Plugga + häst = sant?

Ja det har börjat mogna fram, sakta men säkert. Jag vill börja läsa igen, gå i skolan, utbilda mig. Jag blir 22 år i april och det börjar kännas som att det är dags. Kommer att söka in till högskolan Dalarna eftersom det just nu känns som att jag vill bo kvar i Falun den närmsta tiden. Jag vill så gärna kunna följa Avalanche och känner även mer och mer att jag vill ha familjen nära. När jag bodde i Skåne var det alldeles för långt hem...
 
Då är ju den stora frågan, går det ihop? Nu tänker jag ekonomiskt. Jag är inte van vid någon hög inkomst varje månad och gällande lägenheten har jag låga kostnader eftersom jag bor litet. Men så var det Danny och hans kostnader är höga, och där finns ingen egentlig möjlighet att skära ner eftersom jag aldrig köper saker som jag inte behöver. Det är hyra, foder, försäkring, hovslagare och veterinärvård. Och så träning såklart. Utrustning har jag allt och köper inget. Att ställa honom på ett billigare stall är inget alternativ och jag är mitt i full satsning på honom - så träningen väljer jag inte heller bort. Jag har tänkt att plugga 100% och jobba på timmar så mycket jag kan utöver detta - vad tror ni? Ni som läser på helfart, hinner ni med jobb utöver detta och får ni ihop det ekonomiskt med häst, lägenhet, bil? Eller jobbar ni somrarna och lägger undan pengar för exempelvis stallhyror? Tell me everything :-)
 
Och för nyfikna så har jag nog kommit fram till att jag kommer söka Personal och arbetslivsprogrammet i förstahand, och socionom i andrahand - båda här i Falun/Borlänge.
 

Klart det går, bara man vill. Kämpa på så finns lösningen där, allt handlar om prioritering samt hur man fördelar dygnets timmer. :) hejar på dig!

Det måste bara gå, så resonerar jag! Man får jobba lov, helger och framförallt på sommaren för att få ihop pengarna. Man får prioritera både vad man gör och med den tid man har! Jag känner många som pluggar samtidigt som de har hästar och det går ihop. Bara man vill så kan man!

Det måste bara gå, så resonerar jag! Man får jobba lov, helger och framförallt på sommaren för att få ihop pengarna. Man får prioritera både vad man gör och med den tid man har! Jag känner många som pluggar samtidigt som de har hästar och det går ihop. Bara man vill så kan man!

Ekonomiskt kan jag inte svara på för jag har ingen häst nu. Tid däremot har jag i överflöd. Visst kan det vara jobbigt under tentaperioder men tidsmässigt hade jag utan tvekan kunnat haft både en och två hästar:) hade säkert fungerat ekonomiskt om man jobbar lite kvällar och helger också särskilt eftersom du säger du inte har så hög hyra :)

Jag pluggar 100% till ekonom och har egen häst installad + lägenhet tillsammans med sambo (så han står ju absolut för mer matpengar tex än jag). Jobbar inget just nu men ska börja på extra jobb, förutom på sommaren då har jag heltid och sparar det mesta av pengarna till extra utgifter som kan komma under andra delear av året då jag endast har CSN. Jobba hinner man med om man vill, men studierna kan bli lidande. Det handlar ju även om hur lätt man har att lära och vilken nivå man satsar på då behöver man kanske plugga mindre.

Jag pluggar 100% till ekonom och har egen häst installad + lägenhet tillsammans med sambo (så han står ju absolut för mer matpengar tex än jag). Jobbar inget just nu men ska börja på extra jobb, förutom på sommaren då har jag heltid och sparar det mesta av pengarna till extra utgifter som kan komma under andra delear av året då jag endast har CSN. Jobba hinner man med om man vill, men studierna kan bli lidande. Det handlar ju även om hur lätt man har att lära och vilken nivå man satsar på då behöver man kanske plugga mindre.

Jag pluggar heltid på distans vilket gör det lite lättare med tiden. Har haft 1-2 hästar under hela pluggtiden både uppstallad hemma med låga kostnader och uppstallad med träningsmöjligheter. Har hittills inte tagit lån utan kört på bidragsdelen och jobbat på timmar mellan 0 och 100%. Det har funkat ekonomiskt men det blir inte många kr kvar till övriga nöjen men jag bor dock fortfarande hemma men tror jag skulle kunna klara mig även om jag flyttade på CSN-lån :) Det är ju väldigt olika mycket att göra i perioder både på jobb och skolbiten för mig och det som har fått lida är tävlandet då jag har jobbat mycket helg men jag tror du fixar det galant med tanke på hur målmedveten du är! :)

Min första tanken är "nej det går inte".. men sanningen är väl att det kan gå men det är TUFFT ekonomiskt... och tidsmässigt skulle jag inte rekommendera att försöka hinna jobba+satsa på hästen/hästarna+ plugga 100% tyvärr :(

Jag pluggar på civilekonomprogrammet på linneuniversitetet (har ca 1h dit med buss) samt att jag har 2hästar, en som tävlar st georges och som jag satsar högre med samt en som är 3 i år och håller på att ridas in. Ekonomiskt är det idiotiskt att ha det som jag har det ;) har världens underbaraste pojkvän som betalar hyran (vi bor i en 1a eftersom jag inte kan betala) samt att mamma köpt bilen (gammal billig men som fungerar) och jag betalar alla löpande kostnader på den.. Jag har fått tänka över alla mina konstnader med hästarna ex. Vilket kraftfoder är bäst OCH billigast, dra ner på träningar för tränare, inte köra onödiga rundor till stallet utan göra allt på en gång.. Det går precis plus minus noll om jag håller stenhårt i pengarna (tar fullt csn lån). Men det är inte speciellt roligt att känna panik varje gång hästen skadar sig (här är det viktigt att ha sparade pengar!), att få pussla så träningarna blir hyfsat ofta och välja bort tävlingar och roliga saker pga ekonomin.... Men om du har motovationen och disiplinen och sparade pengar så går det! Ett tips är att göra en budget på ALLA kostnader så ser du om det går :)

Tidsmässigt skulle jag inte rekommendera att jobba samt risa och plugga. Detta beror nog helt på vad du studerar till men det är väldigt lätt att hamna efter! Och iallafall på det program jag läser är det mycket plugg hemma och om du inte pluggar 8h/dag så hinner man inte med :S Jag har själv gjort så att jag försökte hinna med allt och nu ligger jag efter och läser dubbla kurser istället, inte värt det någonstans! ;) men sommarjobb och lägg undan pengarna tycker jag fungerar okej för mig, det har gjort att jag kunnat betala för veterinär mm som varit oförutsedda utgifter :)

Det kanske blev lite flummigt för jag skriver på telefonen, men jag svarar gärna på frågor om du har några, hör bara av dig isåfall :)
I

Liz

Det beror på vilken utbildning man läser. Alltså hur mycket du kommer behöva plugga på fritiden. Tipset är ju att få fullt csn och bara jobba lite extra på helger, då kommer du ju hinna med Danny i veckorna också. Men om man bara vill så är allt möjligt :)

Jag jobbar heltid för att slippa ta CSN och pluggar deltid för att kunna söka in på högskola. Det är tufft bara det. Sedan har jag en ponny och en häst på väg. Det är idiotiskt både ekonomiskt och tidsmässigt. Det går men är verkligen inte att rekommendera. Trots att jag försöker vara så tidseffektiv jag bara kan så snittar jag inte mer än en 4 - 6 timmar sömn per natt och har i stort sett aldrig tid eller råd med något annat nöje än mina älsklingar trots låga krav på levnadsstandard. Kanske värt att fundera över hur mycket du vill det, hur mycket du är beredd att jobba för det eller kanske om det finns utbildningar med lägre tempo? Kan ju också vara en lösning. Pluggar du deltid så är fribeloppet högre för arbete vid sidan av studierna.

Klart det går! Jag pluggade till Sjuksköterska på 5 mils pendlingsavstånd, hade 3 hästar varav den ena var mitt uppe i samma satsning som du pratar om med din häst. Henne utbildade jag till Int.1 under tiden. Jobbade minst 50% och kan ärligt säga att jag har aldrig haft det bättre varken ekonomiskt eller tidsmässigt, just för att man lär sig att prioritera! Jag tror de som anser sig inte hinna inte vill tillräckligt mycket :)

Klart det går! Jag pluggade till Sjuksköterska på 5 mils pendlingsavstånd, hade 3 hästar varav den ena var mitt uppe i samma satsning som du pratar om med din häst. Henne utbildade jag till Int.1 under tiden. Jobbade minst 50% och kan ärligt säga att jag har aldrig haft det bättre varken ekonomiskt eller tidsmässigt, just för att man lär sig att prioritera! Jag tror de som anser sig inte hinna inte vill tillräckligt mycket :)

Jag läser till sjuksköterska (sista terminen) och fyller 22 år i april. Har två hästar varav en är under satsning. Jag har turen att ha en hästintresserad mamma som har hjälpt mig ekonomiskt då jag inte längre bor hemma och har långt till stallet. Men de fungerar och jag skulle aldrig kunna plugga om jag inte hade hästarna att landa hos

Visst går det!
Jag både pluggar 100% jobbar 50% har två (snart tre) hästar, och pendling till stallet på 2,6mil. Ekonomiskt är det inga problem eftersom ena hästen är mammas så den får hon stå för även om det är jag som tagit hand om henne mest. Annars lever jag billigt, har ICA-kort med extra studentrabatt på ICA butiken närmast UNI, shoppar inte mer än det som verkligen behövs.
Tiden är lite sämre, men med prioritering går det utmärkt! Lycka till!

Tror att du kommer att klara det galant eftersom du är van att arbeta mycket och är disciplinerad.

Dessutom delar du väl kostnader för mat och boende med din pojkvän?

Råder dig att verkligen försöka att slippa ta fullt studielån- det är extremt "sura" pengar att behöva betala tillbaka ganska snabbt efter utbildningen och inget många tänker igenom noga misstänker jag (så var det för mig tex).

De extrajobb du har och kontakterna där är guld värda och som sagt; du löser det säkert hur bra som helst.

Jag pluggar heltid och har häst och hund. Det är jäkligt snålt på den ekonomiska biten men det går, man får helt enkelt prioritera bort utekvällar och shopping. Jag har jobbat helger i stallet för att få ner hyra och skoningen har tränaren skött mot att jag har skött om hans hästar nån helg.
Delar stuga med en klasskompis för att få ner hyran och det har blivit en del makaroner och korv men det är hästen ändå värd 😉

Jag pluggar heltid och har häst och hund. Det är jäkligt snålt på den ekonomiska biten men det går, man får helt enkelt prioritera bort utekvällar och shopping. Jag har jobbat helger i stallet för att få ner hyra och skoningen har tränaren skött mot att jag har skött om hans hästar nån helg.
Delar stuga med en klasskompis för att få ner hyran och det har blivit en del makaroner och korv men det är hästen ändå värd 😉

Det går jättebra om man bara vill! Jag läste 4 år på veterinärprogrammet med häst, de sista 2 åren utan studiemedel, bara jobbade massa extra! Tyckte det fungerade bättre att plugga och ha häst än att jobba och ha häst!

Det går jättebra om man bara vill! Jag läste 4 år på veterinärprogrammet med häst, de sista 2 åren utan studiemedel, bara jobbade massa extra! Tyckte det fungerade bättre att plugga och ha häst än att jobba och ha häst!

Det finns i stort sett 2 stora problem med att ha häst samtidigt som man studerar; Tid och Pengar.
Tidsmässigt så skulle jag säga att allt går om man bara vill. Jag läste på juristprogrammet, pendlade 3 timmar VARJE dag till och från skolan men lyckades ändå hinna med att hålla hästen i full träning (MSV-nivå) och var ute och tävlade ca 1 gång/månad. Jag skall inte ljuga, det var extremt tufft och innebar väldigt många sena kvällar/nätter ute i stallet och mycket hjälp från mina föräldrar- men det går! Jag hade dock i stort sett obefintligt med tid för vänner och en sådan sak som att ta en "nöjestur på stan" hann jag i stort sett aldrig heller eftersom varje ledig stund inklusive helgerna gick åt till studier. (men sen så läste jag som sagt till jurist och studietempot går inte att jämföra med andra utbildningar) Något extrajobb hade jag inte hunnit med ens om jag ville. Det är också lätt att man missar mycket av det "roliga" som hör studietiden till. Hade det inte varit för att hästarna är hela mitt liv och jag inte känner mig som en hel person utan ridningen hade jag sålt min häst för länge sedan under studietiden, av den enkla anledningen att man kan köpa häst när som helst, men studentåren och de kontakter som medföljer, de kan man aldrig få igen.
Det tuffaste är dock helt klart ekonomin. Jag har haft turen att ha föräldrar som betalat för alla utgifter kring mina hästar så länge jag studerar, annars hade det aldrig fungerat för min del ekonomiskt ens om jag hade haft extrajobb - och då bor jag ändå väldigt billigt, kör föräldrarnas bil (betalar ingen bensin), och har hästarna uppstallade i eget stall.

Jag tycker absolut att du skall plugga för det är den bästa investering du någonsin kan ge dig själv och det är fantastiskt roligt! Att plugga samtidigt som man satsar fullt ut på ridningen är dock extremt tufft och det tror jag att man måste vara beredd på redan från början, men allt går om man vill.

Jag har nu pluggat heltid till civilingenjör i 3,5 år och haft häst hela tiden. Tid hittar man alltid, det gäller att prioritera. Värre är det med ekonomin, jag bor billigt så studiemedel+lån täcker precis de fasta kostnaderna (även för hästen). Nöjen och träningar får jag täcka upp med jobb, vilket hinns med om man pusslar lite med tiden och inte är rädd för att jobba häcken av sig ;) En stor fördel är om du kan hitta ett helg-jobb!

Jag valde bort hästarna under mina läkarstudier. I efterhand kan jag säga att jag hade haft tiden men det skulle ha blivit tight ekonomiskt då det inte finns tid att jobba extra. Om man har häst måste man nästan jobba extra för att ha råd men då finns inte tid till själva hästen och har man inte häst behöver man inte jobba extra men har tid till det...
Om jag fick göra om skulle jag ändå haft kvar hästen för då mår man som hästtjej bäst. Ekonomin borde gå att lösa med sommarjobb. Speciellt nu då inkomstgränsen är betydligt högre än förut.
Lycka till och hur du än gör så brukar satsning på studier löna sig i längden!

Jag valde bort hästarna under mina läkarstudier. I efterhand kan jag säga att jag hade haft tiden men det skulle ha blivit tight ekonomiskt då det inte finns tid att jobba extra. Om man har häst måste man nästan jobba extra för att ha råd men då finns inte tid till själva hästen och har man inte häst behöver man inte jobba extra men har tid till det...
Om jag fick göra om skulle jag ändå haft kvar hästen för då mår man som hästtjej bäst. Ekonomin borde gå att lösa med sommarjobb. Speciellt nu då inkomstgränsen är betydligt högre än förut.
Lycka till och hur du än gör så brukar satsning på studier löna sig i längden!

Jag studerar heltid på universitet, extrajobbar, och har två hundar och två hästar, lägenhet och stor bil. Lägg där till att hästarna står i 2 olika stall vilket inte direkt gör att hästarna tar mindre tid i vardagen... dubbla utsläpp och allt.
Allt går med lite vilja och ansträngning!

Som så många skrivit så går det om man vill det tillräckligt. Detta kanske är sant i somliga fall men det beror verkligen på val av utbildning, nu är jag inne på tidsperspektivet. En kompis till mig har häst och pluggar till socionom- hon har inte alltför mycket schemalagd undervisning i veckorna så hon kan disponera tiden själv vilket gör att hästen alltid hinns med samt att hon har tid över för extrajobb. Jag med min miljövetarutbildning däremot har inte alls tid för varken häst eller extrajobb då jag befinner mig i skolan mellan åtta och fem varje dag med schemalagd undervisning som föreläsningar, laborationer och andra möten så häst får vänta ett år till för mig (men sen så!).
Nu har ju du häst redan och vet vad du vill läsa och kanske hur mycket tid som blir fast skoltid men utan extrajobb tror jag att du kan få det väldigt svårt att få ihop det ekonomiskt... 9000 är ändå vad 9000 är, varken mer eller mindre och sista månaden på en termin betalas det ut omkring 6000 kr så då behöver även en som inte har häst sparat ihop lite.
Hoppas jag inte fick studentlivet att låta alltför hemskt för det är underbart i sig med sina utmaningar, men utan extrajobb kan häst bli riktigt tufft!
Inte för att en rejäl utmaning verkar skrämma dig :)

Klart det går! Pluggade heltid i 5 år till civilingenjör. Jobbade varje sommar och ungefär varannan helg (i butik vilket gav bra ob).

Klart det går! Pluggade heltid i 5 år till civilingenjör. Jobbade varje sommar och ungefär varannan helg (i butik vilket gav bra ob).

Klart det går! Pluggade heltid i 5 år till civilingenjör. Jobbade varje sommar och ungefär varannan helg (i butik vilket gav bra ob).

olika program har olika mycket schemalagd tid också, så program med mycket egenstudier är det ju lättare att hinna med ett jobb då man själv kan välja mer när man vill plugga :)

Vad många bittra kommentarer! Allt går om man vill! Har lyckats jobba 75%, plugga 100% och hålla igång hästen, dock säsongsjobbade jag så det varade bara 2 månader :) men har du hyfsat lätt för att lära och är strukturerad så blir det förmodligen inga problem :)

Jag tycker inte att du ska låta dig skrämmas av Birgittas kommentar med studielån- Det är klart du ska ta lån om du behöver! Det gör många andra studenter. CSN- lånet är det mest fördelaktiga lån du nånsin kommer att få, 2014 är räntan 1,2 % och behöver du det så ta det.

Jag har tagit fullt lån sedan första pluggdagen- men jag har inte rört en krona, alla pengar är placerade i säkra alternativ och står och rullar på börsen. Förra året växte de 15 % och jag har nu mer pengar än hela lånet + räntan tillsammans. Vill jag häva lånet kan jag göra det på direkten- men vill jag i framtiden köpa en gård, bil, you name it så har jag istället ett fint bidrag till en kontantinsats, men för LÄGRE ränta än vad jag någonsin skulle få av en bank.

Ska tilläggas också att jag är medveten om att inte alla kan göra såhär, och jag har jobbat väldigt mycket, precis upp till fribeloppet/ halvår, vilket betyder att jag har levt på bidrag och lön.

Så- var inte rädd för lån, det är det bästa lånet du kan ta och det är ju faktiskt en investering i DIG! Lycka till med studierna! / Snart kandidat-examen

jag jobbar ca 30 % (förmiddagar 4 dgr i v) jag jobbar extra vissa helger och alla lov. pluggar 100% distans och har 1 ridhäst + någon unghäst. Visst det blir tajt med tid men jag tror att om man ska plugga och jobba samtidigt och vill kunna jobba vardagar bör man kanske plugga på distans där man är nästintill fri att lägga upp studietiden hur man vill. Tänk också på att du inte får tjäna för mkt pengar om du ska ta csnbidrag. Jag har fullt bidrag och lån trots att jag jobbar så mkt jag får för att inte tjäna för mkt, vilket betyder att jag har en "lön" på ca 15000 varje månad. Jag valde att hellre ta hela lånet från csn och kunna lägga undan lite pengar till hästarna än leva snålt i flera år. När det är dags att betala tillbaka studielånet hoppas jag ändå att jag har en fast inkomst :)

För mig funkar det, häst, pluggar heltid med fullt studiemedel+ jobbar extra. Tiden kan ibland vara knapp, man får prioritera så går det oftast ihop. Vill man så kan man, tidiga morgonar och sena kvällar. Är man målmedveten så är det nog inga problem!

Beror på så mkt, vilken utbildning man läser (tid i skolan och hur mkt egna studier), hur disciplinerad man, hur lätt har man för att läsa, vilka kostnader har man i övrigt och hur mkt är man beredd att offra av annat för att kunna ha häst? Jag jobbar 50% läser heltid, har häst och hund och bil. Det går, jag tar studiemedel för 75% studier och får ut mellan 11-12000 på jobb och det klarar jag mig bra på. Hade jag inte haft häst hade jag inte behövt ta lån men vill inte offra det. Däremot får jag offra annat som utekvällar (skittrist enligt mig ändå), äta ute, resor osv. Många i min klass äter lunch ute flera dagar i veckan och köper latte till varje föreläsning, festar flera kvällar i veckan och lever man så springer pengarna iväg fort. Räkna på vad du kan klara dig på, hur många timmar måste du jobba för att komma upp i den summa du måste ha för att klara dig. Var beredd att ge upp annat, plugga på helger om du måste, jobba så mkt du kan på sommarna så fixar du det. Kolla upp vad du har för fribelopp bara så du inte tjänar för mkt, då minskas ditt studiemedel. Tycker inte heller att du ska vara rädd för studielån, det är pengar som du investerar i dig själv och jag ser avbetalning på csn som en utgift som bara måste betalas precis som t ex hyran eller telefon. Du betalar dessutom i proportion till vad du tjänar. Passa på att läs om du är motiverad nu.

Det går, det är bara jobbigt, men det beror också helt på vad du har för förutsättningar innan!

Jag fick sälja båda mina (En har för övrigt en bekant till dig precis köpt, Benjamin) när jag skulle plugga, men bara på grund av att jag var tvungen att flytta till Stockholm för att plugga. (Bor utanför Gävle) Jag läste till jurist, blir klar nu i augusti, så vi har väldigt mycket läsning men inte hysteriskt mycket schemalagd tid med obligatorier. Jag hade dyr hyra (nästan 6000 för bara hyran inklusive vatten, el gas och värme tillkom) och bodde själv, så jag hade fullt lån och jobbade två dagar i veckan. Såhär i efterhand hade jag säkert haft tid med häst men inte pengarna. Inte i Stockholm och bo själv åtminstone.

Du som är sambo, med billig hyra och "närmre hem" kan säkert klara dig både med pluggandet, jobba och rida. Det sociala lär ta stryk, MEN, det är inte för hela livet. Man klarar 3,4, till och med 5-6 år med mycket att göra om man vet att det blir bättre sen.

Mina tips:

Gör tydliga budgetar, gärna lite i överkant så du vet att du klarar dig

Jobba gärna extra på eventuella lov (mest sommarlovet alltså...) så mycket du kan och får, kolla gränsen på CSN bara.

Försök spara ihop en buffert. Man säger att man ska kunna klara en oväntad utgift på 8000 kronor rakt av, och väldigt många kan inte det idag, föga förvånande. Innan jag tagit examen kan inte jag det heller, men försök! Ju mer du har på kontot desto bättre.

Planera maten smart. Storkok etc. Matlådor är guld värt, så man slipper köpa dyr mat på universitetet. För där är det dyyyyrt.

Begagnade böcker!

Jag är precis nyexad socionom. Jag har hela tiden haft en tjänst på socialtjänsten på 50 procent samtidigt som jag har pluggat heltid. Jag har haft ett fullt CSN och samtidigt fått ut drygt 8 000 kronor från jobb. För mig har det fungerat med häst och bil. Förra tävlingsterminen gjorde jag också ganska många starter, det blev dyrt men med lite hjälp någon gång från mor om det behövdes köpas nåt akut så fungerade det :) lycka till!

https://se.timeedit.net/web/hda/db1/public/ri157XQQ618Z50Qf27013gZ6y5Y7806Q5Y79Y1.html
Här är schemat för personal och arbetslivsprogrammet, ser ut att finnas en hel del tid för både jobb och häst :)
Ekonomiskt tror jag absolut att det kommer att gå ihop för dig, med lite extrapengar från jobb så klarar du dig absolut om du tar lån.

https://se.timeedit.net/web/hda/db1/public/ri157XQQ618Z50Qf27013gZ6y5Y7806Q5Y79Y1.html
Här är schemat för personal och arbetslivsprogrammet, ser ut att finnas en hel del tid för både jobb och häst :)
Ekonomiskt tror jag absolut att det kommer att gå ihop för dig, med lite extrapengar från jobb så klarar du dig absolut om du tar lån.

https://se.timeedit.net/web/hda/db1/public/ri157XQQ618Z50Qf27013gZ6y5Y7806Q5Y79Y1.html
Här är schemat för personal och arbetslivsprogrammet, ser ut att finnas en hel del tid för både jobb och häst :)
Ekonomiskt tror jag absolut att det kommer att gå ihop för dig, med lite extrapengar från jobb så klarar du dig absolut om du tar lån.

Det går!
Jag pluggar till veterinär, en utbildning som tveklöst är en av de tuffaste i det här landet och som kräver MASSOR av studier. Jag har två hästar (halvblod) i kollektivstall och det är klart att det går, bara man planerar sin tid.
Ekonomiskt är det tufft, utan tvekan, men det är samma sak där - planerar man bra så funkar det. Vet inte vilken stallhyra du har i dagsläget, men jag gissar att den kanske ligger ungefär lika som min...? Hur som, jag jobbar extra i butik två helger i månaden och det täcker upp en ganska stor del av hästkostnaderna. (Butiksjobb = bra OB)
;-)
Med en snäll sambo som tar en stor del av boendekostnaden så funkar det. Jag står dock för maten, försäkringar etc, så det kanske jämnar ut sig iofs. Hur som, man har inga pengar över för shopping och krogliv, men det klarar man sig ganska bra utan.

Tidsmässigt kommer det garanterat inte vara några problem för dig! I alla fall inte baserat på vad jag kan utläsa av blogg ang hur mycket du jobbar periodvis redan nu. Tvärtom.
Jag läste tidigare till socionom (i Linköping) och jag kan ärligt säga att det var bland det slappaste jag nånsin gjort! Herregud, vad gör man med all ledig tid?! :D

Du kommer definitivt att fixa det.
Prova i alla fall - det värsta som kan hända är ju att du får planera om. Lycka till!
:-)

Jag hade haft svårt att klara häst när jag pluggade. Jag var på väg att köpa när ett sådant där tillfälle dök upp, en häst jag hade gott öga för blev till salu, men nej, det gick inte då jag hade behövt köpa bil dessutom för att kunna ta mig då stall och skola låg långt ifrån varandra i den kommun jag pluggade. Tidsmässigt hade jag nog klarat att jobba lite extra, någon timme i veckan, men det var mycket pluggtid. Nu tänkte jag utifrån om jag hade haft häst att hinna med också, annars hade jag säkert klarat några kvällar i veckan med extrajobb om jag verkligen hade velat. Med ett ekonomiskt stöd hemifrån kanske det hade gått. Det kanske du har turen att ha, det vet jag inget om. Jag tror också det går lättare för dig pga. att jag bodde i en riktig "studentstad" = priserna på boende var ganska hutlösa. Jag fattar inte idag hur jag kunde betala så mycket för ett sketet hål i väggen... men men. Om du jobbar, tänk på CSNs regler, kolla hur mycket du får tjäna innan du blir av med bidraget. Ja, om jag ska summera... jag tror att du har förutsättningarna och inställningen som krävs för att klara det! Jag tycker verkligen att du ska satsa på utbildning, det är mer långsiktigt hållbart om du ska hålla på med hästar! Idag är jag så glad att jag pluggade även om hästsaknaden var stor, det ledde till att jag nu har ett relativt välbetalt jobb och kan ha häst utan problem.

Jag pluggar personal och arbetsliv och jag har valt att behålla min häst. Pluggar på heltid och har två jobb på sidan av. Läser på ett universitet där den samhällsvetenskapliga institutionen inte får särskilt mycket pengar vilket leder till att jag inte har särskilt mycket schemalagd tid. jag jobbar som sagt, en bra månad får jag ihop en halvtid och då går det ihop ekonomiskt. Däremot har jag nån termin hamnat över vad man får tjäna för CSN (fribeloppet höjdes dock nu vid årsskiftet vilket underlättar MASSOR!) vilket inte var så kul. Det gäller för mig att spara pengar på dom "bra" månaderna, alltså efter sommar och jul då jag jobbat som mest. Det är inte lätt, men det går om man vill! Dock är det ofta full fart från tidig morgon till sen kväll och livet kan vara lite av ett pussel. Jag har hästen på en dyyyr anläggning med tar en del stallpass där vilket förbättrar hyran något.. Bor litet i en etta och äter väldigt moderat ;) Bilen är dock en stor och jobbig kostnad och på grund av den så har jag i perioder inte tränat och tävlat som jag vill men lyckas ändå nästan alltid komma upp i 1300-2500 i tränings- och tävlingskostnader ändå :O. Men som sagt, det går om du vill!! Tänk dock på att alltid försöka spara om det går, för helt plötsligt startar en kurs i skolan som inte tillåter att du jobbar så mycket och då kan det vara bra att ha en buffert. Slipper du köpa bil och kan bli sponsrad med det så underlättar det också massor. Mitt klädkonto är dessutom obefintligt. Tänk också på att litteratur är dyr, försök vara lite proaktiv och köp begagnat. Jag säljer även de böcker jag är klar med. Kan tillägga att jag klarar av att betala träning, tävling, stallhyra, veterinär, försäkring och hovslagare själv, och kan jag så kan du ;) LYCKA TILL!

Frida jag har ju pluggat på heltid, jobbat på helgerna och somrarna och haft 2 hästar på källviken +lägenhet + bil och det har gått bra i 3 år, men de har varit kämpigt!! Gäller att man har snälla föräldrar som köper mat till en ibland när det kriser i slutet av månaden. Var beredd på att i princip aldrig ha pengar kvar i slutet av månaden. När alla mina räkningar är betalda lever jag på ca 1000kr resten av månaden. Så nu efter snart 3 år på dessa vis ska det bli helt fantastiskt med ett heltidsjobb och en riktig inkomst, det har helt klart varit värt det:) bara att komma o fråga mig om du har fler funderingar :) / Nina i stallet

Frida jag har ju pluggat på heltid, jobbat på helgerna och somrarna och haft 2 hästar på källviken +lägenhet + bil och det har gått bra i 3 år, men de har varit kämpigt!! Gäller att man har snälla föräldrar som köper mat till en ibland när det kriser i slutet av månaden. Var beredd på att i princip aldrig ha pengar kvar i slutet av månaden. När alla mina räkningar är betalda lever jag på ca 1000kr resten av månaden. Så nu efter snart 3 år på dessa vis ska det bli helt fantastiskt med ett heltidsjobb och en riktig inkomst, det har helt klart varit värt det:) bara att komma o fråga mig om du har fler funderingar :) / Nina i stallet

Jag avslutade mina studier i somras och har haft egen häst under tiden. Visst kan det vara tufft ekonomisk och man behöver någonting vid sidan om, antingen extrajobb eller jobba väldigt mycket över sommaren men tidsmässigt fungerar det absolut! En förutsättning som du säger är dock att man har låg hyra och inte massa andra utgifter då allt man har får man lägga på hästen men det är verkligen värt det. Dock hade jag aldrig klarat det utan en snäll mamma också som kan hjälpa till om det krisar :P

Jag började plugga i höstas och var väldigt orolig över både tid och pengar. Men har blivit väldigt positivt överraskad. Tid har jag absolut även om det vissa perioder är lite tuffare, som ex innan tenta. Och pengar funkar likaså. Dels har jag en hel del sparat plus att jag jobbar extra på helger och lov. Du verkar vara målmedveten och tidseffektiv så jag tror absolut att du kommer klara det galant!

Jag pluggar till automatiseringsingenjör på helfart och har tre extrajobb vid sidan av min satsning. I höstas behövde jag inte ens ta ut fulla studielån.. så ekonomiskt sett funkar det alldeles utmärkt. Det är tiden som kan bli lite knapp, beroende på hur mycket man väljer att jobba vid sidan av skolan. Själv behöver jag inte lägga särskilt mycket tid på skolan för att klara tentor och dylikt, och jag stortrivs med mitt nuvarande liv! Jag var också lite tveksam till hur det skulle gå ihop först, men jag är SÅ glad att jag valde att börja plugga vid sidan av min satsning inom dressyren. Kör hårt och stort lycka till, hoppas vi ses på någon tävling i år!

Jag har läst Juristprogrammet i 4,5 år, och är precis klar nu. Har under hela studietiden haft häst, bil, lägenhet och hästtransport, för mig har det fungerat väldigt bra. Jag har jobbat vissa dagar där vi inte hade föreläsning, och även ca. 2 helger/månad har dock en sambo och gemensam ekonomi vilket såklart gör det lättare, men även han har pluggat under den perioden. Har tränat och tävlat på som vanligt, pluggade i Örebro och där är kostnaderna för stallhyra med fullservice avsevärt mycket lägre än i en storstad, så du gör rätt i att inte flytta till en större stad under studieperioden när du har häst:) Man har inte den största plånboken men går gör det absolut! Lycka till!

Jag har läst Juristprogrammet i 4,5 år, och är precis klar nu. Har under hela studietiden haft häst, bil, lägenhet och hästtransport, för mig har det fungerat väldigt bra. Jag har jobbat vissa dagar där vi inte hade föreläsning, och även ca. 2 helger/månad har dock en sambo och gemensam ekonomi vilket såklart gör det lättare, men även han har pluggat under den perioden. Har tränat och tävlat på som vanligt, pluggade i Örebro och där är kostnaderna för stallhyra med fullservice avsevärt mycket lägre än i en storstad, så du gör rätt i att inte flytta till en större stad under studieperioden när du har häst:) Man har inte den största plånboken men går gör det absolut! Lycka till!

Läs min blogg - stockholms tjej, outfits (primeboots, burberry, MK, UGGs, Ralph Lauren osv.), vänner och allt annat som tillhör tonårslivet.

catrinsandberg.blogg.se

Läs min blogg - stockholms tjej, outfits (primeboots, burberry, MK, UGGs, Ralph Lauren osv.), vänner och allt annat som tillhör tonårslivet.

catrinsandberg.blogg.se

Jag pluggar såkallat distans 100% men innebär ändå mycket tid i skolan och man kan ändå räkna med massor av tid till läxor. Jag jobbar även . Tidigare jobbade jag även 100% men fick då en stressrelatera liten blodpropp o det vill man slippa eller hur? ;) för mig funkar det att jobba två dagar i veckan för att hinna med familj och hästar o skola o ändå orka jobba , men det är säkert lättare för dig som inte har barn o så många hästar att sköta kan jag tänka :) men visst blir ekonomin kass .. Mot när man bara jobbar ..

Det går absolut! Jag hade två hästar och pluggade till sjuksköterska 100%. Betalade dock bara för en, men det var lugnt. Min sambo bidrog ju till hyra och mat osv. Jobbade även extra helger och ibland kvällar, samt lov!
Vill du så går det! Man får planera och prioritera därefter! You go girl!

Allt går om man vill. Jag har pluggat 100% och jobbat extra, tid har man verkligen mycket av som student. Klart det är mycket plugg i perioder, men är du bra på att planera din tid så hinner du med både häst, skola och extrajobb (och förhoppningsvis livet däremellan) Förra våren jobbade jag 75-100% + extrajobb på helgen och pluggade 100%, men då skrev jag en uppsats och hade 2 hemtentor i den kursen så jag hade lite tur med upplägget av den kursen.

Men ja vanligt normalt upplägg med skola och extrajobb och häst hinner du absolut med både tidsmässigt och ekomiskt. Bara du gör en bra budget så du vet vad du har för utgifter varje månad. Sen är det såklart en fördel om du har snälla föräldrar till att kunna betala svinddyr veterinärräkning eller liknande. Men självrisken är ju inte sååå hög, så en liten buffert kan man lyckas sparar ihop även som student.

Vad funderar du på att läsa?

Om man vill går allt :) så enekelt är det faktiskt. Men ja du ska ställa in dig på att det kommer bli jobbigt och tufft men inte olidligt.

Som många säger beror det på väldigt mycket vad man läser för typ av utbildning. När jag läste marinbiologi (dvs naturvetenskapligt) var det mycket schemalagd tid och mycket, mycket pluggande som kräves. Inte mycket tid att jobba mer än helger. Medan när jag sen valde att plugga säkerhet var det inte mycket schemalagt och under perioder det var det så var det väldigt lite självstudier. Det gav mycket tid till jobb och häst.

Jag har under mina studier på 3 år haft häst i full träning (msv) och jobbat ca 30-50% +lov och sommrar då såklart. Har varit noga med att inte gå över gränsen för vad man får tjäna. Det har fungerat fint.

Det man får ha i bakhuvudet är att nej det kommer varken finnas tid eller pengar till att träffa vänner stup i kvarten, gå ut, hänga med på alla aktiviteter/saker som görs i skolan. Vilket givetvis kan vara ganska tråkigt. Men vill man satsa på hästar så går det alldeles utmärkt!

Mitt tips vore att jobba hårt och spara ihop en buffert innan du börjar plugga, det kommer behövas! Det du också behöver tänka på är VAD du pluggar, alltså - är det värt det? Kommer det leda till ett bra jobb? Det gäller att vara smart och välja rätt, så att alla års kämpande med skola och ekonomi verkligen betalar sig när man är färdig. Det viktigaste kanske inte är att det är en rolig utbildning att gå, utan att den leder till något bra i slutändan. Det är trots allt en stor investering (och ekonomisk uppoffring) man gör!

Jag pluggade ekonomi i 3 år, och tidsmässigt hade det varit perfekt för mig att ha häst, men tyvärr funkade det inte ekonomiskt. Jag gick knappt runt ändå eftersom jag hade både lägenhet, bil och hund.

Om du ska jobba extra så tänk på att det finns ett tak för hur mycket man får tjäna extra under varje termin för att få rätt till studiebidrag från csn!

Jag skulle säga att det beror helt på vilket program du ska läsa.. för vissa utbildningar har mer resurser till lärarledda föreläsningar medans andra utbildningar har mindre. Detta är något som regeringen styr över, jag själv läste arbetsvetenskap i Halmstad och vi hade under de tre åren (2010-2013) 4-18 timmars föreläsningar per vecka, det betyder mycket plugg de övriga timmarna men också väldigt mycket fritid!

Allt går bara man brinner för det och vill! Såg att några kommenterat om att inte ta fullt lån.. jag måste bara säga TA FULLT LÅN, finns inget lån med så bra räntor som just CSN lån och att leva på sparade pengar är inte värt, då menar jag att leva med att betala mat osv, att använda sparade pengar att lägga på hästen är en annan sak! Det är skönt att ha en buffert kvar även efter studietiden.. då kanske man vill köpa bostad osv...

Lycka till!

Jag har flyttat till annan ort för i plugga och tagit hästen med mig.
Har jag absolut INGA extra utgifter en månad klarar jag hyra o mat till mig själv samt stallplats o foder till hästen men träningar osv går på sparpengar/jobbpengar. Jobbar så fort jag får tillfälle och har nu i år fått timanställning på ridskolan där min häst är uppstallad. Hade sparat endel innan jag började plugga samt sparar på sommaren.
Tiden finns, såklart finns det dagar då det kör ihop sig men har fått uppfattningen att du med klarar av o trimma hästen innan skolan kl 08 om der behövs. Detta har hänt mig ytterst få gånger och jag tycker helt klart det är värt att ha häst!
Ekonomin är dålig men så ska en själv må bra också. Jag tycker det är riktigt skönt att efter en tuff skoldag få komma till stallet och släppa allt som har med skolan att göra. Jag som även har flyttat för plugget har verkligen allt annat runt mig kopplat till plugget, har många hely underbara vänner här men de har jag ändå lärt känna via skolan o de blir ofta skolprat så det är skönt att bryta av med lite hästsnack :)
Kan dock tillägga att jag inte har någon bil men har släp och en kompis som också pluggar och har häst äger en bil men inget släp så vi lånar av varandra! Men det blir ett projekt att bara köpa foder, kan inte ta de på cykeln men brukar låna bil av någon kompis o fylla på lite i tanken som tack och har en mamma som ställer upp och kör till tävlingar även om det blir 10mil extra enkel väg!
Jag läser till byggingenjör och har relativt mycket schemalagt i skolan periodvis (tex denna veckan har jag haft fulldag 3 dagar och 2 halvdagar och bla labbrapport och annat utöver det men andra veckor händer det att vi går 10h på hela veckan så det gäller bara att va flexibel :)

Kul! Jag ska förmodligen också söka det till hösten :) Roligt om vi hamnar i samma klass. i övrigt kan jag hålla med om att man har myclet tid över när man pluggar på högskola. Sålänge du har låg hyra och jobbar några dagar i veckan så kommer du klara det galant.

Kul!! Jag pluggar 100% "på plats" dvs med föreläsningar. Sedan jobbar jag ca 40% plus var tredje lördag, samt har en egen häst. Och ja det går, men det är så vansinnigt slitigt. Jag har fått sluta träna (tyvärr) då hur jag än vrider och vänder på det antingen saknar tid eller pengar. För fritid existerar knappt längre. Jag har valt att ha det såhär i 3år och jag kan säga att det är vansinnigt tufft mentalt. Men det går bara man har lite jävlar anamma ;-) Kan tillägga att jag har en lägenhet och egen bil dessutom. Räknar med lite drygt 9000kr/mån + mat i utgifter. Och då sliter jag alltså ca 150%. Är du beredd att göra det så kör, för det är vansinnigt lärorikt! :)

Kul!! Jag pluggar 100% "på plats" dvs med föreläsningar. Sedan jobbar jag ca 40% plus var tredje lördag, samt har en egen häst. Och ja det går, men det är så vansinnigt slitigt. Jag har fått sluta träna & tävla (tyvärr) då hur jag än vrider och vänder på det antingen saknar tid eller pengar. För fritid existerar knappt längre. Jag har valt att ha det såhär i 3år och jag kan säga att det är vansinnigt tufft mentalt. Men det går bara man har lite jävlar anamma ;-) Kan tillägga att jag har en lägenhet och egen bil dessutom. Räknar med lite drygt 9000kr/mån + mat i utgifter. Och då sliter jag alltså ca 150%. Är du beredd att göra det så kör, för det är vansinnigt lärorikt! :)

Hej! Hittade just till din blogg och fastnade! Jag är själv nybörjare och tittar på dina klipp för att lära mig, jättebra!

Tyvärr har jag ju ingen erfarenhet av häst, men desto mer av att plugga och jobba samtidigt. Det jag tycker du bör kolla noga på är VAR du söker jobb. Jag hamnade av en slump inom handels och då livsmedelsbutik, vilket har räddat min pluggtid på grund av OB-tillägget. Jag har haft många vänner som arbetat extra på hotell och restaurang och de får verkligen slita... Själv jobbade jag varannan helg (8-10-timmarspass) samt varannan fredagkväll (6-timmarspass) och fick ut över 8 000 varje månad efter skatt. Jag kommer ALDRIG att få så bra ekonomi igen - inte ens när jag är färdigutbildad... ;)




Kom ihåg mig?