Summering Örebro

Ja vilken säsongsavslutning! Och vilket år med Danny.. wow.
 
Men från början; Jag gick upp 04.00. Eller rättare sagt, studsade upp ur sängen och hoppade rätt ner i mina vita ridbyxor - tävling wiho!!! Det kan aldrig bli för tidigt när man ska iväg och göra det roligaste som finns. 04.45 fodrade jag tre förvånade hästar som undrade om det verkligen var morgon redan? Danny fick stå och äta i lugn och ro, dricka vatten och vid 05.15 började slutfinishen. Knoppa, rykta, spraya, olja, allt. Strax efter 6 rullade vi sedan från stallplan mot Örebro! Tack mina tappra föräldrar som klev upp och åkte med mig, pappa fick verkligen en annorlunda fars dag. Tur jag vann lite blombuketter till honom haha! 
 
Framme i Örebro spanade vi in anläggningen (fin!) och sedan blev det dom vanliga rutinerna med håruppsättning. sadling etc. Danny var som vanligt överallt och innan man har fått på benskydd och sadel har man fått ta hundra djupa andetag för att inte tappa tålamodet på honom. Men vi älskar honom ändå haha... Inne på framridningen var han ovanligt lugn! Vi skrittade länge eftersom han inte rört på sig någonting innan vi åkte. Därefter en mycket fin känsla och sista två minuterna innan start satte jag honom i passage. Efter det hade jag en trav som gav mig gåshud. Inne på tävlingsbanan var han som vanligt helt otrolig. Massor av "skrämsel-grejer" längs väggarna (så som färgade luckor, blommor etc.) som han hemma på träning definitivt hade reagerat på. Men är det tävling så är självförtoendet i min lilla häst på max, och då vågar man gå förbi allt. Han är som en tiger inne på tävlingsbanan :D
 
Ett jättefint travprogram med en 8:a på första travvolten, och en 9:a (!) på den andra travvolten. Så spänstigt travade han!! Sedan fick vi till den bästa skritten vi någonsin haft på tävling. Avslappnad och energisk, 8:a på både ökad skritt och mellanskritt med kommentaren "stor skritt". Jaaa äntligen får vi till det! ett par 8:or även i galoppen men sedan även en dipp med 5:a på ett enkelt byte där han var jättefin in, men sedan missuppfattar och inte fattar galopp... Till slut tar han hjälpen, men då hade vi nästan kommit fram till väggen.. Enda missen.
Slutresultat 69,149% och en andraplacering. 8:a på Dannys gångarter i allmänt intryck och domare Agneta Nylander skrev: "Härlig, spänstig häst som rör sig väl. Dock ibland något ojämn bjudning och ojämn kontakt. Mycket väl visat!".
 
Till nästa klass fick jag plötsligt problem med att han dök in med näsan och började gapa under framridningen. Ett problem som kan hända när han blir lite övertaggad och inte får gå fram så mycket som han vill. Då gäller det att jag verkligen försöker vara lätt i handen, samtidigt som jag även måste ta förhållningar för att han inte ska öka farten konstant. En svår avvägning! Inne på banan fick jag en mycket bättre känsla med formen då han höll näsan väl framme, däremot fick jag någon "gapning" när han låg på och jag bromsade upp. Något vi även fick neddrag på. Domaren kom dock fram på prisutdelningen och sa att hon inte hade något att anmärka på min ridning, utan tyckte att Danny skulle ställa upp lite mer och inte gapa när jag red så fint. Det gjorde mig jätteglad att höra. I denna klass fick vi väldigt jämna poäng. Poäng mellan 6-7 i traven och från det att jag red ökad skritt så har vi enbart 7:or fram till sista halten. 7,5 på gångarter, ryttarens sits och korrektheten i uppvisningen!
Slutresultat 68,00% Domare Susanne Persson skrev: Du rider den med precision, mjukt och med fin hand, ändå så gapar den ibland tyvärr. Lycka till!"
 
Sedan blev det en spännande väntan med flera ekipage som "bet oss i hälarna", men när sista ekipaget gick in på tredjeplats blev det jubel i lilla Danny-teamet. Vinst, tjoho!! :D Guldbootsen åkte på och vi fick äntra prisutdelningen som ettor. Så glada!!
 

Jag får gåshud när jag läser det här! Måste kännas helt underbart! Du ger mig verkligen inspiration till att köpa en häst nu nu nu! Men en fattig student har inte råd med stallhyra och allt :( Men din blogg är otroligt rolig och inspirerande att läsa :)

Kan inte annat än hålla med föregående talare, vilken förebild och inspirationskälla du är Frida!

Jättestort grattis! Ni är fantastiska, placering på placering. :D

Vad kul att det går så bra för dig, tyvärr kunde jag inte komma och kolla, men höll allt koll på Equipe :-)




Kom ihåg mig?