Lite trassel men så duktig

Danny har, precis som vanligt, börjat lägga in lite ambitiösa egna planer på ridpassen. Som alltid när han lärt sig något nytt och förstått precis vad jag vill att han ska göra - då gör han det lite mer än han behöver. Kommer ihåg en period när han bytte singelbyten på varenda diagonal jag gjorde, oavsett om jag gav hjälp eller inte. Han hade så bråttom att "göra rätt" att han inte kunde hejda sig och vänta på byteshjälp - utan han ville visa direkt att nu kunde han ju.
 
Nu är vi där med serierna. Danny vet precis vad treorna innebär och går in på diagonalen, får svårt att behärska sig och vips så byter han bak innan jag gett hjälp för första bytet! Sedan byter han snabbt tillbaka när han märkte att ingen byteshjälp kom, haha puuh... Eftersom jag först tappade rytmen helt så saktade jag av och gick in på diagonalen igen för att få till det rätt från början - men det var inte rätt sätt insåg jag ganska snabbt. Danny blev då ännu mer taggad på att få genomföra hela serien och blev ännu studsigare bak. Löste det helt enkelt med att fortsätta rida serien trots attt han gärna bytte bak (och direkt tillbaka) innan första bytet. Efter några linjer blev han trygg med att jag lugnt fortsatte rida och ge tydliga byteshjälper trots att han trasslade till det i början, då började han vänta igen. Tog även några linjer där jag red nästan hela diagonalen utan ett enda byte, för att sedan kanske göra tre byten i vart tredje på allra sista delen av diagonalen. Allt för att han ska lära sig att vänta och inte förekomma mig. 
 
Men ändå ett toppenpass! Exemplen ovan är mycket hur Danny fungerar att rida. Han vill alltid så väl men ibland blir det lite för mycket, och då handlar det om att hejda honom utan att "höja tonen", för då blir han lite spänd och försöker istället på alla krångliga sätt göra ännu mer rätt. Så istället får man avleda, "lura", berömma när han väntar och bara göra honom trygg i rörelsen. Han är en toppenhäst och nu när jag har lärt mig hur han fungerar så kan jag bara le åt honom när han tokar till det - jag vet att det lägger sig.
 
 
 
 

Hej! Hur går det med Aval? Länge sedan man såg honom på blogen :)

Ida

Hej, när kommer andra delen från frågestunden?? :)

Em

Gud vad fin bild!

Det är så kul att följa eran resa, Danny verkar vara helt underbar. Jag läser en hel del hästbloggar men din är utan tvekan bäst! Alltid intressanta inlägg och du står för vad du tycker och om någon ifrågasätter så svarar du lugnt men bestämt. Tack för att du delar med dig och ger mig inspiration i min ridning!




Kom ihåg mig?