Lite av min träningsfilosofi

Ibland när jag läser lite olika bloggar eller inlägg på facebook kan jag ibland reagera på när folk skriver att dom ex. "fick igenom ordentligt" eller "red loss" hästen. Att dom kanske fick protester när det "blev jobbigt" men att man måste över det för att bygga styrka. Det låter så fel i mina öron. Nu kan det säkert handla om att jag faktiskt har den typen av häst som älskar att träna, men jag tror också att hästarna blir mycket av vad vi gör träningen till.
 
För mig är målet att Danny alltid ska tycka att det är buskul när jag tar fram sadeln, att han ska spetsa öronen när jag hoppar upp i sadeln och tycka att det är roligt att anstränga sig. Att lära sig nya saker ska alltid ge belöning och på samma sätt som vår hund Wilma gör alla sina trehundra konster och trick på samma gång så fort jag tar fram en godis - så ska Danny också tycka. Att han vet att ju mer han tar i och anstränger sig, desto gladare blir matte vilket alltid leder till beröm och därmed en nöjd och jätteglad Danny. Jag rider aldrig "loss honom" eller krånglar för att få igenom någon "stel sida". Min träning med honom handlar om att hålla honom mjuk i kroppen, genom att träna på ett sådan sätt att man aldrig behöver ens tänka ordet "få igenom".Träningen är ju till för honom! Inte för att jag ska kunna rida en perfekt öppna. Behöver han få mer flexibilitet i kroppen, då rider jag mycket rund och låg, ställer åt lite olika håll. Rider mycket framåt och låter honom själv hitta balansen. Behöver han träna styrka som är lite jobbigare ska det fortfarande vara på ett sätt som Danny tycker är om, inte något framtvingat. Jag vet så många tränare som ser hästarna göra stora protester och säger "fortsätt så bara, han tycker bara att det är jobbigt! På med spöet, han ska fortsätta jobba även när det är tufft!!". Inte min filosofi. Du får inte någon styrka i hästen på ett träningspass för att du tvingar fram en massa saker den egentligen inte orkar (med protester till följd). Gör du det däremot på ett taktiskt sätt, där du leker fram rörelsen på ett sätt att hästen till slut tycker att det är jätteroligt att arbeta med ex. galoppiruetterna - för det är ju då matte ger mig så mycket beröm! Kanske lite jobbigt men eftersom vi inte arbetar så länge och jag får så mycket beröm är det riktigt roligt ändå. 
 
Danny älskar att arbeta, han är en arbetsmyra utan dess like. Men jag tror inte att han hade varit det om man inte hade hjälp honom att behålla den glöden. Stöttat honom i nya rörelser, peppat honom att trava med den stora traven, berömt minsta steg åt rätt håll. Kanske är jag lyckligt lottad, men jag vet att jag har en häst som till varje pris skulle slå knut på sig för att med glädje göra vad jag ber honom att göra. Han skulle aldrig försöka "komma undan", protestera eller göra något av ondo, för jag pressar honom aldrig över gränsen på vad han orkar. Stryrka bygger man gränsen, men aldrig över den. 
 
Förstår ni hur jag tänker? 
 
 
 
Ida

Ja, jag förstår dig och håller helt och hållet med.

ida

Jag håller med till viss del. De är jätte lätt att tänka så och man ska tänka så om man har en häst som de passar på, tex din häst med den moralen.Som alltså har ett humör och karaktär där de tänket passar in. Men tex, på mitt sto skulle de aldrig funka. Hon har varit underbar att rida den senaste månaden, lätt, fin och mjuk på alla sätt och vis med hög arbetsmoral och jag har varit otroligt glad över de. Nu brunstar hon och då kommer alltid humöret fram, dom första dagarna förstår jag henne, och då tar vi de lugnt men sen finns de ingen ursäkt för att hon ska gå och sega eller fjanta runt med rumpan i vädret, stanna för att pissa så fort hon ser en annan häst och vara helt ofokuserad. Då måste jag "rida igenom henne" för att hon ska lyssna, fokusera och jobba. Säga till på skarpen att hon inte får springa in i andra ekipage bara för att hon är kåt och intresserad (ursäkta utryckt men jag har en av dom kåtaste hästarna man kan hitta) utan hon måste ta mina skänkar och hjälper för att inte ska ske en olycka. Då tycker hon allt är jobbigt, spelar ingen roll vad man ber om, men när man väl har kommit över den tröskeln och "ridit igenom" henne, alltså att man känner att hästen är med en på alla plan igen, då tycker hon de är jätte kul och jobbar på som bara den, inte att hon går perfekt men att hon är tillbaks där vi lämnade de innan.
Men jag tror också de har mycket med sto/valack att göra. Generellt sett så kan man ofta säga åt en valack vad den ska göra medans ston måste man fråga (min egen upplevelse). De är bara mina tankar runt de hela. Min häst kommer aldrig tycka de är super roligt när jag tar fram sadeln, men hon ändrar sig alltid halv vägs in genom passet och då är hennes arbetsmoral sky hög och hon tycker de är toppen, sen är hon aldrig nöjdare än efter ett pass då hon får all beröm och kärlek för att hon var så duktig. Självklart ska man aldrig göra något utöver vad den klarar, men man måste hela tiden gå på gränsen där annars kommer man aldrig framåt. De är som att säga "jag vill bli en snabb löpare men jag vill inte träna löpning" Då kommer man aldrig någonstans. Jag är hoppryttare, men bara för de kan jag inte bara träna hoppning för då kommer vi aldrig någonstans, utan jag måste lägga in dressyr och "få igenom de" på marken för att kunna avancera i hoppning. Nu blev de invecklat och jag vet inte ens om de går att förstå mina argument... haha men hoppas du fattar :)

Mycket kloka ord!

Jag har alltid haft precis samma tänk och samma taktik, men sen köpte jag ett ungsto förra hösten och herrejävlar vilket humör hon kan ha. Oftast är hon oerhört ambitiös och gör allt man ber henne om, medan hon vissa dagar sparkar mot skänkeln bara jag ber henne att trava. Har kollat upp henne ordentligt, varje millimeter är röntgad och har haft equiterapeut, massör och naprapat ute regelbundet. Hon är frisk som en nötkärna, hon är bara ett sto.

Jag har aldrig behövt vara så sträng mot en häst som jag är mot henne, men dels kan hon bli farlig om hon lär sig att man slipper jobba om man sparkar lite och dels brukar det bli de bästa passen när hon väl accepterar min skänkel, efter dessa pass med många (och långa) diskussioner.

Målet är alltid att leka fram utvecklingen - men de dagar då man har en tonårig tjej som bara bråkar och säger emot, då får man vara den stränga föräldern (och nej, jag skulle aldrig nånsin slå på min häst, men däremot gäller det att vara den av oss som är mest envis).

Jag håller egentligen med dig, men man måste verkligen se till den hästen man sitter på.
Du är nog riktigt bortskämd med Danny som verkligen vill göra allt, och Danny var säkert positiv från början- och du har fått honom ännu mer positiv med din ridning :) Så jag tror absolut på din filosofi, och skulle gärna använda den själv om det gick. Men nu rider jag ett sto som man måste "få igenom" vissa dagar.. För om man de dagarna bara skulle "leka fram", så skulle ingenting bli bra. Då måste man ta igenom saker- och då kommer det protester eftersom hon är lat och hellre skulle göra ingenting.. Så, det kanske låter hårdare än vad det är, beroende på både häst och ryttare såklart :)

Kloka ord, men som några före mig kommenterat går det inte alltid att applicera på alla hästar. Har haft arbetsmyror till hästar tidigare där ditt tänk fungerar helt rätt. Min nuvarande häst är sån ibland, men ibland precis tvärt om. Du kan kanske föreställa dig hur enkelt det är att motivera en häst som gör precis allt den kan och nästan slår knut på sig själv för att INTE göra det ryttaren ber om, oavsett hur lågt ställda kraven än är från ryttarens håll. Att aldrig ställa krav på en sådan häst och "rida igenom" problemen blir i längden enbart farligt.

Sen tror jag nog man måste ta vissa ordal med en nypa salt. Vissa gånger kan man använda sig av vissa ord och meningar, men det är inte alltid det betyder samma sak för alla. Jag kan ju tillexempel, om jag ska posta en bild på Instagram, skriva "Bra pass i morse med fokus på att få igenom högersidan" istället för att skriva "red i låg och rund form hela passet och gjorde serpentiner, skänkelvikningar, förvänd galopp och varierade ställningen för att succesivt stretcha ut den där strama vänstersidan och på så sätt få honom att lättare ställa till höger och bli rakare i kroppen".
Förstår du hur jag menar? Alla ord har inte samma betydelse för alla som använder dem.
Jag använder mig nog rätt ofta av fraserna "rida igenom" och "rida loss", men det är bara en ren vanesak. Det betyder inte på något sätt att jag sitter och rider runt på en liten volt och sliter och drar i min häst och bråkar.

Jag tror (och hoppas) att de flesta av oss har samma inställning som du, att vi vill vara vänner med våra hästar och att de ska ha roligt. Håller helt med om att man bygger vidare genom att gå på gränsen och inte över den.

Vilket toppeninlägg! Håller dock med föregående talare att det inte alltid fungerar på hästar med en viss typ av psyke, men det där att träningen ska vara rolig är så viktigt! "Jag vill vara min hästs bästa lärare" är ett citat jag växt upp med och det är riktigt bra tycker jag - det ska vara roligt för hästen att "gå till skolan" och lära sig nya saker. Inte jobbigt och tråkigt! :)

Håller med vad många andra också skrivit att det är nog lätt att tänka o tycka så när din häst är på det viset. Alla hästar är inte så "enkla" och det finns hästar som har mer egna åsikter och temperament samt kräver en viss typ av ryttare och då är det inte så enkelt som det du skriver :) Samtidigt gillar jag heller inte att man ska tvinga hästen till nåt utan man får helt enkelt hitta andra lösningar. Till exempel min häst kan man ta igenom "problem" från marken genom tömkörning utan att tvinga honom till något och sedan funkar han bra vid ridning. Han är en sån häst som lätt blir missförstådd för att han egentligen är så känslig men stänger av och blir svår, men i början kunde jag lika väl ha uttryckt mig så som du skriver i texten om det du inte gillar...

Håller heeeelt med dig! Så grymt skrivet :D Ingrid på dressyrmupparna skrev ju om detta häromdagen, men jag håller med dig i detta fallet!

Håller heeeelt med dig! Så grymt skrivet :D Ingrid på dressyrmupparna skrev ju om detta häromdagen, men jag håller med dig i detta fallet!

Håller heeeelt med dig! Så grymt skrivet :D Ingrid på dressyrmupparna skrev ju om detta häromdagen, men jag håller med dig i detta fallet!

Håller heeeelt med dig! Så grymt skrivet :D Ingrid på dressyrmupparna skrev ju om detta häromdagen, men jag håller med dig i detta fallet!

Jag håller med, i teorin. Men eftersom jag har ett sto så håller jag även med Emily som skrev här uppe. Min häst kan man tyvärr inte leka fram saker med, hon är smart som tusan och vet direkt när det finns en lucka att komma undan. Samtidigt blir hon förbannad om man är för hård på henne och då är det liksom kört. Så man får vara listig, och framförallt superkvick, effektiv och berömma när man får rätt reaktion. Så om jag säger att jag "jobbat igenom/loss henne" så har vi helt enkelt jobbat lösgörande, stretchat, osv. Kört "yogapass" och lurat henne dit jag vill helt enkelt. Hon är inte lika dumsnäll som de valacker jag haft förr som aldrig ifrågasätter och jämt vill jobba, hon tycker helt klart att det är trevligare att inte anstränga sig. Man får hålla henne på gott humör men jag kan inte låta henne ta över, då blir det farligt.

Bra skrivet!! Många ryttare behöver påminnas om detta.

Är också bortskämd med en häst som aldrig har en dålig dag! Händer något ridmässigt är det alltid mitt fel. Men vi rider också runt det, alltså funkar inte sidvärtes så beror det på något i lösgjordheten då jobbar vi runt det inte sitter vi och rider skänkelvikning på skänkelvikning tills man tvingat fram något. :P Det är så hästarna håller. :)

Håller med! Jag har ett fuxsto, som bara vill arbeta och göra rätt för sig. Blir riktigt förbannad när folk ska hålla på o skylla ifrån sig otrevliga ridpass på hästens färg och kön ;)

Superbra inlägg där du delar med dig av ditt tankesätt! Mer av dessa :-)

Väldigt kloka och sunda tankar som jag tror att fler skulle behöva ha med sig i sin träning.

Verkligen bra ord! Tänkvärt! Har haft tränare som sagt exakt så som du skriver. Nu gör jag också sådant som jag känner att min pålla verkligen tycker är kul men som är nyttigt såklart.
Tror verkligen man kommer långt som team ihop om man tänker som du gör!
Så kul och inspirerande att läsa din blogg!

Bra inlägg och i teorin är det ju precis så man vill ha det. Jag håller med dig i att uttrycken ("rida igenom", "ta igenom", "rida loss" osv) låter lite hårt ja, men samtidigt så kommer du ju alltid ha ett motstånd där gränsen är. Det svåra är att inte rida på gränsen för länge, så hästen blir för trött och tappar arbetsviljan och glädjen. Och det är ju så klart olika på olika hästar. Men har man en häst som man måste övertala varenda gång, så kanske man behöver byta upplägg. Mads H sa på en clinic: "Vi rider på hästarna för att vi tycker det är kul och då är det vår förbannade skyldighet att göra det på ett sätt så att de också tycker det är roligt!"

Jag håller helt med om det du skriver, men måste också precis som Emily flika in att ord inte betyder samma sak för alla. För mig innebär att man har ridit loss och fått igenom hästen att man ridit bort alla spänningar och stelheter, dvs raka motsatsen till vad man uppnår om man bråkar och ställer för höga krav.
De flesta hästar är ju precis som de flesta människor mer eller mindre oliksidiga, samt tenderar att spänna de muskler som är starka för att avlasta svagare muskler. Inte för att medvetet göra tvärt emot vad matte säger, utan för att det är enklast. Har man en häst som inte är 100% liksidig och mjuk i kroppen av naturen får man jobba på att stärka upp och stretcha ut. Då gäller det att få hästen att förstå både vad matte menar, och att det känns skönt i kroppen. :)

Vart finns gilla knappen!
=)

Superbra inlägg Frida! Jag håller helt med om vad du skriver! Risken med en ambitiös och arbetsvillig häst är att gå över gränsen med den och på så vis förstöra arbetsglädjen. Att traggla med och pressa en ovillig häst får samma effekt d.v.s den lär knappast få chansen att känna någon arbetsglädje överhuvudtaget. Undrar om inte hundvärlden har kommit längre inom detta? Att locka fram rätt beteende/rörelse och att belöna varje litet framsteg.

Det känns som att jag skulle ha kunnat skrivit detta inlägg själv, för det är precis så jag tänker! Jag är också kanske lyckligt lottad med en ambitiös häst som dessutom har väldigt lätt för sig. Eller så har jag stärkt de sidorna hos honom.

Gillar din inställning!

Väl talat! Fler borde tänka och göra som du! Heja på dig!

Vilket toppeninlägg och fantastisk filosofi

Detta ska jag verkligen ta fasta på efter många år av 'på med spöt' 'gud som hon latar sig' 'det där är bara dumheter' från tränare.

Tack så mycket!

Med det här inlägget blev din blogg ännu mer en favorit att läsa, älskar ditt sätt att tänka kring ridning och träning !

Jag kan inte annat än hålla med i varje ord du skriver. Hästar är av naturen inte dumma eller protesterar, det är oftast en reaktion på att någonting inte är rätt:
För höga krav för snabbt ?
Otydliga "krav"/hjälper?
Inte tillräckligt lösgjord/mjuk när man ber om svårare saker?Många är nog tyvärr inte så duktiga på att få sin häst mellan hand och skänkel som dom vill tro, att få dem lösgjorda och att arbeta genom hela ryggen, bakifrån och fram. Innan man börjar kräva diverse krummelurer.

Hästar som är sneda eller ofräscha protesterar även de av förklarliga skäl. Och ganska rejält ibland. Inte alltid lätt att se och upptäcka själv om man inte vet vad man ska titta efter eller har t.ex en bra ET till hjälp. Årliga hälsokontroller av veterinärer och regelbundna besök av ET/kiropraktor till sin häst borde fler anamma. Här är verkligen du en förebild, som alltid kollar upp din fina häst och behandlar och vilar vid behov !!!

Du är helt makalöst duktig på det du gör ! Vore väldigt roligt om du ville göra inlägg med tips på bra övningar för att få en lösgjord häst och hur man kan börja jobba för att utveckla hästens gångarter. Gärna för oss som är på lite lägre nivå :)

Fast du har ju jeanna som rider igenom saker på din häst. Är ju inte alla som har...

Svar: Haha det dummaste jag läst på länge.
Frida Hallgren

ÄLSKAR sista meningen.
"Stryrka bygger man på gränsen, men aldrig över den."
Det är precis så det är!
Jag tror inte på sånt när man "ridit loss" och det du skrev. Meningen är att hitta ett sånt band mellan häst/ryttare, hand/skänkel att man inte ska behöva ha de där fighterna :)

skitbra blogg! den kommer jag definitivt fortsätta följa! :)

ÄLSKAR sista meningen.
"Stryrka bygger man på gränsen, men aldrig över den."
Det är precis så det är!
Jag tror inte på sånt när man "ridit loss" och det du skrev. Meningen är att hitta ett sånt band mellan häst/ryttare, hand/skänkel att man inte ska behöva ha de där fighterna :)

skitbra blogg! den kommer jag definitivt fortsätta följa! :)

Klockrent. Det här inlägget fick mig att vilja fortsätta läsa här nu.. Tummen upp! :)




Kom ihåg mig?