Svar på frågestunden del 4

Hur broddar du D?
Han broddas med 4 (extra låga) brodd i varje hov. Något annat går inte med det klimat vi har här uppe i Dalarna och risken för fläkskador är stor utan brodd/med bara traktbrodd. Jag vill att han har ett bra fäste men skyddar honom med skydd och boots för att minska risken för broddtramp.
 
Har du instagram?:)
 Ja! Ni får gärna följa mig där för mer "vardagsbilder". fridahallgreen heter jag där.

Kan du inte lägga upp en video från när du värmer upp danny? Från uppsittning tills du börjar arbeta honom ordentligt? 
Det är vanliga basic-grejer med framskrittning på lång tygel, sedan jogg i trav och galopp i rund form. Rider mycket på rakt spår. Inget som behöver filmas för att kunna förklaras :)
 
SNÄLLA kan vi inte få se film på danny från när du precis fått gonom? Om de inte försvunnit med i ngn datorkrasch!!
Ska kika igenom mina mappar på datorn och se vad jag kan finna.. :)
 
När du jobbade i dressyrstall, vad hade du för arbetsuppgifter? Va du typ bara hästskötare som mockade och sånt eller fick du rida också(inte bara värma upp utan mer ordentligt)? 
Mina arbetsuppgifter var; Fodra, sopa, göra i ordning hästar till R och C, putsa och promma GP-hästarna på eftermiddagen. Utöver detta tränade jag min egen häst på arbetstid för C samt red 2-3 av deras hästar utöver detta, hela ridpass. 

Hur lärde du känna Matilda Holmström? 
Oj, kommer inte ihåg. Vi har nog tävlat mot varandra och sedan lärt känna varandra. 

Favorit hästfärg? 
Svart eller mörkbrun!

Kan vi inte få se bilder från din lägenhet? :)
 
 
 
 
Hur jobbar du Danny när han blir spänd/nervös? Vad gör du för att få honom avslappnad? Har en häst som är SÅ svår att få avslappnad och utan avslappning är det ju svårt att göra nånting bra av ridpasset.
Jag brukar alltid gå tillbaka och göra saker som han är bra på, och som vi är "säkra på". Inga nya rörelser utan mycket basic. Klappa honom lite uppmuntrande och försöka sänka trycket i honom. Kanske kan du helt enkelt bestämma att dagens pass blir enbart lösgjörande arbete med mycket "lugn" dagar när din häst spänner till! :)
 
Hur syr du knopparna? Alltså hur får man till bågen på dem? Du får gärna visa film på när du knoppar, när du har tid någon gång. Vill så gärna lära mig, men har ingen som kan visa :)
Denna knoppfilm är verkligen efterlyst så jag får nog helt enkelt göra en sådan någon dag. För att få bågen på toppen så flätar du första tagen lite längre ner och drar inte åt första tagen, sedan flätar du hårt som vanligt. Då blir det en fluffig böj när du rullar upp flätan! Men ska se till att göra den där filmen så ser nu hur busenkelt det är.
 
Hur länge brukar du rida fram Danny på tävling? Med skritt och framjogging inräknat då.
Beror lite på hur han har känts dagarna innan och vilket väder det är. Har han varit lugn på träning och det är "snällt väder" det vill säga inte blåst eller kyligt, så rider jag kanske fram 35 minuter med skritt inräknat. Om han har varit hot, hot, hot på träning och det kanske blåser lite ute så rider jag fram närmare 45 minuter med skritt inräknat.
 
Varför har du lindor och skydd bara ibland och inte jämt?? Ser inte logiken i det hela.....
Det beror på vilka paddar jag har lindat med samt om han har vilat eller inte. Jag använder oftast tjocka paddar till träning men om dom är på tvätt så har jag några lite tunnare som reserv, då har jag gärna skydd över. Har han vilat flera dagar och är turboladdad kan jag också välja att använda extra skydd över. Har ett par tunna strykkappor som jag använder. 
 
Vad tycker du om varmblodstravare som utbildats till ridhäst? har du ridit ett varmblod någon gång?
Ja det är ju som vilka hästar som helst. Kanske kan tycka att man gör det onödigt svårt för sig om man köper en travare för att använda den till ridhäst, men det är ju ett fritt val. Ja det har jag.
 
Film på Danny från provridning/första tiden med honom? Supernyfiken!
Ska kika igenom mina videomappar vid tillfälle :)
 
Jo jag kom på en fråga! du har aldrig velat rida i nåt lag med Danny? Typ divisioner å så? Fast det kanske inte finns lagtävlingar i de klasser du rider? :) 
Nej Danny har inte ingått i något lag än så länge men jag rider för att ta en plats i 2014-års LAG-SM lag från Dalarna. 

Var exakt brukar du sätta liniment på Danny efter träning? Alltså typ senor, baksida lår, bogarna mm..:) varför använder du det just på de ställen du använder det på?
Han har Arnika på korset efter tuffare träning, i övrigt använder jag inte något liniment på honom just nu. På korset efter att det blivit rekomenderat av equiterapet pga en tidigare liten spänning.
 
Har du något tips för att lära en häst skänkelvikning på bästa sätt? Min tycker det är jättejobbigt å tappar gärna bjudning å lägger huvudet på sne när man går in å ska göra sidvärtsrörelser..hur får man dem att korsar mer med benen å verkligen trampa över? :)
Var supernoga med att hästen är rak i halsen när du går in i skänkelvikningen! Den får inte vika halsen eller lägga huvudet på sned. Först när hästen gör rörelsen korrekt kan du ställa svagt i nacken. Det viktigaste av allt är dock att den går in i rörelsen med bjudning och du måste vara kvick själv. Några tips kan vara att antingen dela upp rörelsen i olika delar, du kanske går in på diagonalen i skänkelvikning, rider några steg, sedan bryter och rider rakt framåt några steg och så tillbaka i skänkelvikning igen. På så vis blir det som en "trappa" där du hittar tillbaka till bjudningen lättare när du rider framåt. Ett annat sätt kan vara att rida tempoväxlingar i själva skänkelvikningen. Gå in i arbetstrav, växla till mellantrav, samla till arbetstrav, sedan fram igen - hela tiden ska du vara kvar i skänkelvikningen. Lycka till!
 
Har du alltid lindor på Danny när du rider, när han är i hagen och när han står i boxen/över natten? Och varför har han lindor överallt? 
Han har antingen skydd eller lindor när jag rider. Nu när han har brodd i är han iprincip alltid lindad i boxen för att inte riskera att han gör illa sig på brodden, men sommartid är han ofta "naken" på benen. I hagen har han alltid skydd eller lindor för att minska skaderisken.

Vad är säker och bra hästhantering för häst och ryttaren enligt dig? 
Svår fråga! Man ska alltid vara bestämt men vänlig mot hästen. Den får aldrig ha övertaget utan du är ledaren. Däremot är det svårt att skriva specifikt vad som är säkert eller ej, det hade varit lättare att skriva hur jag hade gjort på säkrast möjliga sätt i en speciellt situation. 

Vad anser du behövs för att en häst ska må bra? 
Bra foder (mycket grovfoder, kraft efter behov), fri tillgång på fräscht vatten, utevistelse i hage, närhet till andra hästar (antingen tillsammans i hage eller kunna ha kontakt över tråd/genom box), regelbunden verkning och översyn så att den mår bra och såklart kärlek från en ägare. Sedan behövs det lite olika andra saker beroende på vad det är för häst, en helklippt häst måste givetvis ha ett varmt täcke för att må bra medan en oklippt klarar sig fint utan. Men så länge dom grundläggande behoven är fyllda tror jag inte att det spelar någon roll om det är en glad ponny på ridskolan, en tävlingshäst eller en lurvig islandshäst på lösdrift. Kanske har dom lite olika liv, men alla mår nog väldigt bra.

Har du ridig travhäst någon gång?
Ja det har jag.

Jag gillar verkligen dig!!

måste få fråga en sak som kanske inte du Frida kan svara på men varför får alla med lite större bloggar frågor om vad hen tycker om ridtravare? Jag blir varken ledsen eller glad när bloggare svarar men börjar bli lite trött på att den frågan jämt kommer upp, är det så intressant att vara vad alla andra tycker?

Jag har en liten fråga som jag verkligen skulle uppskatta om du ville svara på (helst i ett inlägg med bilder osv) och det är om du klipper eller rycker Dannys man? Ungefär hur lång vill du att den ska vara och hur gör du vid manken (rundar av uppåt eller försöker ha samma längd?)? Vissa påstår att man ska spara den lite längre i mitten a halsen medan andra säger att det är snyggast att följa mankammens välvning... hur gör du?
Tack för en grym blogg!

Åh, din lägenhet är så fin!! <3

Haha åh saknar min gamla lägenhet när bilder kommer upp! Trots allt första lägenheten och 4 år bodde jag ju där! Mest saknar jag den fantaaaatiska utsikten över sjön !!

Haha åh saknar min gamla lägenhet när bilder kommer upp! Trots allt första lägenheten och 4 år bodde jag ju där! Mest saknar jag den fantaaaatiska utsikten över sjön !!




Kom ihåg mig?