Att sätta mål, satsa

Många gånger kan jag känna mig frustrerad över att jag inte har så många tävlingsinriktade vänner som jag kan sätta mig ner och bara prata målsättning med. Jag vet att dom flesta kanske inte tänker lika som jag, som hela tiden måste ha en plan och en tydlig målsättning för att vara inspirerad och motiverad till att träna på mer än någonsin. Men ändå förstår jag inte, varför vill man inte ha mål? Är man rädd för att sätta krav (=press?) på sig själv? Så många jag frågar avfärdar direkt med att "Nej men jag har inga speciella mål.. det visar sig" eller "Vi tränar på så får vi se vart vi är nästa år.." Ja så kan man givetvis tänka, men jag skulle bli galen av att inte ha någonting att träna för. Jag behöver ha exempelvis ett program som jag vill debutera i om x antal månader. Ja då vet jag att i det programmet så finns den och den rörelsen och då behöver vi träna på det fram tills dess. 
 
Skulle jag bara planlöst rida omkring och träna lite på det ena och det andra utan att ha några speciella klassmål framöver skulle utvecklingen framåt verkligen gå brutalt långsamt för mig. Men, för att kunna sätta upp ordentliga klassmål måste man vara realistisk för vad som är möjligt och inte, något som jag ändå är ganska duktig på. För hittills har jag nått alla mål jag någonsin satt upp, sålänge jag har haft friska hästar. Det har varit allt från att kvala till nationellt på ponny, till att kvala in till SM, till att debutera MSVB till den tidsperiod jag från början satt upp mål för. Sedan därmed inte sagt att alla mål måste vara tävlingsmål! Det kan vara att ha lärt in en viss rörelse till en viss tid eller något annat träningsrelaterat.
 
Men OM du faktiskt vet vad som krävs för att nå ditt mål, då är det inte så svårt att sätta upp en målsättning. Åk på tävlingar som går i den klass du vill rida, se hur hästarna ser ut. Filma din egen, går den motsvarande lika bra? Var realistisk. Man kan givetvis drömma om att rida både den ena och den andra klassen, men försök att hålla den kortsiktiga målsättningen (1-2 år) lite vettig. För det är när man sätter upp för höga mål som man kanske inte når dom, och då är det inte kul. 
 
Men, det jag ville få ut av det här inlägget är helt enkelt; Vad har NI för mål? (tävlings- eller träningsmål) Hur kort- eller långsiktliga är dom målen? Och så om jag har några läsare som inte har några speciella mål, utan mer hör till skaran som tar det som det kommer - varför? Förklara det med!! :)
 
 

Jag brukar sätta mål på årsbasis, inför varje tävlingssäsong. Dock kan de behöva revideras under säsongen (tex om man uppnår ett av målen). De kan både vara av tävlingskaraktär (viss % på en tävling) eller av träningskaraktär (lära mig att göra minst 5 byten i varje). Jag fungerar som du, behöver ha nåt att träna och tävla för!

Med unghästen (4år) har jag inte satt några specifika mål i år. Ville inte sätta den pressen då man aldrig vet hur det blir med unghästar (hur mkt de behöver vila tex). Målen var lite mer lösa, som att rida kvalitén samt LB nu i höst och idag ska vi iväg! Får se om jag nästa år vågar sätta lite mer specifika mål, men jag tror att jag inte kommer att sätta resultatmål utan snarare tex att han ska vara klar för att gå femårsklasserna på bra procent (sen om vi gör det eller inte är en annan fråga).

Den äldre hästen vet jag mer hur han går på tävling och vet vad jag kan förvänta mig så där kan jag sätta resultatmål.

Ida

Jag förstår dig, men jag är en sån person som har lite mer abstrakta mål, alltså tvärtemot dig. Mina mål är att känna mig trygg med min nya häst i både skog, på hopp- och dressyrbanan under TRÄNING. Jag ska känna den glädje och trygghet som infinner sig när jag kan lita på att jag inte kommer åka av. När DET målet är uppfyllt kommer jag kunna sätta mer konkreta mål, men fram tills dess består delmålen mer av konkreta men kanske inte så mätbara mål såsom en uteritt med skritt, trav och galopp i lagom tempo utan bock och brall. Kunna galoppera på en äng och känna frihet och lycka, inte ångest. Jag jobbar kanske mer med mig och inte hästen. Ja, det var mina mål. :-)

Jag satt mål för varje månad med min förra häst, små detaljer som skulle finslipas och utvärderade dom efteråt. Men när han skadade sig ett antal gånger under ett år så fick jag börja om hela tiden och vågade inte tro att vi kunde nå några nya mål. I början av sommaren så var jag tvungen att ta bort honom och har nu min första unghäst. Jag har inga andra mål än att ha en trevlig känsla när jag rider just nu, jag litar inte på att jag har kunskap nog att nå mål på uppsatt tid när det kommer till utbildning av en ung häst.

Jag har ett mål men det ser helt annorlunda ut än dina. Mitt mål är att min häst skall må så bra som möjligt, bli så stark som möjligt och därigenom bli så hållbar som möjligt och bli så gammal som möjligt. Dessutom att lära sig och utvecklas så mkt som möjligt (det tycker han är kul) men aldrig på bekostnad av de andra målen, och att aldrig använda tvång och makt i träningen. Har äntligen hittat en duktig tränare (utb många hästar till GP) som också jobbar åt samma håll.

Först tack för en bra blogg! Förr när jag började rida(vid 19 års ålder) hade jag inga speciella mål förutom att lära mig rida. Sen blev jag mer och mer intresserad av att bli en riktigt bra ryttare, men hade inga tävlingsmål, tänkte tyvärr på grund av dåligt självförtroende; men hur ska jag kunna(vad har jag att komma med)? Men jag har alltid varit fast beslutsam att bli bra och tränar för instruktör och åker på kurser, och först nu senaste året har tävlingsintresset vaknat, tillsammans med självförtroendet. Så har det varit för mig. Jag köpte en unghäst på vägen och fattar knappt att jag faktiskt är kapabel till att ha en unghäst, men jo det passar väldigt bra. Kanske är det också därför jag vill tävla, visa vilken fin häst jag har och att vi också kan. Sen vill man ju ha resultat på sin häst vid ev framtida försäljning. Nu är mitt mål att gå från LB till LA hösten nästa år med godkänd %. Det betyder att ett fullspäckat schema över vintern och det känns väldigt bra. Och det är många detaljer som ska sitta som det behöver slipas på:-) Men det känns helt realistiskt.

M

Jag fungerar som du, jag behöver en plan för att det ska vara roligt att träna. Just nu tränar vi för att ta oss runt en hoppbana - min dam tycker det är helt onödigt att galoppera lugnt mot hinder och skulle mer än gärna hoppa allt i samma hopp villet gör att kombinationerna i de högre klasserna ännu är för farliga att hoppa. Därför jobbar jag på markarbetet jättemycket, kortar och länger galoppen, hoppar serier på låg höjd. Målet för året var att debutera 120, men med tanke på hennes inställning (lite överdrivet positiv om ni förstår) så har tävlingar helt fått vänta och vi tränar för fullt till nästa säsong. Utöver det så har jag endast haft hästen i ett halvår vilket gör att vi just nu är i "hitta utrustning som passar oss"-stadiet. Nu är jag dessutom sadellös då ingen av de sadlar jag har passar så nu är det barbackatrim som gäller - intressant det med och ganska nyttigt.

Det är svårt med mål tycker jag, speciellt när jag inte har någon häst eller vet hur mitt liv kommer att se ut. Men några mål är:

* Hitta en häst med bra gång och rätt psyke.
* Kvala in till SM i Gaedingakeppni nästa sommar.
* Starta SM om det ligger rätt i tiden och förhoppningsvis komma till B-final.
* Träna för tränare så ofta jag får chansen.
* Rida så många hästar jag bara kan och utnyttja alla möjligheter som finns nu när jag arbetar som beridare här i Danmark :)

Det är svårt med mål tycker jag, speciellt när jag inte har någon häst eller vet hur mitt liv kommer att se ut. Men några mål är:

* Hitta en häst med bra gång och rätt psyke.
* Kvala in till SM i Gaedingakeppni nästa sommar.
* Starta SM om det ligger rätt i tiden och förhoppningsvis komma till B-final.
* Träna för tränare så ofta jag får chansen.
* Rida så många hästar jag bara kan och utnyttja alla möjligheter som finns nu när jag arbetar som beridare här i Danmark :)

Har man inga mål så kommer man ingenstans. Många som arbetar med coaching inom arbetslivet talar om tre typer av mål: trygghetsmål, realistiskt mål och barriärmål.
Trygghetsmålet är ett mål man är rätt säker på att nå, realistiskt är ett högre mål - som ändå inte känns omöjligt och barriärmål är den dröm man har.
Det är viktigt att ha iaf ett mål man är rätt säker på att nå för att inte tappa motivationen. Viktigt också att målen är mätbara så att man kan säga till sig själv att man nått dom.
Jag har gjort så att jag skrivit ner målen på en lapp, eller som nu har dom som bakgrund på iPhone. På så sätt blir man peppad och påmind hela tiden. För tillfället har jag tre hälsomål då jag nyligen fått barn och dom ser ut såhär:
Trygghetsmål: gå ner till under 70kg (5kg mindre än idag)
Realistiskt mål: springa 5 km
Barriärmål: springa 10 km

Det här kan du testa både i ridningen och privat. Är något jag lärt mig på högskolan och en av få saker därifrån jag verkligen använder mig av i arbetslivet :)

Det är lätt att sätta upp mål OM man har en häst som klarar det. Men har man hästar med "begränsad kapacitet" så kan man inte göra det på samma sätt. Om vi nu pratar om att utvecklas och gå upp i klasserna alltså. Man måste tyvärr vara lite realist också ibland.

Jag är precis likadan, måste ha någon form av mål. Precis som Emma skrev så kan det variera mellan tävlingsresultat eller träning. Ibland är det inte tidsbestämda heller, som när vi skulle lära min förra häst byten i varje. Det var ju inte med i klasserna vi tävlade just då men det var liksom nästa led i hans utbildning.

När jag red B-ponny kvalade man inte till SM med procent, utan placeringar! Så då hade jag alltså målet att bli placerad två gånger i LA. Himla luddigt mål, det beror ju helt på vem man tävlar mot...

Nu får jag snart hem en fyraåring och normalt skulle jag inte ha så väldigt stora krav/mål på en sån men nu ska jag ha den för utbildning specifikt för årgångschampionaten och Scandinavian open så då kommer målen först bli att klara rörelserna, sen tävla de klasserna, och sen klara kvalen. Blir intressant!

Mål kan vara viktiga att ha men ibland kan det vara klokt att välja inom vilket område i livet man vill ha dem. För mig ligger nästan alla mål inom min jobbsfär och hästeriet är min kravlösa sfär. Innebär det att jag inte utveckas inom det? Nej tror inte det. Jag försöker vara närvarande och njuta av mina fina hästar och låter lusten och hästarnas välbefinnande styra dagen. Det finns en utveckling även i det.

Dressyrteamet:

Målet behöver ju inte vara att gå upp i klasser. Det kan ju lika gärna vara en viss % i klassen man tävlar, lära sig byten, befästa förvänd galopp eller vad som helst. Det viktiga är ju att ha ett mål - inte vad det är :)

Jag behöver också mål att sträva mot, det blir så mycket enklare då. Mitt mål är att få henne starkare i galoppen så vi kan börja leverera på tävlingsbanan. Det ska sitta under vintern. Till nästa år vill jag kunna rida LA på bra procent.

Jag är där Missy är, mina viktiga mål ligger i karriären och i hur jag får ihop alla delar i livet och hur jag utvecklar mitt liv. Hästarna är en hobby, en fristad.

För mig blir fasta mål lite konstiga.om hästen lär sig g
öra toppenfina byten men inte tar en placering i LättA, har man då misslyckats?

Min häst har varit skadad länge nu och precis blivit friskförklarad så det kortsiktiga målet för det närmaste 6-12 månaderna är att få upp honom i tävlingskondotion igen och att inte skadan kommer tillbaka. Innan han blev skadad tävlade jag MSV B men kommer gå ner en klass när det är dags för första tävlingen. Men inom 2 år är mitt mål att vi ska ha startat MSV A och PSG! Han kommer kanske aldrig kunna gå Grand Prix men min dröm är att starta Intermediere. Kul att du tänker som jag med korta realistiska mål men sen ska man våga ha någon stor dröm också! Diggar dig och din blogg stenhårt Frida!

Jag gör precis som dig Frida. Jag har mål med olika klasser, att till våren ska min häst gå den klassen. Annars tappar jag drivet och inspirationen och vet inte riktigt vad jag ska träna på och då blir det ingen målinriktad träning utan flyter bara runt på hästen.

Jag håller med dig till 110%! Man måste ha tydliga mål annars står man bara still och trampar! Jag är en tävlingsmänniska ända ut i fingertopparna och ger mig verkligen inte! Förra året hade jag som mål att kvala min 8 åriga ponny till sm, hon var inte redo för ett sm så tänkte inte anmäla, men ville se att vi kunde kvala, man behövde 64, och jag fick 63,9, 63,7, 63,98 osv huuur många gånger som helst! Så iår släppte jag de lite! Och vipps så hade jag mina kval! Jag hade 67,8% i snitt till sm och kom med! Det visar att man både behöver mål men oxå kunna släppa kraven på sig själv! På 2 meetings så var vi färdig kvalde och hade höjt kval snittet flera gånger!
Nästa år har jag som mål att kvala till junior sm! Har ett kval från iår så behöver ett till + höja snittet! Sen är jag lyckligast på jorden! Ska debutera fei ponny kür på lag sm i november oxå! Åh vad jag är taggad för 2014!

Jag har ny häst dessutom min första alldeles egna så jag sätter upp lång siktiga mål så som att rida MVS om ett år. Men även vilken procent jag vill rida på nästa tävling. Jag håller med dig!

Till Sanna: jo det förstås...men ändå ett mål som kan vara svårt att uppnå om hästens kapacitet inte räcker till. Man kanske vill ha som mål att rida på 70% på den klass man tävlar i, men det kan ändå vara ett mål som är svårt att nå. Och för att inte bli besviken över sin häst, så kan det ibland vara bättre att kanske tänka att målen inte är så viktiga alla gånger, utan att man bara har en trevlig och fungerande vardag. I så fall skull jag nog säga som en ovan skrev att målet är en trygg och trevlig häst, men det räknas inte som ett mål av alla så att säga.

Men Dressyrteamet, då har du ju missuppfattat hela grejen med mål. Som någon skrev innan om trygghetsmål, realistiskt mål och barriärmål: Om du har en häst som inte har förutsättningar att gå på 70% är inte det ett realistiskt mål utan snarare ett barriärmål, en dröm. Mål ska ju vara satta utifrån vad man har för förutsättningar, du ska ju inte ha ett mål som du omöjligt kan uppnå, det är ju upplagt för att bli ledsen. Ett tävlingsmål kan ju likaväl vara att ha en bra känsla eller göra rena byten eller vad som helst. Jag har under en period haft målet att min häst inte skulle flyga i luften under ett helt program... När vi klarade det satte vi upp nya mål, som var genomförbara inom en viss tid. Visst, jag skulle gärna ha som mål att rida GP på 85% men det vet jag ju att det inte kommer hända inom en överskådlig framtid och förmodligen inte alls. Men vad vet jag, jag kanske får drömhästen någon gång i livet så en dröm kan man ju ha. Men mina riktiga mål, just nu, är utifrån min position för stunden.

Det där med mål... Jag har aldrig behövt sätta upp mål när det gäller hästar/ridningen för jag red flera år i ridskola då jag lärde mig rörelser och diverse saker. Nu har jag blivit medryttare på ett relativt outbildad sto. Då har jag känt på hur hon är och därefter satt upp några mål, både kortsiktiga och långsiktiga.

Finns för er som vill läsa i detta inlägget! :) http://absolutrebba.blogg.se/2013/september/lat-mig-presentera.html

Jag tycker personligen det är jätteviktigt med mål i allt man gör! Det är det som gör att man vill och kan utvecklas..
Sedan behöver det ju inte handla om just träning och tävling, det kan ju finnas mål att man ska rida ett visst antal dagar i veckan eller vad det nu än må vara :)

Jag har mer exakta mål med båda mina till nästa år bara, jag vill innan året är slut ha debuterat ST G. Med den unga vill jag kvala till Falsterbo, om jag åker dit och startar är en annan grej, men jag vill kvala iaf :)

Malin:

Tack för att du förtydligade vad jag menade :)
Som du säger, målen sätter man utifrån sina förutsättningar.

Läste precis en artikel om Jens Fredricsson, såhär sa han:

"Oavsett vilken hängivenhet du har tycker Jens att du ska sätta upp små och stora mål. Det behöver inte vara tävlingsinriktade mål utan kan vara mål som att våga galoppera, kunna rida utan stigbyglar och så vidare. Så länge du har ett mål hjälper det dig att utvecklas."

Passade bra in i diskussionen :)

Slutat sätta upp mål. Allt raseras ändå bara gång på gång. Hästar som skadar sig, hästar som blir sjuka, sjukdom i familjen, brutna ben...Ja det svarta molnet blåser aldrig bort från min tillvaro. Ger upp helt snart.

Malin: Nu svarade jag för "klassmål" som inlägget handlade om. Pratar vi klassmål så pratar vi inte direkt om "trygga" hästar utan mer om vad man ska rida och vad man ska träna för i dom klasser man ska uppnå. Sedan kan man sätta upp andra "mål" såklart men det är ju inte samma som klassmål.

Utan mål saknar jag helt motivation att jobb på med hästen. Jag måste ha något att sträva mot. I år har målen varit ganska luddiga eftersom min nya häst var extremt svag när hon kom till mig. Både i kropp och ridmässigt. Så ett av målen har varit att muskla på henne, vilket helt klart går åt rätt håll även om det är långt kvar. Fortsätta utbildningen mot en LB start som sker på söndag. Tävlingsdebutera gjorde vi i maj, så det målet är också avklarat. Nu är nästa mål att rida på över 60% på tävling. Det målet tror jag dock inte är aktuellt i år med tanke på att det saknas en del styrka, men det är ett lite mer långsiktigt mål.

Mitt nästa mål är att debutera något av de lättare MsvB-programmen, troligtvis MsvB:2. Tävlingssäsongen är så gott som över i Norrland så det får vänta till i mars när det drar igång igen, så hinner vi öva mer. Målet för nästa säsong är att rida samtliga MsvB-program på minst kvalprocent och året därefter debutera MsvA :-)




Kom ihåg mig?