Så lättad

Morning! Tänkte ge en livsupdate efter min down förra veckan, och ni vill säkert ha en förklaring. Jag har varit anställd som timvikarie inom LSS i ett par år, älskar arbetet och vill inget hellre än att fortsätta jobba med det. Sedan är jag säsongsanställd under vintrarna, men jag brukar hinna med några timmar som omsorgsassistent då också. För ett par veckor sedan blev det tyvärr dags för något som jag egentligen vetat hela tiden, men lagt långt bak i huvudet. Jag hade kommit upp i den maxtid som man får arbeta som outbildad, vilket egentligen innebär en avslutad anställning. Jag var ärligt talad ganska förtvivlad, nyligen introducerad på flera nya ställen (dagliga verksamheter) och jag ville inte för mitt liv sluta med detta arbete nu, helt utan framförhållning. Att plötsligt stå som arbetslös vore katastrof och paniken var ett faktum. Fick tid för möte med en av mina enhetschefer och har sedan gått med ont i magen sedan dess.

Igår var det dags att träffa min chef och jag har nog aldrig gått i från ett möte så lättad. Fick så fina ord och beröm för mitt arbete och hon önskade verkligen att hon kunde låta mig gå kvar som vikarie, men dom regler som finns måste följas. Men, dom goda nyheterna är att jag fick dispens till årsskiftet och alltså får fortsätta fram till dess. Tack gode gud. Hon förstod att jag inte kommer att välja att gå en utbildning till undersköterska, utan när jag väl väljer att börja plugga så kommer det att bli till något mer "riktigt". Jag är studiemotiverad och vill inte kasta bort två år på en utbildning som enbart leder till att jag kommer att fortsätta som omsorgsassistent. 
Så, nu kan jag blicka framåt och det var en stor sten som släpptes från mina axlar! :)

Glad tjej i ny tröja från MADLADY.SE 
 

Den regeln förstår jag faktiskt inte. Jag fattar att den ska uppmuntra till vidareutbildning, men det måste oavsett vilket vara bättre att ha timvikarier med erfarenhet, än att skicka ut dem i kylan och tvingas ta in någon utan erfarenhet alls?

Svar: Håller med i varje ord... men vad ska man göra.
Frida Hallgren

Gäller inte LAS,så måste företaget anställa en? Eller gäller det Bara utbildade personer?

Svar: Jo, men då måste du upp i 700 dagar och dessutom vara utbildad. Jag har bara nått "första milstolpen" där man måste antingen välja att utbilda sig, eller avsluta sin anställning. Jag har dock fortfarande möjlighet att söka privata omsorgsföretag, eller vända mig till en annan kommun för fortsatt arbete inom samma sak.
Frida Hallgren

Mia

Oj vilken märklig regel, håller med Filippa, måste ju vara så mycket bättre att behålla erfarna timvikarier än att ta in helt nya...

Om du vill vidare, så är utbildning som gäller. ( tyärr inte den lilla erfarenhet du har) Tänk till lite, Frida!!

Svar: Givetvis ska jag utbilda mig, det har jag skrivit massor av gånger. Men absolut inte till undersköterska.
Frida Hallgren

Så tråkigt att usk inte ska ses som något "riktigt". Kan inte komma på något arbete som är "viktigare" i den bemärkelsen än när undersköterskor och sköterskor varje dag ska arbeta i besparingar och neddragningar och samtidigt se till att våra handikappade och äldre uppnår glädje och livskvalitet.
Förstör så klart om du vill utbilda dig till något annat, högre men oj vad du nedvärderade dina utbildade kollegor. Synd inte uskor kan få en ordentlig lön och bli mer uppskattade i samhället ;)

Josefine: jag tycker absolut att usk:or har ett riktigt och viktigt jobb, det tror jag nog även Frida tycker. Men jag förstår också henne och andra som inte vill lägga pluggår och studielånsår på ett så pass lågbetalt yrke, inte om man har möjlighet till annat. Det är ju skittrist att lönen ska vara så låg i ett sådant arbete, men nu är det ju så... All heder till er som faktiskt utbildar er till usk:or!

2 år?! För uska? Jag läste in det på 9 månader och jobbade heltid samtidigt. Det är alltså inte en speciellt jobbig utbildning.

Och jag måste säga det igen, man tjänar fiiiiina pengar inom vården utomlands :)

Skönt att det löste sig! Och kul att du är studiemotiverad, är det något speciellt du funderat på att plugga till? Jag tycker sånt här är jätte kul med människor som vill utvecklas :-)

Det ska bli spännande och se vad du kommer att utbilda dig till... För har man planer på att jobba 80% så måste ju ursprungslönen vara bra!

Bra att dessa regler finns. Även de på LSS-boenden och dylikt behöver utbildad personal! (Och då tycker jag egentligen att uska är för lite utbildning).




Kom ihåg mig?