Trimma trimma

Idag har han dansat i ridhuset! Helt själva var vi också, så vi hade hela dansgolvet för oss själva... :) Senaste ridpassen har varit intressanta och dom första två ridpassen i nya ridhuset gjorde nästan att jag trodde att det "gick troll" i ridhusväggarna. För efter klockrena byten senaste månaden så bytte han plötsligt orent från vänster till höger, flera gånger. Jag kände ungefär; Vad i hela friden?! Ganska handfallen. Men så tredje passet vände det, oj vilken lättnad! Bara rena byten och inte var det svårt heller.
 
Kanske hade Danny så fullt upp med stallflytten i huvudet att han helt enkelt glömt bort vad vi pysslat med på träningarna senaste tiden ;) Tur i alla fall att det kom tillbaka snabbt haha! Men till dagens ridpass där jag bara kan prisa honom. Duktiga duktiga häst! Vilken ridkänsla han ger mig, han vill bara mer och mer och mer... Jättefina byten (diagonalen) och ett travjobb som gav mig rysningar. För första gången någonsin kunde jag reglera honom bakåt. Att rida framåt på en häst som Danny är inte ett dugg svårt, det är bara att be om större steg så länger han. Däremot har jag haft väldigt svårt att få honom att vara i en sådan kontroll att han stannar kvar hos mig när jag ber honom bromsa upp och få mer "häng" i traven, tänk passage. Han svarar några steg, sedan vill han framåt igen och när han inte släppts iväg blir han stark och trutar lite i handen. Det är givetvis en styrkefråga, man lär sig inte passage på en dag. Men samtidigt måste man hela tiden flytta gränsen framåt för hur mycket han orkar, och det gäller att varje gång få "lite till".
 
Idag satt det! Jag travade på med friska steg, samlade upp och han gick in i passage både ett, två, tre - flera steg!! Lätt i handen, kvar i kontroll och utan att trycka framåt. Jag jublade för mig själv! Tog även lite piruettarbete och som vanligt är jobbet i höger galopp riktigt bra, medan vänster är svagare. Men vi jobbar på och jag får hela tiden passa mig själv, för ni kan ju förstå att det är väldigt roligt att sitta och rida högergalopp när man verkligen kan gå in och vända en piruett i den - medan vänster är mycket svårare.. Och vilken galopp är det som jag egentligen behöver jag träna mest?! ;) Vänster såklart!
 
 



Kom ihåg mig?