Segersta dag 1

Nu har jag fått lite tid över så tänkte skriva om gårdagens träning för Jeanna. Någon efterlyste film men jag åkte som sagt ensam med Danny så hade ingen med mig som kunde filma. Resan till Enköping tar ungefär 2,5 timme men det är väldigt bra väg dit så turen flöt på bra som vanligt. Väl framme installerade jag Danny i sin box och sedan gjorde jag i ordning honom för träning. I vanliga fall är det verkligen full fart på Segersta med hästar överallt och ständiga träningar, men idag var jag helt ensam i ridhuset i väntan på Jeanna. Blev nästan överdrivet mycket plats att rida på haha! Danny kändes jättefin när jag värmde honom.
 
När J kommit så pratade vi lite om dom senaste tävlingarna och jag erkände att jag smyganmält oss till en MSVA:1. Vi la upp en plan där jag skulle rida alla rörelserna första dagen och sedan rida igenom programmet under nästkommande dag. Fick först rida galoppslutorna som gick ganska bra men J ville att han skulle galoppera mer av sig själv åt sidan och att jag inte skulle behöva jobba så mycket för det. Sedan tog vi lite serier och jag berättade att jag bara koncentrerat mig på byten i vart tredje och att vi kunde det hyffsat nu :D "Jaha ja då tar vi byten i vart fjärde då" fick jag som svar. Haha platt fall... Huh så svårt! Jag som äntligen fått in rytmen i vart tredje skulle plötsligt börja räkna fyra språng istället och det tog allt ett par diagonaler innan dom satt. Men visst fick vi till det! Sedan fick vi "äntligen" ta treorna och dom kunde vi ju faktiskt ganska bra, det tyckte J med. Någon diagonal blev lite tok men helt 100 hade jag inte lovat att dom satt. Vi tränar på! Anledningen till att vi måste kunna bytena i vart fjärde är ju för att han förhoppningsvis även ska gå PSG framöver, och då behöver han kunna både byten i vart fjärde och i vart tredje. 
 
Piruetterna fick godkänt, vänster är lite stor medan höger nästan blir översamlad. Detta fick vi dock till riktigt bra efter lite hjälp! Därefter lite trav men där behövde jag inte ändra någonting speciellt utan fick mycket beröm. Sist men inte minst tog vi lite piaff med mig uppsutten och J på marken. Längesedan nu sa Danny som inte riktigt förstod först men sedan fick till bästa piaffen hittills ! Några riktigt fina tramp fick vi till. Det vi jobbar på nu är att han ska vara aktiv själv och kunna hålla takten utan att J hjälper honom med spöet. Jätteduktig! Vi avslutade sedan och Danny fick sig en dusch och sedan en långpromenad på kvällen så att han skulle vara mjuk och fin i kroppen även under morgondagen. Skriver ett inlägg om dagens träning och programridning sen! 
 
 
 
 

Vad roligt det är att följa dig och Danny, en otroligt fin häst du har! Ska bli jätte roligt att få följa Avalanche nu när han ska ridas in, har själv en treåring så brinner ju lite extra för de små. Jag äger faktiskt två småbröder till Sara Weiberths fina Amadeeus som är lika gammal som Aval.

Åh, vad härligt med träning! Jag blir lite avis=)




Kom ihåg mig?