Två härliga träningsdagar

Oj har inte hunnit med att sitta ner och skriva, men nu är jag hemma i Falun igen. Några efterlyste film men jag åkte själv med Danny vilket innebär att ingen har kunnat varesig filma eller fotografera vid träningarna. Tänk vilken tur att han är så snäll! Jag förespråkar egentligen att man alltid är två stycken när man är iväg och kör med häst, men det är inte så lätt att få ihop det när jag ska åka iväg två dagar mitt i veckan. Resan till Segersta tar ungefär 2,5 timme och det är bra väg, så den biten känns rimlig att köra ensam och Danny är snäll att hantera själv vid lastning (väl på plats kan jag ju ställa in honom i box och göra i ordning honom).
 
Men mer om träningarna; Jeanna red honom första dagen och kände på byten och piruetter. Hon tyckte att det hade blivit lite för mycket egna initiativ i bytena från Dannys sida. Han "gissar" alldeles för mycket på att snart kommer det ett byte och så byter han bara man vrider sig lite i sadeln. Bytena ska enbart komma vid byteshjälp, inte vid omställning i nacken eller att jag "rör" mig. Piruetterna var hon jättenöjd med och han såg superfin ut!
 
Dag 2 red jag själv hela passet och vi fick rida bytena ur MSVB:4, sedan rida galoppdelarna ur MSVA och PSG minus seriebytena. Vi tog även några helpiruetter och mycket beröm på dom. Sist men inte minst traven där jag fick lite kritik över att jag överböjde honom i högeröppnan och tappade linjerna i slutorna på medellinjen (MSVB:4). När detta blev rättat blev det bättre och travlängningarna kändes super (som alltid) och även i diagonalslutorna flög han åt sidan. Sedan slutade vi nöjda och glada! Det blev även bestämt att Danny kommer att bo på Segersta en period nu så snart Jeanna har möjlighet att ta emot honom (förmodligen maj-juni något). Hon kommer att börja med seriebytena och hjälpa till att befästa piaffen. För i dagsläget så gör han alla rörelser i MSVA utom serierna och eftersom jag har som (dröm)mål att starta detta i år så behövs lite hjälp från Jeanna med detta. Detta känns megabra och jag är så glad som har ett proffs som Jeanna som hjälper mig att utbilda honom. 
 



När du kör dina hästar, öppnar du upp mycket för dem eller "stänger du in" mer? Skrev precis ett inlägg om detta och hade varit intressant att se vad du tycker om hur öppet dem ska ha det :)

Åh vad fin han är!!

Ida

härligt! fining!

Toppen att ha en tränare som kan hjälpa en sådär! Då vet man att det blir bra gjort från början och man slipper massa onödiga missförstånd :) Klart ni ska komma ut i MSVA, lär inte vara några större problem efter detta! :)

Så kul att läsa om er träning! Väntar med spänning på att få höra om piaffen sedan! :)

Varför vill du inte göra jobbet själv med att utbilda honom? Jag förstår om du är rädd att något blir tokigt under inlärningen, men om du gör det under en tränares vakande öga? Jag tycker det är fantastiskt roligt att själv utbildas och lära sig tillsammans med sin häst. Sen tar det ju såklart lite längre tid att göra det själv men det är det värt :). Min 11-åriga häst går i dagsläget motsvarande Int II på träning och tävlar PSG och IntI. Jag köpte honom som 2-åring och det är jag själv som gjort hela resan tillsammans med honom och det är jag mycket stolt över! Såklart tillsammans med en skicklig tränare på marken.

Svar: För att det skulle ta ungefär 100 gånger så lång tid för mig att utbilda honom jämfört med Jeanna. Jag rider för henne ungefär var tredje vecka och då behöver vi fokusera på mer saker än bara seriebyten.
Frida Hallgren

Hej! Vad tycker du om underlaget som Segersta har i sitt ridhus? Vi ska framöver bygga ridhus och jag tycker att det underlaget verkar bra! :) Vill höra lite åsikter.

Svar: Helt suveränt! Fast men ändå sviktande, fantastiskt.
Frida Hallgren

Tycker det är strongt av dig att du lämnar iväg honom. Det kommer göra att både du och han utvecklas ännu mer när det är dags för honom att komma hem igen! Lycka till! :)




Kom ihåg mig?