Tankar om Aval

 
Fick en kommentar som löd följande;
 
Anna: Hoppas du inte tar det här på fel sätt för det är avsolut inget illa menat! Men är du rädd att han inte har den där räven bakom örat, som ex du sagt att Danny har och som oftast behövs för att kunna gå de lite högre klasserna? Eller tycker du bara det är skönt nu och hoppas den kommer fram senare? :-) kul för er att det går så bra i alla fall :)
 
Hej Anna! En intressant frågeställning. Jag resonerar såhär; Avalanche är vår första häst som vi köpt som inte har varit inriden. Jag har visserligen varit med vid inridning/sadelvänjning av unghästar från dom tider jag arbetade med hästar, men detta är första gången jag konkret gör detta själv med en egen häst, från sadelvänjning till att sitta i sadeln. Att Aval beter sig som han gör är helt fantastiskt, vi kunde inte ha fått en snällare unghäst att "lära oss detta" på. Hade han visat någon tendens till att vara spänd eller rädd så hade jag nog inte vågat göra den här resan själv, att vara den som sitter upp först. Men vad hade vi lärt oss av att till exempel skicka iväg honom på inridning? Aval ger oss en fantastisk första erfarenhet av att rida in en häst, han är det snällaste jag vet. Vi lär oss med honom, vilket gör att vi nästa gång har mer erfarenhet om det blir en häst som inte beter sig på samma sätt. 
 
Jag tror inte heller att hans väldigt lugna temprament nu vid 2,5 års ålder har någon större betydelse, han växer så mycket, ligger och sover i boxen nästan hela tiden. Rör sig väldigt långsamt och det lyser unghäst om honom. Min erfarenhet är att dom flesta "vaknar till liv" så snart inte all kraft går till att växa. Jag är bara jätteglad över att han är såhär just nu! Han får gärna gå i sin dvala tills han är riden i skritt, trav, galopp både inne och utomhus. 
 
Dannys temperament är inte heller något jag helt önskar i Aval. Danny är en häst där man ständigt går runt och är orolig så fort det blåser lite ute, eller så fort han har vilat ett par dagar i rad. Han har alltid on-knappen påslagen och det är inte bara att be vem som helst att ta en promenad med honom på en vilodag. Han är mycket häst och helt suverän i ridningen, där är han i sitt esse. Men runt det krävs det planering och rutiner som gör att han kan koppla av. Aval har redan nu visat oss ett underbart lugnare psyke, han är den man kan lämna sist kvar i hagen för han väntar snällt trots att alla andra har gått in, han är den man kan ta in i ett tomt stall och han skulle inte lyfta ett öra över att han var ensam. För mig är det en otrolig lättnad. Att ha en häst med mentalitet som Danny går, med lite planering, utan problem. Men att mäkta med två stycken sådana hade varit tveksamt. Givetvis hoppas jag att Aval kommer att bli lika arbetsvillig och positiv till ridning som Danny, men jag hoppas även att han behåller sitt fina lugna huvud. 
 

Carl Hester sa at Valegro kunne vært rideskole hest siden han er så rolig, så tviler på at hestene må være superhissige for å bli gode :) Avalanche er såå fin!

Han är verkligen superfin! Jag tror inte heller att ett lugnt temperament är något negativt i en tävlingshäst, bara de taggar till vid tävling. Vilket jag tycker de flesta hästar gör. Stort lycka till!

Intressant fråga och bra svar. Jag kan nog bara hålla med också. Min unghäst har blommat ut väldigt i sitt sätt bara på det halvåret jag har haft henne.

Kul läsning! Spännande att följa er :)

Så spännande med Aval, väntar med spänning på att följa med hans utveckling! :)

När blir nästa Jeanna träning??? Va längesedan nu

Det är rätt skönt med en sådan individ. Har en liknande själv, lugn och cool från marken men energiknippe så fort man kommer upp i sadeln. Vardagen blir så mycket enklare, speciellt när som jag, står i ett stall där alla har helgtjänst och ska klara av ens häst 😊

Tror han kommer bli en superhäst! Kan ju vara skönt med en lite lugnare i kontrast till ditt yrväder ;) behöver ju absolut inte betyda att han inte kommer tända till och vara energisk som ridhäst.

Fnns väl näst intill inte en enda 2,5 åring som har GO redan från start, dom har ju inte fått lära sig det än! Vilket såklart är jätteskönt! ;) Vänta bara tills han börjar få kläm på det så kommer han vara lika mycket frammåt och på som Danny förmodligen! haha!
Tror det kommer bli toppen även med honom, lycka till! :)




Kom ihåg mig?