Angående kraftfoder

Eftersom det vällde in "attack-kommentarer" om hur Dannys foderstat såg ut, snälla er, det är precis sånt här som gör att jag hellre håller till på instagram än skriver här nuförtiden. Är ni mån om att jag överhuvudtaget fortsätter att hålla den här bloggen vid liv så gör inte som ni gör, kastar ur er saker som ni egentligen inte vet det något om gällande just någon annans häst. 
 
Danny har gått på gräs hela sommaren och har för första gången i sitt liv varit åt det rundare hållet i hull. Ni som följt oss vet att han kan tappa i hull enormt fort och att vintrarna är riktigt svåra, han blir smal fort. Under sommaren nu har han tävlats för fullt och gått full träning, trots detta har han bara ätit gräs, lite hö till natten, salt och 0,5 liter krafft om dagen. Läs nu föregående mening en gång till - 0,5 liter krafft per dag. På detta har han hållit sig super i hull och varit kanonpigg, ja precis lika het som han alltid är. Danny är inte het för att han överfodras med krafft, utan för att han har ett psyke som är sånt. Han har en motor som gärna går för fullt alltid och ett huvud som lätt tänder till. Enormt bra till träning, lite mindre bra när man ska hantera honom "runt detta". Jag har jobbat hos landslagsryttare, jag vet hur dom bästa hästarna är. Det är ett fåtal som är lugna som filbunkar alltid, utan snarare att dom behöver ha den där extra gnistan för att just kunna vara där dom är. Nu är Danny en ung häst som saknar erfarenhet av mycket, han blir förhoppningsvis lugnare för varje år som går. 
 
Men då angående kraften, nu står vi här igen. Han går fortfarande på gräs, men det börjar bli gult och höstigt utan samma näring som det var i sommras. Han äter mer hö nu, mer kraftfoder för nu börjar hullet rasa. Senaste säg tre veckorna har det gått fort, och tro mig - jag vill behålla så mycket rundhet jag kan. Det har varit tacksamt att ha honom på gräs, men under vintern måste han äta. Jag om någon är mån om att den mesta energin ska komma från grovfoder - men det räcker inte till på långa vägar. Bara att ta helbror Aval som exempel, han har gått på bete hela sommaren och dom andra hästarna har varit KLOTRUNDA, medan han ser ut som ett staket. Generna på dessa hästar innebär inte att man kan hålla dom på nåt kilo kraft och tro att det ska fungera.
 
Att då Danny äter 3 liter krafft om dagen, kanske lite mer om han tränar mer exempelvis på Segersta, kan omöjligt vara så chockartat som ni kastade ur er kommentarer om. Han var lika het i sommras på gräs och 0,5 l krafft som han är nu och han behöver mat för att hållas i hull. Jag rådgjorde dessutom med J sist jag var på träning och hon gav mig exemel på vad och hur mycket hennes hästar åt eftersom jag då berättade att jag var tvungen att ge så mycket foder för att hålla honom i hull. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jag tycker att det är lite "roligt"att folk som bara har sett din häst på bild, plötsligt tror att som vet allt om Danny.
-"för det hat jag minsann läst i min häst och då måste det vara så!"

Du är jätteduktig Frida, och känner ju din häst bäst!

Men herregud vad folk ska lägga bäsan i blöt där den inte hör hemma ibland... Jag har precis samma "problem" som du med att hålla hästen rund och go hela året. Och med tanke på att min häst nu är digivande till sin fölunge behöver hon OTROLIGT mycket protein, fiber och ENERGI föe att orka producera både mjölk och få näring till sig själv. Och då räcker varken gräs och/eller hö. Ibland måste man bara inse att vissa hästar förbränner mer eller mindre än andra - precis som oss människor :)
Fan, skit i vad andra säger! Lita på ditt omdöme, jag har precis hittat till den här böoggen och planerar att stanna. Kämpa på!

Det är klart man inte ska ha krafftfoder när det inte behövs, men alla hästar är ju olika byggda! Så länge man inte drar ner på höet för att öka krafften och använder det som ursäkt så! Och det gör ju inte du. Försöker själv få mitt benrangel att gå upp i vikt utan krafft, det är himla svårt! Spelar ingen roll om han äter 20 kg om dagen (silage och lucern), betfor och olja, måste börja lägga till något mer så han inte blåser bort!

Danny är så himla fin så jag tror nog ditt upplägg funkar utmärkt!

Danny är riktigt grym i hullet, och jag kan nog tycka att en bild inte säger så mycket. Bättre folk får se honom i verkligheten istället då skulle dem förstå 😊

Såna där kommentarer gör mig helt jäkla skogstokig om jag ska vara ärlig! Det känns inte som att någon av de människorna testat att hålla den typen av häst i gott hull nånsin. Det är skitsvårt! Jag har ett femårigt sto, en sån där långbent gänglig typ och jag ÖSER i henne mat. Hon har fri tillgång till hö, alltså jättefint, analyserat hö som hon får äta precis hur mycket hon vill av, men det räcker inte! hon får havre eftersom hon inte är hetsig i sättet så det klarar hon, och sen får hon faktiskt pinsamma mängder krafft protein (som jag inte ville ge, men vad har jag för val?) för lusern hjälpte inte. Hon är 176 cm hög med rätt mycket fullblod i och det här är det som funkat bäst hittills, hon är fortfarande inte så rund som jag vill än. Det är skitsvårt! Du vet bäst vad din häst funkar på, och du har allt stöd du behöver från människor runt dig, stå på dig!

Jag ser inget konstigt i det? 3kg kraft för en häst i tävlingskondition? Vad har folk för problem? Jag tävlar själv i hoppning på hyfsat hög nivå (145) där min ena häst precis som danny är extremt svår att hålla hull, han äter inte tillräckligt bra av sig själv grovfodret så han får 3kg kraft eller ja pavo sportfit, 2kg slobber o sedan även betfor. Tänk va skit jag hade fått haha.

Danny är super fin, blank i pälsen så vad har folk för problem?

Olika hästar behöver olika mycket. Så enkelt är det. Du känner din häst bäst och vet ju vad som funkar. Dessutom är det din häst så ingen har egentligen något att säga till om…;)

Jag började läsa din blogg när du startade den och tyckte den var jättebra. Massor av kloka åsikter, täta uppdateringar, intressant läsning.

Numera är det inte så.

Att du inte skriver lika ofta och kan/ vill/ hinner inte dela med dig så mycket av ditt hästliv är givetvis ditt val- du skriver ju inte på beställning utan för att det är roligt (antar jag).

Men att du ofta tar bort kommentarer som ibland nästan bara andas kritik tycker jag är jättetråkigt- det blir liksom inget ”liv” på bloggen utan otroligt mainstream där bara de som tycker att du har en jättefin häst får komma till tals.

Och att Danny är hur fin som helst är jag den första att skriva under på men nog kunde vi väl diskutera ANNAT också- det är ibland av olikheterna man lär sig, tänker till och inser att man antingen kan göra annorlunda eller att det är bra som det är.

Att du tycker att du ”hellre håller till på Instagram än skriver här nuförtiden” (ditt citat) är ju så klart upp till dig, självklart, men jag som inte är intresserad av en massa bilder som bara förställer dig i olika poser och inte i några hästsammanhang eller vad du äter läser hellre om dina åsikter, träningsupplägg osv vad gäller HÄSTAR.

Givetvis tycker jag inte att man ska acceptera rena påhopp och oförskämdheter på sin blogg men liiite högre i tak kunde du gott tåla så att det inte bara blir ”klubben för inbördes beundran”.

Svar: Eftersom du vid upprepade tillfällen kommenterat att du inte tycker att jag skriver om det DU vill läsa så hoppas jag att du hittar en annan blogg du kan klicka in dig på istället. Att hålla fast vid att läsa en blogg du tycker blivit sämre eller där jag skriver om fel saker känns onödigt :)
Frida Hallgren

Ja jösses.. Tyvärr är det ju så att dagens tävlingshäst är framkallad för att ha mer nerv och tända till lättare så jag tror helt ärligt inte det spelar någon roll hur lite eller mycket du ger.. Det enda som brukar kunna hålla dom borta från springandet är gräset och det tar ju slut så ;) Inte så lätt att styra..
Jag är dock säker på att din kraftfodergiva är det absolut bästa för det Danny ska göra! Vad folk än säger så är det din häst och du som sitter på honom så jag är säker på att du vill att han ska ha det som fungerar allra bäst! Om det sedan bara är hö eller några kilo krafft... Så längesen ser ut som han gör och levererar på det sätt han har gjort så verkar det ju som att han är ganska nöjd ;)

Ser inget fel med att ge honom 3 kg krafft/dag, för en tävlingshäst är det normalt, om inte lite lite tillomed. De behöver det för hull och för att orka. Har jobbar både på ridskola och tävlingsstall, på ridskolan gavs det 3 kg havre till varje häst per dag, tävlingsstallet gav vi ca 2 kg krafft/mål. Man känner sin egen häst bäst och vet vad de ska ha, ingen kan uttrycka sig om vad Danny behöver utan att ha "studerat" honom en längre tid.

K

Tråkigt att folk har så mycket åsikter om andras hästar.. Jag tycker det är jättekul att få se er utveckling och tycker du verkar ha ett bra hästtänk! Både bloggen och insta är kul att följa :)

Tre kg krafft är inte för mkt däremot tror jag inte på pelleterad mat. Finns inga enzymer kvar i upphettad mat vilket stör hästarnas matsmältningsapparat. Tyvärr tystas tillverkningsprocessen ned då det skulle gå miljardbelopp förlorade om det kröp fram om de verkliga ingredienserna i ovannämnt fodermedel. Tragiskt men kanske dags att vi hästmänniskor öppnar ögonen och tar reda på vad vi verkligen stoppar i våra hästar. Magsår har aldrig varit så vanligt på häst som idag.....
Fin blogg å fin häst! Men gärna fler inlägg :-)

Oj då skulle folk se hästarna som tävlar på elitnivå..! Där jag jobbade förut var det flertalet hästar som gick på ca 9 kg grovfoder och 3 kg havre per dag, inga konstigheter! Allt för att få mer energi utan att de la på sig om de redan var lite runda. Antagligen känner man sin häst bäst själv, även om jag idag kan tycka att 3kg ren havre är lite att gå över gränsen med 9 kg grovfoder. Men som sagt, du vet vad din häst funkar på :)

Det är skrämmande att läsa hur många det är som inte har koll på hur skadligt det är med stora givor kraftfoder. Hur har ni kunnat undgå att läsa om alla forskningar som gjorts om detta? Jag förstår att fodertillverkarna gnuggar händerna när okunskapen kring foder fortfarande är så dålig. Även djursjukhusen gör sig en hacka på buköppningar och magsårsbehandlingar.

Jag äger två hästar som har totalt olika foderstater. Den ena är så pigg så hon behöver bara ensilage och mineraler. Bra och smidigt! Den andra däremot kräver minst 3 kg sport kraft. Annars tappar hon hull, snabbt! Hon har fri tillgång på ensilage men det räcker inte på långa vägar. Hon har stora rörelser och det är betydligt mer energikrävande än att vara en vanlig häst med lagom gångarter. Roligt för dem som inte behöver kraftfoder, billigt med! Men behöver de det så är det klart att de ska få det!

Nu är det ju så att det finns annat än hö och kraftfoder en häst kan äta. Har ni kasst hö och han har svårt att hålla hullet så kan du ge lusern, betfiber (obs ej betfor!!) och olja. Betfiber har tex samma MJ som havre! På det sättet kan han få samma mängd energi och protein som i kraftfoder men ingen skadlig stärkelse. Beroende på hur kvoten i höet är så kan du tex ge 2 kilo lusern och 1 kilo betfiber, lite linfröolja och ev linfröpellets + mineraler. Då har du en jättebra foderstat som tillför allt hästen behöver, helt utan att behöva ta till havre, majs, korn etc.
Dessutom är det ofta så att de har svårare att hålla hullet på en kraftfoderbaserad foderstat än en stråfoderbaserad pga att kraftfodret är väldigt påfrestande för kroppen (läs magen) att hantera och hästens matsmältningssystem är ej gjord för att smälta stora mängder stärkelse. Lite som att elda med öppet fönster. Prova nu som gräset tryter att istället för kraftfoder lägga till lusern och betfiber som båda räknas som grovfoder.

Jag tror inte att folk fattar hur mycket Danny jobbar jämfört med "mulle-skogshäst"... En elitidrottare äter mer än gemeneman- så är det. Tråkigt dock att folk ska lägga sig i och anklaga när dom inte har belägg för det. Fortsätt blogga! Se hur många det är som faktiskt reagerar och tycker att ni är inspirerande! :)

Folk jämför gärna med kraftiga hbl eller kallblodaraser som är känsliga för stärkelse. Fbl och hbl med mycket blod bränner mycket energi av sig själva och det är ytterst svårt att finna ett hö som ger tillräckligt. Står man inackorderad får man dessutom ta det som erbjuds. Lucern är inte lösningen på allas problem, ca/p kvoten är åt helvete vilket blir otroligt svårt stt kompensera i vissa delar av landet.

Kraftfoder innebär inte heller mycket stärkelse, det varierar mellan olika sorter. Inte heller är det skadligt att vara lite i underhull. Att vara lite i överhull är däremot skadligt direkt så folk borde borde oroa sig för det och fetman på våra hästar betydligt mer.

Folk jämför gärna med kraftiga hbl eller kallblodaraser som är känsliga för stärkelse. Fbl och hbl med mycket blod bränner mycket energi av sig själva och det är ytterst svårt att finna ett hö som ger tillräckligt. Står man inackorderad får man dessutom ta det som erbjuds. Lucern är inte lösningen på allas problem, ca/p kvoten är åt helvete vilket blir otroligt svårt stt kompensera i vissa delar av landet.

Kraftfoder innebär inte heller mycket stärkelse, det varierar mellan olika sorter. Inte heller är det skadligt att vara lite i underhull. Att vara lite i överhull är däremot skadligt direkt så folk borde borde oroa sig för det och fetman på våra hästar betydligt mer.

Våran gammelhäst på 25 år (som nu är utlånad på livstidsfoder) fick MKT krafft (betfiber, krafft groov och havre) för att hålla hullet. På äldre dagar orkade hon inte äta lika mycket grovfoder längre och dessutom aldrig varit stor i maten. Att ha en stor krafftgiva var ett måste för att hålla henne kvar i hullet. Så jag tycker man ska se till individer. Det finns ingen som vill överfodra med krafftfoder, men i vissa fall måste man ge mkt för att det passar den individen. Det viktigaste är en välmående häst.

Äh, Danny ser fantastiskt välmående ut och jag tvivlar inte en sekund på att du vet vad du sysslar med. Har själv en häst med mycket på gång i skallen, han får så mkt ensilage han kan äta men det räcker inte! Gav tidigare lucern som många rekommenderat och han bara rasade i vikt, nu får han istället kraftfoder i mindre mängd än lucernen och är superfin. En metod fungerar inte för alla hästar, jag skulle inget hellre än att slippa ge kraftfoder, men det räcker inte för den här typen av hästar!

Det är för övrigt jätteroligt att läsa din blogg Frida, men jag har full förståelse för att du tröttnar på kritiken! Man måste inte tåla mer för att man väljer att blogga om sin vardag, jag hade garanterat blivit arg och ledsen om någon kritiserade min hästhållning.

Men käre värld! Förstår ni inte skillnaden på kraftfoder kontra grovfoder? Likaså en hästs behov av smb råprotein i förhållande till energi? Är det dåligt med näring i grovfodret och hästen inte kan hålla vikten på att äta enbart det så måste man såklart kompensera med tilläggsfoder. Men hur kan ni då veta att det är kraftfoder med mycket energi som hästen behöver? Man kan ge kilovis med kraftfoder utan att hästen blir rundare om det fattas protein. Det här handlar inte om att lägga sig i vad Frida utfodrar sin häst med! Det handlar om att det finns en fruktansvärd okunskap bland er hästfolk om hur man utfodrar en häst. Och att Danny jobbar hårt är en sanning med modifikation. Han tränar rörelser på dressyrbanan några dagar i veckan. Här tränar han styrka i vissa muskelgrupper men knappast kondition och lungkapacitet som kräver mycket energi. För att bygga muskler krävs protein och vad jag kan se på Danny så är det nog snarare protein som behöver tillföras i en större mängd för att han inte ska falla ur.
Min svårklasshäst i dressyr får inte ens 1 kg kraftfoder per dag. Min växande 1-åring som väger hälften så mycket får 2 kg kraftfoder (med låg stärkelsehalt för att skona hans mage..) per dag + lusern, soja och riskli. Han gör inte många knop jämfört med min vuxna häst, men han växer så det knakar och då går det åt mycket energi.

Skulle min lättfödda fritidshäst äta som Danny hade han nog snart rullat fram. Ser absolut inga konstigheter att en häst i träning kräver mer foder (grovfoder som kraftfoder). Din blogg är en av mina favoriter, känner mig alltid superinspirerad så fort du lägger upp nya ridbilder eller filmer. Ditt sätt att tänka runt hästskötsel och träning är verkligen beundransvärt.

Men 3 liter Krafft är långt från 3 kg Krafft, blir han tunn måste du ju ge mer mat?
Väg kraftfodret, en liter brukar väga 0,67 kg så tre liter är 2 kg kraftfoder och det är inte mycket om han dessutom inte är så duktig på att äta grovfoder och har svårt att hålla vikten?
Ta hjälp med kraftfodret om du inte får till det själv, det är viktigt med lagom hull men med tillräckligt mycket protein och energi för att kunna utvecklas fysiskt också!

Jag personlig skulle aldrig lägga in en pik och och elak kommentar. Är det något jag inte samtyckte med så struntar man ju i att kommentera?
Men, har man en så pass stor och offentlig blogg som du har så får man nog räkna med lite varierade kommentarer i sina inlägg. Tyvärr så tänker inte alla häst människor lika..

Hahahahahahhaha 😂😂 anonyma kommentarer, de luktar avundsjuka lång väg!!!!

Till Anna!
Haha nej vart jag skulle vara avundsjuk vet jag inte. Jag har en egen toppen häst och är inte ett dugg intresserad av att blogga så jag är rätt nöjd med mitt liv som der är:)
Men jag uttryckte mig nog inte tydligt nog. Jag tycker inte att det är okej att skicka elaka kommentarer och pikar för utfodring sköter nog Frida så bra själv. Men hon har ju som sagt en stor offentlig blogg och det är nog oundvikligt att att inte få "varrierad" kommentarer, men till Fridas försvar så tyckar jag hon ska strunta i såna kommentarer och fortsätta med bloggandet om hon tycker det är kul. Det är hon som driver bloggen, det är hon som äger Danny och får sköta det hur hon vill på sitt sätt:)

Till Anna!
Haha nej vart jag skulle vara avundsjuk vet jag inte. Jag har en egen toppen häst och är inte ett dugg intresserad av att blogga så jag är rätt nöjd med mitt liv som der är:)
Men jag uttryckte mig nog inte tydligt nog. Jag tycker inte att det är okej att skicka elaka kommentarer och pikar för utfodring sköter nog Frida så bra själv. Men hon har ju som sagt en stor offentlig blogg och det är nog oundvikligt att att inte få "varrierad" kommentarer, men till Fridas försvar så tyckar jag hon ska strunta i såna kommentarer och fortsätta med bloggandet om hon tycker det är kul. Det är hon som driver bloggen, det är hon som äger Danny och får sköta det hur hon vill på sitt sätt:)

Ja herregud, att folk orkar engagera sig så mycket i hur mycket foder Danny äter är ju helt sanslöst. Har de inget annat att lägga sin energi på? Antagligen är det väl bara avundsjuka, Danny är ju hur fin som helst, och du som känner hon borde väl veta bäst vad som passar honom! Det är himla lätt att vara bäst på allt från en datorskärm...

du som känner honom**

du som känner honom**

Förstår precis hur du har det, min häst är likadan. Tappar hull superfort, nästan så det känns som det går över en natt. Nu vet jag inte om du är intresserad av att byta foder men har iaf "dodson & horrell build up" som förslag:)

Varför ge så mkt utrymme till negativa personer? Tänker att det det borde vara mer givande för dig att bara radera och glömma personer som skriver saker som uppenbarligen är elaka eller dåligt pålästa och inte förstår.

Jag har haft två svårfödda hästar (rent fullblod och 75% fullblod) som ätit rätt många liter kraftfoder trots stor grovfodergiva (24kg grovfoder till 154cm 500kg häst tex), alllt krafttoder är ju inte till för att få hästen hetare som vissa tycks tro.. Och även om man vill ge mer energi så är det kanske för att ens häst behöver det för att orka prestera.

Håller helt med i thildas kommentar där uppe!!
3 kg kraftfoder för en tävlingshäst är verkligen inte för mycket.
Däremot bör vi bli mer pålästa vad gäller färdigfodrets innehåll..
Ett rent kraftfoder ska vi ha! 😊

Det är så lustigt och märkligt att det här med foder är så hett, och att det finns så många självutnämnda foderexperter haha. Som kuriosa åt tex Briar 9 kg Krafft när han tävlade. Han måste verkligen ha mått jättedåligt... ;)

Hej!

Har också en herre som har svårt att hålla hull men som är pigg och glad och därför inte egentligen skulle behöva så mycket energi.
Jag testade EGGERSMANS EMH MÜSLI. Det gav resultat av liten giva redan efter en vecka-14 dagar.
Har testat mycket annat förut men då har det endast funkat om jag ger mycket, säg över 2 kg/dag. Av Muslin gav jag först bara 0,5 liter om dagen för att sedan öka till ca 1 liter (obs liter, inte kg!) och det gav goda resultat!

Kan vara värt att testa på din fina pojke!

/Linda




Kom ihåg mig?