absolut göra det, skriva ner, konkretisera. Det är verkligen en toppenfin häst du har, stort lycka till!

Kikar in på din blogg för första gången och måste bara berätta vilket fantastiskt fint ekipage jag tycker att ni är! Gud vilken vacker häst du har, det är sådana som er jag ser upp till när jag rider min lilla Spirit :)




Kom ihåg mig?